سه‌شنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۳
کاری کنیم مشتری طرح فصلی، مشتری دائمی کتاب‌فروشی شود

فرشته سنگری با تاکید بر اهمیت تبلیغات مناسب و گسترده برای طرح‌های فصلی، خواستار روندی شد تا منجر به دائمی شدن مشتریان طرح‌ها در کتاب‌فروشی شود.

فرشته سنگری، مدیر کتاب‌فروشی «افرا کتاب» در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، با تاکید بر لزوم افزایش تبلیغات طرح‌‌های فصلی گفت: بیشتر اوقات روی این مساله فکر می‌کنیم که این طرح باید تبلیغات مناسب داشته‌باشد تا خارج از طرح بتوانیم فروش مناسب داشته‌باشیم، این درحالی است که در این دوره، تبلیغات کمتری برای طرح شده‌بود و تبلیغ محیطی وجود نداشت. تا جایی که کتاب‌فروشان برخی از مشتریان را نسبت به برگزاری طرح مطلع کردند.

او با بیان اینکه کتاب‌فروشان خواستار جذب مشتری در زمان خارج از دوره طرح هستند، بیان کرد: وقتی تبلیغ خوب باشد، افراد بیشتری جذب کتاب‌فروشی می‌شوند و برخی از آن‌ها ممکن است برای خرید برگردند. در این صورت می‌توانیم در تمام روزها فروش کتاب داشته‌باشیم اما این مساله در این شرایط ممکن نیست.

سنگری با اشاره به کاهش اعتبار در این دوره از برگزاری طرح توضیح داد: با احتیاط به مردم درباره طرح بهارانه اطلاع‌رسانی و اعلام می‌کنیم که ممکن است اعتبار تمام شود. دوست ندارم که مشتریان را روز‌به‌روز به تخفیف عادت دهم، به همین دلیل برای شارژ درخواست ندادم؛ چون مسئولان باید اعتبارها را شارژ کنند.

مدیر کتاب‌فروشی «افرا کتاب» با اشاره به اینکه در این دوره ملزم به ثبت شابک بودند، افزود: برای ثبت شابک اگر کتاب چند جلدی باشد باید بسته‌بندی آن را باز کنیم. عدد شابک را باید تک تک وارد سیستم کنیم؛ زیرا بارکد برخی از ناشران فعال نیست. این کار بسیار وقت‌گیر بود. خیلی از تازه‌های نشر هم در سیستم نبود. مشتریان کتاب بزرگی را که نمی‌توانستند در شرایط عادی بخرند و امیدوار به تهیه آن در بهارانه بودند، درخواست می‌دادند، اما بعضا نمی‌توانستیم کتاب را به آن‌ها تحویل بدهیم.

صندوق را خالی می‌بندیم
به گفته سنگری، در این دوره خبرنگارانی که با تخصیص یارانه، رایگان کتاب می‌بردند، نسبت به دوره‌های قبل تعداد بیشتری داشتند. او بیان کرد: خبرنگاران رادیو و تلویزیون به دلیل نزدیکی به کتاب‌فروشی افرا مراجعه می‌کردند. این مساله ما را خوشحال نمی‌کرد، زیرا صندوق را خالی می‌بندیم و یک ماه بعد پولش را می‌دهند.

مدیر کتاب‌فروشی «افرا کتاب» ادامه داد: درست است که دوستان خبرنگار زیادی دارم، اما ارتباط عمومی خوب من باعث شد که جای اینکه لطف آن‌ها شامل حال من شود، همه کتاب رایگان بردند که فایده‌ای برایم ندارد. کتاب قدیمی را رایگان می‌برند و من باید کتاب را به قیمت روز بخرم.

به گفته سنگری، باید افرادی که اعتبار دریافت کتاب رایگان در طرح‌های حمایتی دارند، بین کتاب‌فروشی‌های مختلف تقسیم شوند. یا مسئولان موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران این بودجه را همان موقع یا فردایش برای کتاب‌فروشی واریز کنند. اگر سهمیه این افراد جدا است اصلا در طرح نباشند. موسسه خانه کتاب و ادبیات، باید کتاب‌فروشی‌های خاصی را برای خبرنگاران اعلام کنند و این افراد را پیش آن‌ها بفرستد. زیرا هر روز دو تا سه فاکتور رایگان داشتم و کل اعتبار را برای خبرنگاران مصرف کردم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط