شنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۱
شرایطی ایجاد کنیم که مردم در خانه به خدمات هفته کتاب دسترسی داشته‌باشند

مدیر انتشارات ثالث با اشاره به همزمانی هفته کتاب و همه‌گیری بیماری کووید19، به ضرورت ایجاد دسترسی مخاطبان به امکانات خاص هفته کتاب از خانه تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، بیست‌و‌هشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران از ۲۴ تا ۳۰ آبان با شعار «دانایی؛ مانایی» برگزار می‌شود. سازمان‌ها و نهادهای مختلف با درنظرگرفتن زمان تخصیص داده شده به کتاب، اقداماتی برای کاهش مشکلات این حوزه و افزایش سرانه مطالعه انجام می‌دهند.

محمدعلی جعفریه، مدیرمسئول انتشارات ثالث با تاکید بر ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای حفظ سلامت مردم، از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران و شهرداری خواست تا برای مردم شرایطی ایجاد کنند تا از خانه بتوانند از برنامه‌ها و خدمات درنظر گرفته‌شده برای هفته کتاب استفاده کنند.
 
بیست‌وهشتمین دوره هفته کتاب با مسائل مرتبط با همه‌گیری بیماری کووید19 همراه شده‌است، به‌نظر شما ضرورت‌هایی که باید در این دوره به آن‌ها بیشتر توجه شود، چیست؟
هر سال مردم را برای مراجعه به کتاب‌فروشی دعوت می‌کردیم، اما امسال شرایط متفاوت است. امسال مردم را فقط به کتابخوانی دعوت می‌کنیم. به‌همین منظور، برنامه‌هایی داریم تا کتاب را به‌دست مخاطبان برسانیم و بدون مراجعه حضوری، کتاب به خانه‌ها برود. باید وزارت فرهنگ و ارشاد، شهرداری و اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان در هفته کتاب دست‌دردست هم دهند و شرایطی برقرار کنند تا مردم بتوانند به کلیه امکاناتی که در کتاب‌فروشی به آن دسترسی داشتند، از راه فضای مجازی دسترسی داشته‌باشند. از طرف انتشارات ثالث تلاش داریم تمام امکاناتی که در توان داریم برای ارائه کتاب با تخفیف به‌کار بگیریم تا در شرایط موجود، مخاطبان بتوانند از خانه به کتاب دسترسی داشته‌باشند.
 
به نظر شما اقداماتی که در دوره‌های پیشین هفته کتاب انجام شده‌است، توانسته‌ نیازهای این حوزه را رفع کند؟
متولی هفته کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد است. گاهی مدیران خوش ذوقی مسئول برگزاری این هفته بودند و توانستند مردم را با کتاب همراه کنند. میزان تاثیرگذاری هفته کتاب، به مدیریت دولتی مرتبط است. مدیران چند سال گذشته دوست دارند که اقداماتی برای ترویج کتابخوانی انجام دهند و فعالیت‌ها از شعار خارج شده و به عمل رسیده‌است. برای مثال طرح‌های حمایتی که موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار می‌کند، کمک کرده‌است که خوانندگان بتوانند کتاب را با تخفیف تهیه کنند.
 
این هفته چگونه می‌تواند کارآمدتر باشد و اقداماتی با اثرگذاری طولانی مدت انجام شود؟
اگر تمام خبرگزاری‌ها، رسانه‌ها در فضای مجازی، صداوسیما هماهنگ عمل بکنند و مسئولان بتوانند بیرون از سلائق شخصی، به معرفی و ترویج کتاب بپردازند، شاید بتوان در این هفته اقداماتی انجام داد که برای ترویج کتابخوانی مفید است. برای مثال منتقدان و کارشناسان کتاب باید به نقد و بررسی آثار منتشر شده بپردازند تا بتوان هفته کتاب پرباری داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط