شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۲
مهدی گلستانیان؛ پیشکسوت صنعت چاپ درگذشت

حاج مهدی گلستانیان؛ پیشکسوت صنعت چاپ کشور صبح روز پنجشنبه ۱۲ بهمن ماه دار فانی را وداع گفت. وی از نسل خاندان گلستانیان یکی از خانواده‌های قدیمی و معتبر در صنعت چاپ کشور بود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مهدی گلستانیان پیشکسوت و چهره ماندگار صنعت چاپ کشور پس از تحمل چندین سال بیماری به علت سکته قلی درگذشت و جمعه ۱۳ بهمن در سن  ۹۲ سالگی در بهشت زهرای تهران آرمید.
 
وی سال ۱۳۰۶ در محله باب همایون شهر اصفهان در یکی از خانواده‌های سرشناس و قدیمی اصفهان به دنیا آمد. پدر و پدربزرگ وی از چاپخانه‌داران و فعالان حوزه چاپ بودند و او از کودکی با عشق به دستگاه‌های چاپ بزرگ شد.
 
علی گلستانیان؛ برادر زنده‌یاد مهدی گلستانیان با اشاره به فعالیت بیش از ۷۵ ساله برادرش در صنعت چاپ، گفت: برادر بزرگم از روزهای کودکی در چاپخانه پدرم با نام حبل‌المتین در اصفهان رفت و آمد می‌کرد و همانند پدر و پدربزرگمان پیوند دیرینه‌ای با چاپ و مرکب پیدا کرد.
 
وی افزود: وی از خیرین مدرسه‌ساز بود و همواره در کارهای خیرخوانه و فعالیت‌های صنفی پیشقدم بود و چندین دوره به عنوان عضو هیات مدیره اتحادیه و تعاونی چاپخانه‌داران تهران فعالیت کرده است.
 
گلستانیان با اشاره به حضور چند نسل از این خانواده در صنعت چاپ، تاکید کرد: سابقه چاپ در خاندان گلستانیان به سال‌ها پیش باز می‌گردد یعنی زمانی که روشنایی کارگاه‌های چاپ از چراغ‌های نفتی تامین می‌شد، اولین چاپخانه خانواده گلستانیان را سیدعلی‌محمد موسوی گلستانه، پدربزرگ ما ن که از تجار ایرانی در هندوستان بود، پایه‌گذاری کرد  و پس از انقلاب سال 1278 هند به ایران مراجعت کرد و با ابتدایی‌ترین وسایل حمل و نقل آن روز موفق ‌شد تمام وسایل و ماشین‌آلات چاپخانه را به اصفهان حمل کند و در این چاپخانه، چاپ سنگی و سربی چاپخانه حبل‌المتین در اصفهان تاسیس ‌شد.
 
وی افزود: در سال1327، برادرم به همراه دوست خود احمد کرباسی به تهران آمد و چاپ مهدیه را دایر کرد و پس از گذشت چند سال و پیوستن دیگر اعضای خانواده چاپ گلستانیان و زیبا هم پا می‌گیرند و در نهایت هر یک از برادران مسوولیت چاپخانه‌ای را به عهده می‌گیرند.
 
گلستانیان با اشاره به راه‌اندازی چاپخانه تکنو چاپ در سال ۱۳۵۲ و تغییر نام آن پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران به نام ایران زمین، توضیح داد: مهدی گلستانیان با سابقه 70 سال تلاش در صنعت چاپ ، با عنوان مدیر گروه صنعتی ایران زمین با دریافت لوح افتخار از طرف وزارت ارشاد اسلامی، به عنوان چهره ماندگار و پیشکسوت صنعت چاپ کشور، کلکسیونی از جوایز و لوح‌های تقدیر را دریافت کرده بود.
 
مراسم سوم زنده‌یاد حاج مهدی گلستانیان روز یکشنبه ۱۵ بهمن از ساعت ۱۳ تا ۱۵ در مسجد جامع شهرک غرب برگزار خواهد شد. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها