شنبه ۲۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۲
بعد از تاسیس کتابخانه در روستا مردم دیگر «گاندو»ها را نمی‌کُشند

عبدالقادر بلوچ، مروج کتابخوانی که روستای زادگاهش «وشنام دُری» با فعالیت‌های ترویجی او در حوزه کتابخوانی، به‌عنوان یکی از 11 روستای دوستدار کتاب کشور انتخاب شده است، گفت: کتابخانه تاثیر بسزایی در آشتی اهالی با محیط زیست داشته است.

عبدالقادر بلوچ، مروج کتابخوانی و موسس کتابخانه در روستای «وَشنام دُرّی» در شهرستان چابهار در سیستان و بلوچستان، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) با اشاره به انتخاب این روستا به‌عنوان یکی از 11 روستای برگزیده در هفتمین دوره جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب کشور، گفت: حدود دو سال است که به فعالیت­‌های دواطلبانه کتابخوانی مشغول هستم. کار بنده از زمانی که زیر سایه درختان، بچه‌­های روستا را جمع می­‌کردم و برایشان با صدای بلند کتاب می­‌خواندم، آغاز شد.

وی با بیان اینکه روستای «وشنام دری» حدود ۱۰۰۰ نفر جمعیت دارد، افزود: اغلب مردم روستا به کشاورزی و صید ماهی در آب‌های آزاد مشغول هستند و تعداد کمی هم به پرورش شتر و اغلب زنان روستا به سوزن دوزی می‌­پردازند. در روستا دو کتابخانه وجود دارد. یکی کتابخانه کانون فرهنگی مساجد که بخشی از فضای مسجد روستا را به آن اختصاص دادند و اعضای آن به فعالیت‌­های کتابخوانی مذهبی شامل قرآن و حدیث­‌خوانی و.. می‌­پردازند.

این مروج کتابخوانی ادامه داد: کتابخانه عمومی «وشنام» که اتاقکی با مساحت ۳×۴ متر، حدودا ۲۰۰ عضو و حدود ۱۰۰۰ جلد کتاب دارد. کتاب‌­ها بیشتر پیرامون موضوعات کودک و نوجوان شامل انواع داستان و کتاب­‌های ادبی و تاریخی است. کتابخانه وشنام علاوه بر مراجعه حضوری اعضا، ده‌­ها فعالیت دیگر هم دارد که به آن اشاره می‌­کنم. به عنوان مثال ما با ایجاد طرح کتاب سیار، کتاب را در کیسه‌­های پارچه­‌ای که افراد داوطلبانه دوختند به کتابخانه هدیه می‌­شود به اجتماع­ات کوچه و بازار و مساجد می‌­بریم و به صورت امانت در اختیار اهالی قرار می­‌دهیم. این طرح باعث می­‌شود که نه‌تنها اوقات مردم به بطالت نگذرد بلکه با خواندن کتاب سرگرم می­‌شوند و می‌­­توانند موضوع­ات جدید و جذابی برای گفتمان با یکدیگر داشته باشند. اینگونه به ارتقا سطح آگاهی و دانش افرادی که به هر دلیل امکان مراجعه به کتابخانه ندارند، کمک شایانی می­‌شود.

بلوچ گفت: تا قبل از راه‌­اندازی کتابخانه وشنام، نه‌تنها در مدرسه خود بلکه در مدارس اطراف روستاهای همجوار کار کتاب‌رسانی به دیگر مناطق کم برخوردار نیکشهر، قصرقند، دشتیاری، زرآباد و.. را انجام می‌­دادیم تا آن زمان دانش‌آموزان حتی از وجود کتاب غیردرسی آگاه نبودند و دبیرستانی­‌ها برای شرکت در کنکور با مصایب مختلفی مواجه بودند. چرا که کتاب­‌های کمک آموزشی و کنکوری در اختیار نداشتند و تهیه آن هم به‌صورت شخصی برای خانواده­‌های کم بضاعت عملا مقدور نبود. کتابخانه وشنام با تهیه کتاب و ارسال آن به همراه کتاب­‌های متعدد که توسط خیرین محترم، نویسندگان و ناشرین سخاوتمند تهیه و اهدا شده بود، نه‌تنها مشکلات نوجوانان کنکوری را تا حد زیادی مرتفع کرد بلکه کمک بسیار شایانی به خواندن و نوشتن کودکان بلوچ کردند که فارسی، زبان دوم آن­هاست.

وی یکی از مهمترین فعالیت­‌های کتابخانه وشنام دری را برگزاری کلاس‌­های آنلاین دانست و عنوان کرد: این کلاس‌­ها با موضوع نقاشی، قصه‌­نویسی، روانشناسی و... به‌صورت مستقیم و با استفاده از برنامه اسکایپ، با بهترین اساتید این شاخه­‌ها برگزار می­‌شود که به‌صورت داوطلبانه قبول زحمت می­‌کنند. بچه­‌ها، پس از خواندن یک کتاب با نویسنده آن به صورت آنلاین ارتباط برقرار کرده و درباره آن به گفت­گو می‌نشینند. به علاوه در کلاس­‌های نقاشی تاکنون پیشرفت چشمگیری داشتند. اساتید هنر با صبر و سخاوت به آنها می‌‌آموزند که چگونه زیبایی­‌های محیط پیرامون، فضای قصه‌­ها و حتی آرزوهای خود را به تصویر بکشند. در کلاس‌­های خلاقیت، بچه‌­ها می­‌آ­موزند که با کمترین امکانات موجود، انواع کاردستی­‌ها را بسازند.

این مروج حوزه کتاب و کتابخوانی در سیستان و بلوچستان، افزود: کلاس‌­های قصه‌­نویسی ذوق و استعداد و تخیل بچه­‌ها را در این زمینه به بهترین شکل شکوفا می­‌کند. کتابخانه تاثیر بسزایی در آشتی اهالی با محیط زیست داشته است. تا قبل از وجود کتابخانه، روزانه شاهد رفتارهای ناصحیحی چون شکستن شاخه‌­ها، آتش روشن کردن در بیشه­‌ها، پرتاب سنگ به پرندگان و آزار سایر حیوانات و ریختن زباله در جای جای طبیعت بودیم. مردم روستا در صورت مشاهده «گاندو» سریعا آن را می­‌کشتند. اما با معرفی کتاب­‌هایی با همین موضوع به اهالی روستا و با آموزش­‌های مسئول کتابخانه به کودکان و بزرگسان، هم‌­اکنون شاهد تغییرات قابل توجهی در رفتار مردم هستیم. هم اکنون اهالی هنگام آتش روشن کردن کاملا با احتیاط رفتار می­‌کنند و از خاموش شدن آتش پس از استفاده مطمئن می­‌شوند. نه تنها به حیوانات و پرندگان آسیب نمی­‌رسانند بلکه آب و غذا در دسترس آنها قرار می‌دهند. اخیرا یک گاندو در روستا مشاهده شد که روستاییان آن را با احتیاط گرفته و به مسئولین ذیربط اطلاع دادند.

بلوچ ادامه داد: در فرهنگ سنتی غالب بافت مردمی بلوچستان تحصیل و آموزش زنان همواره مورد بی‌­توجهی قرار گرفته است. کتابخانه با شعار «فرزندان آگاه در دامان مادران آگاه پرورش می­‌یابند» تلاش کرده است که تاثیرات به­‌سزایی بر این نگاه سنتی بگذارد و تا حد زیادی هم موفق بوده است. برگزاری کارگاه‌­های مختلف آموزشی با همکاری کانون زنان بلوچ، با عناوین نقش زن در اسلام، روانشناسی زنان، بهبود روابط زناشویی، آموزش­‌های بهداشتی و تربیتی ... یکی دیگر از فعالیت­‌های کتابخانه در این زمینه است. آگاه‌­سازی خانواده‌­ها از اهمیت تحصیل دختران توسط مسئول کتابخانه از طریق آموزش شفاهی و معرفی کتاب  به آن­ها باعث ایجاد تغییرات شگرفی در این راستا شده به طوری که هم اکنون ۶۰ درصد از اعضای کتابخانه را دختران تشکیل می‌­دهند. خانواده­‌های زیادی که دخترانشان را از تحصیل یا عضویت در کتابخانه منع می­‌کردند، اکنون داوطلبانه به کتابخانه پیوسته‌اند و از برکات معنوی آن بهره می­‌برند. به یاری خدا برای اولین بار چندین نفر از دختران روستا در کنکور سراسری شرکت کردند. پیگیری ساخت مدرسه دخترانه با همکاری دهیار و اعضای محترم شورا جرقه­‌های آن زده شده از دیگر فعالیت­‌های کتابخانه بوده است.
 
این مروج کتابخوانی در سیستان و بلوچستان در پایان عنوان کرد: با شیوع بیماری کووید ۱۹ کتابخانه سهم به­‌سزایی در آگاه‌­سازی همگانی درمورد بیماری و نحوه پیشگیری از آن در روستا داشت. در این راستا با همکاری خانه بهداشت و با رعایت پروتکل­‌های بهداشتی کارگاه­‌های ترتیب داد که در آن برای کودکان راجع به اهمیت قرنطینه، ماسک زدن، شستن دست­‌ها و ...صحبت شد و در آخر با اهداء ماسک به خودشان و خانواده‌­های­شان جلسه به پایان رسید. یکی دیگر از فعالیت‌های مهم کتابخانه در زمان کرونا شرکت در پویشِ «با کتاب در خانه بمانیم» بود. به این صورت که بچه‌­ها با امانت گرفتن کتاب­‌ها و ماندن در خانه، به خواندن آن­ها و معرفی کتاب در فضای مجازی در این رقابت شرکت کرده و دو نفر از آن­ها برگزیده شده و جایزه دریافت کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها