سه‌شنبه ۳۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۹
تعطیلی کتابفروشی‌ها فعالیت قاچاق کتابسازی را توسعه داده است

محمد یراقچی معتقد است؛ به دنبال تعطیلی کتابفروشی‌ها، کتابسازان و تولیدکنندگان کتاب‌های قاچاق با حضور در فضای مجازی و عرضه آثار با تخفیف‌های بالا، بازار را از کتاب‌فروشان می‌گیرند و کار خود را توسعه و گسترش می‌دهند.

محمد یراقچی رئیس کارگروه کتابفروشان اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به پیگیری‌های کارگروه و اتحادیه برای عدم تعطیلی کتاب‌فروشی‌ها در قرنطینه مشاغل گفت: نامه‌های زیادی به اتاق اصناف ارسال شد تا کتاب‌فروشان را از تعطیلی کرونایی معاف کنند زیرا پاخور کتاب‌فروشی‌ها در حالت عادی کم است و مثل سوپرمارکت و نانوایی نیست که جمعیت زیادی برود و بیاید.
 
وی افزود: ما پیشنهاد داده بودیم با توجه به اینکه در این ایام افراد ممکن است خانه‌نشین باشند کتاب می‌تواند برای پرکردن اوقات فراغت آن‌ها در این ایام را پر کند و اگر بخواهیم به کتاب به عنوان یک کالای اساسی با ارزش نگاه کنیم، می‌تواند ارزش کتاب را به شکل نمادین بالا ببرد؛ ولی تا الان نتیجه‌ای نگرفتیم.
 
یراقچی درباره تبعات بی‌توجهی به نادیده‌گرفته‌شدن فرهنگ و کتاب در این حیطه زمانی توضیح داد: یکی از مشکلات جدی سال‌های اخیر در حوزه نشر کتاب‌های قاچاق و کتابسازی است که متاسفانه با تعطیلی کتاب‌فروشی‌ها رشد و گسترش بیشتری پیدا می‌کنند؛ زیرا قبلا اگر فقط در گوشه خیابان و بین بساطی‌ها این آثار را می‌دیدیم؛ اما الان در اینترنت زیاد شده است.
 
وی یادآور شد: در ایام کرونا بازار خرید از فضای مجازی و خریدهای آنلاین هم داغ شده است و بسیاری از فعالان حوزه کتاب قاچاق و کتابسازی به این حوزه روی آورده‌اند و الان در عمل در فضای مجازی پنهان شده است و فروش خوبی هم دارند.
 
یراقچی با بیان اینکه بسیاری از مردم فقط اسم کتاب را دارند و درباره نام مترجم و ناشر اطلاعات زیادی ندارند، گفت: زمانی که کتاب‌فروشی‌ها باز بود، مردم می‌توانستند سراغ بهترین ترجمه و بهترین کتاب را از کتاب‌فروشان بگیرند؛ اما الان با یک جستجوی ساده در اینترنت بیش از ۲۰ ترجمه و ناشر مختلف را می‌بیند و سردرگم می‌شود.
 
وی همچنین با طرح این موضوع که تعطیلی کتاب‌فروشی‌ها موجب تشدید مشکلات فعالان این صنف می‌شود، افزود: اگر کاهش مشتریان کتاب‌فروشی‌ها در سال‌های اخیر را به عنوان یک چالش مهم در نظر بگیریم، اکنون با چنین تصمیمات و اقداماتی این مشکلات تشدید می‌شود و گردش سرمایه ناچیزی هم که در کتاب‌فروشی‌های سراسر کشور وجود دارد، از نفس می‌افتد.
 
یراقچی با بیان اینکه امروز بقای کتاب‌فروشی‌ها به مو بند است، گفت: طی صحبتی که با همکارانم دارم، می‌بینم که اگر بیشتر آن‌ها امکانات و سرمایه داشته باشند، شغل خود را تغییر می‌دهند و اگر وضعیت به همین روند ادامه داشته باشد و فعالان کتابسازی به کار خود ادامه دهند از تعداد آن‌ها روزبه‌روز کاسته می‌شود.
 
وی همچنین به خطر رشد فعالیت قاچاقچیان کتاب در فضای مجازی برای صنف نشر به‌خصوص کتاب‌فروشان نیز عنوان کرد: به تازگی مراجعان زیادی داریم که قیمت کتاب را از ما سوال می‌کنند و بعد می‌گویند که فلان سایت این کتاب را با تخفیف ۳۰ تا ۴۰ درصدی عرضه می‌کند و بعد باید به آن‌ها توضیح دهیم که این آثار چگونه تولید شده‌اند.
 
به گفته یراقچی، از آنجایی که این کتاب‌ها در فضای مجازی قرار دارند و ویترینی هم نیست که بشود به صورت جامع و کامل آن‌ها را رصد کرد باید اقدام و راهکاری جامع و کامل برای برخورد با خاطیان پیش‌بینی شود تا هم حقوق ناشران و نویسندگان و مترجمان پایمال نشود و هم حقوق مشتریان و مردم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها