یکشنبه ۱ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۵
نگاه لوکس و تشریفاتی به صادرات چاپ اشتباه بود

مدیرکل سابق دفتر چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در سال‌های گذشته زمانی که درباره ضرورت توجه به صادرات صحبت می‌کردیم بسیاری از فعالان این صنعت بر این باور بودند که این کار لوکس و تشریفاتی است،‌ اما اکنون که در تنگنا قرار گرفته‌اند به ضرورت آن پی برده‌اند.

جلال ذکایی؛ مدیرکل سابق دفتر چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به لزوم تقویت صادرات خدمات صنعت چاپ گفت: در سال‌های گذشته وقتی صحبت از صادرات محصولات چاپی، تقویت آن و لزوم توجه به جذب سفارش خارجی در این صنعت بود، بسیاری از همکاران بر این تصور بودند که این کار نشدنی و سخت است و آن را یک کار لوکس و تشریفاتی می‌دانستند.
 
وی افزود: نگاه به صادرات یک ضررت بود؛ ضرورتی که متاسفانه دیده نشد و امروز که در حوزه‌‌های مختلف و جذب سفارش به تنگنا خورده‌ایم، برخی از دست‌اندرکاران به این نتیجه رسیده‌اند که باید به فکر صادرات باشند؛ در حالی که این کار در کوتاه مدت انجام نمی‌شود.
 
ذکایی با بیان اینکه صادرات نیازمند فراهم‌سازی بستر و زیرساخت است، عنوان کرد: برای اینکه صادرات به درستی و در مسیر مشخصی انجام شود، باید علاوه بر ایجاد بستر مناسب، بازاریابی، شناخت بازار هدف، اقتضائات هر کشور در زمینه جذب سفارش، حمل لجستیک و مبادلات پولی کشورهای هدف از قبل بررسی شود.
 
وی ادامه داد: اگر دست‌اندرکاران این حوزه درباره این موضوعات تحقیق و بررسی کرده بودند و زمینه‌های لازم را در نطر می‌گرفتند امروز در دوران بحران می‌توانستیم بخش صادرات خود را فعال کنیم، اما اگر الان بخواهیم تازه کار خود را شروع کنیم، مسیری طولانی پیش رو داریم.
 
این فعال حوزه چاپ با بیان اینکه فعالیت در بخش صادرات در زمان کوتاه مدت قابل اجرا نیست، گفت: در بازاری که چاپخانه‌داران ما قصد ورود به آن را دارند، رقبایی جدی مثل ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج وجود دارند که از سالیان گذشته در این بازارها کار می‌کنند و توانسته‌اند بخش زیادی از این سفارش‌ها را در اختیار داشته باشند.
 
ذکایی تاکید کرد: کسی که می‌خواهد وارد این بازار شود باید بداند که یک بازار بکر و صد درصدی را در اختیار ندارد و رقبای دیگری دارد که باید آن‌ها را با پیشنهادها و خدمات ویژه همچنین تحلیل وضعیت بازار کنار بزند تا مشتری‌ها ترغیب شوند که چاپخانه‌داران ایرانی ار انتخاب کنند.
 
وی با بیان اینکه صادرات محصولات چاپ به نفع چاپخانه‌دارن ایرانی است، یادآور شد: در این میان نکته‌ای که وجود دارد این است که بعضی از تصمیماتی که توسط دولت گرفته می‌شود، آنی و هیجانی است؛ مثل ممنوعیت صادرات دفتر مشق که ضررهای زیادی به بازار چاپ وارد کرد. من نمی‌دانم مبنای این موضوع چه بود اما باید دقت ویژه‌ای در این زمینه شود.
 
ذکایی درباره لزوم توجه مسئولان به تبعات این موضوع، توضیح داد: مکانیزم و معیار اندازه‌گیری و سنجش اینکه دفاتر از کاغذ یارانه‌ای تولید شده‌اند یا نه، مشخص نیست و معتقدم قبل از تصمیم‌گیری‌هایی در این زمینه باید تحقیقات بسیار زیادی انجام داد تا این تصمیمات به کار چاپخانه‌داران آسیب نزند.
 
به گفته وی، بسیاری از کسانی که از مشتری ثبت سفارش کرده‌اند و نسبت به پذیرش سفارش تعهد دارند، در یک لحظه با بخشنامه آنی دچار مشکل می‌شود.

وی گفت: این مساله از سوی دیگر برای صنعت چاپ و آبروی کشور نیز ایجاد مخاطره می‌کند. فکر می‌کنم در این زمینه دولت مکلف است در تصمیم‌گیری‌ها با صنوف رایزنی داشته باشد تا شاهد کمترین آسیب باشیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها