سه‌شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۵
صادق‌‌پور: مزیت رقابتی برجسته‌نگار4 پوشش زبان فارسی است/ رونمایی از جدید‌ترین نسخه برجسته‌نگار برای نابینایان

سعید صادق‌پور، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان «پَکتوس» با اشاره به قابلیت‌های جدید‌ترین نسخه برجسته‌نگار گفت: تفاوت اصلی و مزیت برجسته‌نگار 4 پوشش زبان فارسی در حالت صوت و بریل است.

مهندس سعید صادق‌پور در حاشیه آیین گرامی‌داشت روز جهانی عصای سفید که در پردیس سینمایی قلهک دوشنبه 2 مهرماه برگزار شد، به خبرنگار‌ خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره رونمایی و ویژگی‌های جدیدترین نسخه برجسته‌نگار گفت: همزمان با روز جهانی نابینایان و عصای سفید سال 95 در آیین بزرگداشت این روز با حضور مسئولان انجمن نابینایان از آخرین نسخه برجسته‌نگار رونمایی شد. مطالعه کتاب، دسترسی به مجموعه‌ای از نرم‌افزار‌ها مانند فرهنگ لغات انگلیسی به فارسی، نرم‌افزار قرآن، ماشین‌حساب، پخش فایل صوتی بدون نیاز به رایانه از ویژگی‌های این دستگاه است.  
 
مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان «پَکتوس» با تاکید بر بی‌نیازی کاربر برجسته‌نگار به دستگاه رایانه افزود: نسخه‌های اولیه برجسته‌نگار از طریق اتصال «یو‌اس‌پی» با رایانه قابل استفاده است. نسخه جدید این دستگاه با حفظ امکانات پیشین با قابلیت‌ بولوتوث برای دانشجویان و دانش‌آموزان نابینا بسیار کاربردی است.
 
قابلیت ذخیر‌ه‌سازی صوتی و بریل کتاب با برجسته‌نگار4
صادق‌پور ادامه داد: این دسته از کاربران می‌توانند علاوه بر انجام تکالیف درسی، پژوهش‌های علمی را به‌ دو شیوه صوتی و بریل فارسی انجام دهند؛ همچنین فایل همه کتاب‌‌ها در این دستگاه به صورت صوتی و بریل قابل ذخیره است.
 
مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان «پَکتوس» در مقایسه جدید‌ترین نسخه برجسته‌نگار با دستگاه‌های مشابه اظهار کرد: برجسته‌نگار در کشور‌های اروپای غربی و آمریکا نیز تولید شده و با اطمینان و براساس مطالعات صورت گرفته اعلام می‌‌کنم دستگاه‌های خارجی برای نابینایان فارسی کاربرد ندارد؛ بنابراین مزیت رقابتی برجسته‌نگار ایرانی پوشش زبان فارسی است.
 
صادق‌پور با اشاره به لزوم حمایت مالی از نهاد‌های خدماتی به نابینایان برای تهیه دستگاه برجسته‌نگار گفت: تهیه برجسته‌نگار نه‌تنها در ایران بلکه در بیشتر کشور‌های دنیا در توان نابینایان نیست؛ به‌عبارت دیگر این افراد برای تهیه این ابزار نیازمند حمایت نهاد‌های مرتبط به‌ویژه سازمان بهزیستی هستند.
 
«مرکز نابینایان رودکی» بزرگ‌ترین نهاد چاپ بریل
وی درباره رایزنی با سازمان آموزش و پرورش استثنائی کشور ادامه داد: معاونت آموزشی سازمان آموزش و پرورش برای به‌کارگیری این دستگاه در مدارس استثنائی نظر مساعدی دارد؛ اما تامین اعتبار برای خرید این دستگاه مهم‌ترین نکته شکل‌گیری ارتباط بین تولید‌کنندگان و نهاد‌هایی مانند آموزش و پرورش استثنائی است.
 
صادق‌پور با اشاره به رویکرد نهاد‌های مختلف به تقویت خدمات به نابینایان اظهار کرد: با توجه به هزینه‌های بالای چاپ کتاب بریل برای گروه‌های سنی مختلف از‌ جمله دانش‌آموزان نهاد‌ کتابخانه‌های عمومی کشور و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در یک‌سال گذشته اقدامات قابل توجهی در تولید کتاب بریل داشته‌اند؛ علاوه‌بر این «مرکز نابینایان رودکی» به‌عنوان بزرگ‌ترین نهاد چاپ بریل کشور نیز فعالیت‌های درخوری داشته ‌است.  
 
این توليد‌كننده تجهيزات كامپيوتری و الكترونيكی ويژه نابينايان  افزود: دستگاه‌هایی مانند برجسته‌نگار علاوه بر کاهش هزینه‌های تولید کتاب بریل بر حفظ محیط زیست نیز موثر است. وابستگی نابینا با برجسته‌نگار به‌طور کامل از دستگاه ماشین بریل قطع می‌شود.  
 
ایده‌های جدید برای تولید نسخه‌های جدید برجسته‌نگار 
صادق‌پور گفت: نخستین دستگاه برجسته‌نگار در سال 1376 در شرکت «پکتوس» تولید و چهارمین نسخه این دستگاه همزمان با روز جهانی عصای سفید رونمایی شد. در مجموع 900 دستگاه از این چهار نسخه در کشور وجود دارد. برای تولید نسخه‌های بعدی این دستگاه ایده‌های متنوعی وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ کاهش وزن و حجم، پوشش سیستم عامل‌ها و نرم‌افزار‌‌هاست.  
      
صادرات یک محصول دانش بنیان
وی درباره بهای نهایی جدید‌ترین نسخه برجسته‌نگار ادامه داد: برای تولید‌ انبوه جدید‌ترین نسخه برجسته‌نگار آمادگی لازم وجود دارد اما مشکل اصلی، سفارش و نیاز نهاد‌های مرتبط است. پیش‌بینی می‌شود که نسخه‌برجسته‌نگار 4 با قالب‌سازی نهایی «کیس» به‌بهای هشت میلیون تومان عرضه شود. همان‌‌طور که نسخه‌های دو و سه این دستگاه به کشور‌‌های آلمان افغانستان صادر شده برای نسخه جدید این دستگاه نیز برنامه‌هایی برای صادرات پیش‌بینی شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها