شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۲
اهالی تشکل‌های صنعت چاپ استان‌های کشور خواستار پیوستن به وزارت صمت شدند

نماینده تشکل‌های صنعت چاپ استان‌های کشور از طرح درخواست برای واسپاری صنعت چاپ به وزارت صمت در دیدار با سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شد.

غلامرضا شجاع، نماینده تشکل‌های صنعت چاپ استان‌ها در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به دیدار آخر هفته با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در این دیدار ابتدا از  برگزاری موفق نمایشگاه مجازی کتاب و‌ استقبال قابل توجه مردم، به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر همکاران تبریک گفتم زیرا بیش از ۵۰ میلیارد تومان کتاب در این نمایشگاه به فروش رفت زیرا حدود ۴۰ درصد یک کتاب تمام شده در قسمت چاپ، لیتوگرافی و صحافی آن باید هزینه شود و این  ۴۰ درصد از فروش در کسب و کار فعالان حوزه چاپ در بخش نشر و کتاب موثر خواهد بود، چون سفارشات جدید  توسط ناشران داده می‌شود.

وی افزود:‌ نمایشگاه مجازی کتاب به نظر بسیاری از فعالان و دست‌اندرکاران حوزه کتاب موفقیت‌آمیز بود و برگزاری آن در این دوره که بیماری کرونا به اقتصاد نشر صدمات زیادی وارد کرده است ضرورت داشت.

شجاع با اشاره به مباحث دیگری که در این دیدار به آن اشاره شد، عنوان کرد: به عنوان نماینده تشکل‌های صنعت چاپ استان‌های کشور درخواست کردم تا زمانی که عمر دولت دوازدهم به پایان نرسیده است، تلاش شود با اصلاح بند ۱۶ ماده ۲ متولی‌گری صنعت چاپ زیر پوشش وزارت صنعت، معدن و تجارت  قرار گیرد؛ اما با وجود اینکه همه زحمات کار در چند سال قبل کشیده شده بود، با دخالت یک نماینده و پیگیر نشدن لازم دو وزارتخانه کار چندساله برای واسپاری صنعت چاپ به وزارت صمت به نتیجه نرسید و برگشت زده شد. 

وی تاکید کرد: در این دیدار، خواهش شد با توجه به پایان کار دولت، اقدامی انجام شود تا این کار در این دولت به نتیجه برسد و مجبور نشویم با روی کار آمدن دولت سیزدهم بار دیگر همه کارها و مراحل را از صفر شروع کنیم. وزیر هم با این موضوع موافق بود. 
 
شجاع همچنین ارایه گزارشی از عملکرد و فعالیت تشکل‌های صنعت چاپ و شرکت تعاونی لیتوگرافان به مناطق سیل‌زده در این دیدار خبر داد و گفت: طی دو مرحله کمک کردیم و به همت اهالی صنعت چاپ و اعضای تعاونی  لیتوگرافان و سایر خیرین حدود ۲۱۱ هزار جلد دفترچه ۸۰-۶۰ و ۴۰ برگ  با چاپ مخصوص مناطق سیل‌زده در شهریور ماه به چهار استان خوزستان، لرستان، مازندران و گلستان ارسال كرديم.

وی با اشاره به بخش دیگر صحبت‌های خود در دیدار با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی توضیح داد: در این زمینه گزارش دادیم که با کمک خیرین صنعت چاپ قرار است پنج مدرسه ضدزلزله و دور از مسیر سیل در محل‌های مناسبی که در سیلاب‌ها قرار نگیرد با بهترین مصالح ساخته شود که یک مدرسه ساخته شده است و مجموعاً دو مدرسه سه کلاسه و سه مدرسه شش کلاسه در محروم ترین روستاهایی این استان در حال ساخت است.

شجاع همچنین به مشکل جمعی از ناشران در سال ۱۳۹۲ اشاره كرد و گفت: با مشکلاتی که برای اقتصاد کشور پیش آمده بود، واردکنندگان مجبور بودند تحریم را دور بزنند و شرکت تعاونی ناشران گرفتار تعدادی شیاد داخلي و خارجي شد و جمعی از ناشران که بخشي از آنان قرض کرده یا از دارایی هایشان فروخته  و به این تعاونی پول داده بودند تا کاغذ وارد کند اما تعاونی مورد ظلم قرار گرفت و حدود ۱۴ میلیارد تومان این پول توسط مافیاها ربوده شد و تاکنون هم با وجود شکایت به جایی نرسیده است و اگرچه پیش از این در یک دیدار حضوری در این زمینه صحبت شده بود اما به دلیل جابجایی مدیران و کمبود بودجه به نتیجه نرسیدیم.

به گفته وی، در این دیدار پیشنهاد شد با توجه به مصاحبه دکتر محسن جوادی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که اعلام کرده بود حدود ۹ هزار تن کاغذ چاپ و تحریر به کشور وارد می‌شود، در این میان می‌توان برنامه‌ریزی کرد که به اندازه طلب ناشر از کاغذهای دولتی با قیمت ۱۶۰ هزار تومان به ناشران داده شود و ناشر بابت پیش خرید قبل هم هر بند ۶۰ هزار تومان پرداخت کرده در  واقع کاغذ را ۲۲۰ هزار تومان خریده و رضایت نامه کتبی می دهد طلبی از تعاونی ناشران ندارد و‌ برای چاپ کتاب مصرف تا مشکل آن‌ها و‌تعاونی ناشران حل شود .

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اين زمينه گفت: درست است ارشاد متولی توزیع  کاغذ دولتی است ولی امکان تحقق این پیشنهاد با وجود کارگروه  ارشاد، تعزیرات و دیگر سازمان های حاکمیتی و نظارتی وجود ندارد.

شجاع یاداور شد: وزیر ارشاد اما قول داد این موضوع را پیگیری و بررسی کرده و شاید بشود با معاونت امور برنامه ریزی و مالی پیشنهادی برای تامین آن بودجه‌ای از سازمان برنامه و  بودجه دولت برای رفع این مشکل ناشران درخواست كند تا شاید جبران پول و سرمایه آن‌ها شود، هر چند ارزش پول آنان جبران نمی‌شود.  

شجاع همچنین از طرح گزارشی کلی درباره وضعیت چاپ کشور به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد و گفت: در این گزارش مشکلات صنعت چاپ کشور بیان شد و گفتیم که این صنعت مثل پرستاران و دکتران که در خط مقدم مبارزه با کرونا هستند از ابتدای سال برای تولید ماسک و همه لوازم پزشکی و چاپ و بسته‌بندی اقدام کردند تا دین خود را به مردم و نظام ادا کند. 

شجاع در ادامه صحبت‌های خود به فعالیت تشکل‌های حوزه چاپ و نشر برای جلوگیری از افزایش تعرفه واردات کاغذ اشاره کرد و افزود: ما در این زمینه گفتیم که اگر شش سال پیش این اتفاق افتاده بود و تعرفه معافیت کاغذ از معافیت به ۱۵ درصد تبدیل می‌شد قیمت کاغذ خیلی بیش از بالا می‌رفت و این خدمت تشکل‌های استان‌ها به صنعت چاپ و نشر کشور بود و خواهان حمایت از تولید‌کننده داخلی کاغذ هستیم و مخالف چند نرخی بودن ارز  که موجب رانت و فساد می‌شود. 
 
وی ادامه داد: در این زمینه وزیر ارشاد گفت که نشر و مطبوعات نیازمند حمایت است و امیدواریم به زودی خبر خوبی برای ناشران داشته باشیم و برای دریافت ارز دولتی برای ناشران و مطبوعات تلاش‌های ما به نتیجه برسد. 


وي تاكيد كرد: در پایان این دیدار نیز یک جلد قرآن فوق نفیس مربوط به خطاطی استاد آقاجان پرتو دوران قاجاریه که تنها قرآنی است  که اشتباه نوشتاری حتی در حد فتحه و کسره ندارد و در چاپخانه بانک ملی با سه سال و نیم تلاش به چاپ رسیده به ایشان اهدا شد.  

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها