یکشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۷
عرضه 100 عنوان کتاب در نمایشگاه مجازی قرآن/ «صلح امام حسن(ع)» جزء پرفروش‌ها قرار گرفت

مدیرعامل انتشارات انقلاب اسلامی وابسته به دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) گفت: در نمایشگاه مجازی قرآن، حدود 100 عنوان کتاب را عرضه کرده‌ایم و از بین این کتاب‌ها، «صلح امام حسن(ع)» و «تفسیر سوره برائت» جزء پرفروش‌ها بوده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نمایشگاه بین‌المللی قرآن صحنه ارائه فعالیت‌های قرآنی در صدها مؤسسه است که به‌دلیل شیوع ویروس کرونا و ایجاد محدودیت‌ها در کشورمان و به‌ویژه پایتخت، امسال به‌صورت مجازی در حال برگزاری است. در بخش محتوایی نمایشگاه مجازی شاهد حضور و فعالیت ۴۵۰ مؤسسه و مرکز قرآنی هستیم. ۵۴۵ ناشر نیز در بخش فروشگاهی نمایشگاه مجازی قرآن کریم حضور دارند.
 
محمدعلی قندهاری‌نیا، مدیرعامل انتشارات انقلاب اسلامی وابسته به دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) به عنوان ناشری که در این دوره نمایشگاه حضوری فعال دارد در گفتگو با خبرنگار ایبنا به بیان نظرات، پیشنهادات و نوع حضور خود در نمایشگاه مجازی قرآن کریم پرداخت و گفت: با توجه به برگزاری نمایشگاه مجازی قرآن و راه‌اندازی بخش فروشگاهی در این نمایشگاه و فرصتی که برای ناشران فراهم شد، مجموعه انتشارات انقلاب اسلامی نیز بر اساس ضوابطی که برای ناشران وجود داشت، از این قاعده تبعیت کرد و آثاری که در این محدوده قابل ارائه بودند را در نمایشگاه عرضه کرد.
 
وی اظهار کرد: در مجموعه نمایشگاه، حدود 100 عنوان کتاب را عرضه کرده‌ایم که در معرض دید و انتخاب علاقه‌مندان قرار گرفته است و مخاطبان می‌توانند از این کتاب‌ها استفاده کنند و طبق آخرین اطلاعات، کتاب «صلح امام حسن(ع)» و «تفسیر سوره برائت» جزء آثار پرفروش بوده است. کتاب‌های سیره اهل بیت(ع) نیز عرضه شده و کتاب‌های بیاناتی رهبر معظم انقلاب اسلامی مانند کتاب «حماسه امام سجاد(ع)» جزء کتاب‌هایی هستند که در سال 99 منتشر شده‌اند و متناسب با موضوع نمایشگاه قرآن بودند و در این نمایشگاه در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته‌اند.
 


مدیرعامل انتشارات انقلاب اسلامی وابسته به دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای(مد‌ظله‌العالی) ضمن تقدیر و تشکر از مدیران و مسئولان در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که زحمت کشیدند و تلاش کردند تا چراغ نمایشگاه قرآن خاموش نشود و این نمایشگاه برگزار شود ولو به شکل مجازی، گفت: این حرکت بسیار ارزشمند است و فرصتی ایجاد می‌کند تا علاقه‌مندان از اقصی‌نقاط کشور بتوانند به کتاب‌ها و محصولاتی که مد نظرشان هست دسترسی پیدا کنند. خصوصاً در این نمایشگاه که بخش محتوایی و فروشگاهی پیش‌بینی شده و مخاطبان می‌توانند از هر دو سرفصل استفاده کنند و اقدامی بسیار ارزشمند است.

امکان دسترسی راحت‌تر برای ناشران و مخاطبان در سامانه نمایشگاه مجازی قرآن نسبت به نمایشگاه کتاب
وی با اشاره به نقاط قوت این نمایشگاه عنوان کرد: در برگزاری نمایشگاه مجازی به شکل متمرکز با توجه به اینکه تجربه نمایشگاه بین‌المللی کتاب را در چند ماه گذشته داشتیم، بسیاری از مشکلات که در دوره قبل وجود داشت برطرف شده و این تسهیل و دسترسی راحت‌تر هم برای ناشران فراهم است و هم مخاطبان که سری قبل نمایشگاه کتاب خریده بودند در این دوره راحت‌تر این کار را انجام می‌دهند.
 
قندهاری‌نیا با تاکید بر تقویت اطلاع‌رسانی درباره نمایشگاه مجازی قرآن گفت: بسیاری از هموطنان از برگزاری نمایشگاه مطلع نیستند. همچنین برای نمایشگاه کتاب، وزارت ارشاد برای طلاب، دانشجویان و اقشار خاص، زمینه‌هایی مثل بن کتاب را فراهم کرد، ولی در این نمایشگاه این اتفاق نیافتاده است.
 


وی بیان کرد: اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این شرایط سعی می‌کند که کتاب‌های مناسب به بهانه‌های مختلف از طریق نمایشگاه‌های متمرکز در اختیار مخاطبان قرار گیرد، هم فرصتی را برای مخاطبان فراهم می‌کند که کتاب‌های مورد نظر را با تخفیف مناسب و ارسال رایگان دریافت کنند و هم فرصتی برای ناشران فراهم می‌کند که کتاب‌ها را توزیع کنند و بسیار ارزشمند است، اما باید در نظر داشته باشیم که موضوع کتاب یک زنجیره کامل را شامل می‌شود و اگر ما عادت کنیم به این ارتباط مستقیم ناشر با مخاطب، به مرور زمان، حذف یک سری از حلقه‌های این زنجیره باعث می‌شود، تعدادی از فعالان حوزه نشر و کتاب مثل پخشی‌ها و کتابفروشی‌ها از این گردونه حذف شوند و ما شاهد بودیم که در ایام کرونا کتابفروشی‌ها هم جزء دسته مشاغلی بودند که چند هفته تعطیل بودند و این تعطیلی هم در وجهه فرهنگی شهر اثر منفی خواهد گذاشت و هم اینکه تعداد فعالان این صنعت را بیش از گذشته کم خواهد کرد و این خوشایند نیست.
 
قندهاری‌نیا همچنین حضور ناشران دفاع مقدس در نمایشگاه مجازی قرآن را اتفاقی خوشایند دانست و گفت: تاریخ دفاع مقدس ما با مفاهیم اسلام و اهل بیت(ع) عجین است و اضافه شدن کتاب‌های دفاع مقدس به سرفصل کتاب‌های نمایشگاه قرآن اتفاق ارزشمندی است. در پایان امید است با برنامه‌ریزی جدی‌تر برای اطلاع‌رسانی به مخاطبان در چند روز باقی‌مانده، شاهد رونق بیشتر فضای نمایشگاه مجازی قرآن باشیم و اتفاق خوبی رقم بخورد و انشاالله با ریشه‌کن شدن ویروس کرونا، سال آینده نمایشگاه قرآن را به صورت حقیقی داشته باشیم.
 
یادآور می‌شود، نمایشگاه مجازی قرآن‌کریم از روز شنبه 11 اردیبهشت کار خود را آغاز کرد و تا روز 21 اردیبهشت‌ماه ادامه دارد. نمایشگاه قرآن برای اولین‌بار و با الگوگیری از نمایشگاه مجازی کتاب به‌صورت مجازی برگزار شده است. معاونت قرآن  و عترت وزارت ارشاد سامانه‌ای را به نشانی www.iqfa.ir برای بازدید از بخش‌های محتوایی و فروشگاهی نمایشگاه تدارک دیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها