پنجشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۰
اجرای آیین «کتاب سال خلیج‌فارس» و طرح «کانکس کتاب» در سال 1395

معاون فرهنگی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان برنامه‌های حوزه کتاب این اداره در سال 1395 را تشریح کرد و گفت: سال آینده در نظر داریم طرح‌های مختلفی با هدف ترویج فرهنگ کتابخوانی اجرا کنیم که مهم‌ترین آنها اجرای آیین «کتاب سال خلیج فارس» و طرح «کانکس کتاب» است.

سعید موحدی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اظهار کرد: استان هرمزگان در کناره آب‌های خلیج‌‌فارس از دیرباز به‌عنوان شاهراه ارتباطات تجاری و اقتصادی شناخته شده و بدیهی است که در کنار این نوع ارتباط،‌ گونه‌ای از تعاملات فرهنگی نیز شکل می‌گیرد. این نوع تعاملات در حوزه‌های مختلف فرهنگ علاوه بر ارتباطات اقتصادی به دلیل مهاجرپذیر بودن بنادر و حضور مهاجران از استان‌های دیگر رونق و گسترش زیادی می‌یابد.
 
وی ادامه داد: از سوی دیگر مشخصه دیگر هرمزگان موقعیت اقلیمی آن در داخل ایران و رونق مذاهب مختلف است. به‌گونه‌ای که بافت جمعیتی آن، ترکیبی است و به دلیل هم‌مرز بودن با کانون‌های تبلیغاتی کشورهای همجوار در تیررس نخستین هجوم فرهنگی قرار دارد؛ بنابراین لازم است برنامه‌ریزی فرهنگی اصولی در این استان به مرحله اجرا و عمل درآید اما این برنامه‌ریزی محقق نمی‌شود مگر این‌که زیرساخت‌های این حوزه احداث، ترمیم و تقویت شود.
 
معاون فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان افزود: یکی از مهم‌ترین شاخصه‌ها که باید تقویت شود افزایش میزان باسوادان استان و افزایش اقبال عمومی از تولیدات فرهنگی، حمایت از تولیدکنندگان عرصه فرهنگ و کتاب و افزایش مراکز علمی و دانشگاهی است که خوشبختانه در سال‌های اخیر قدم‌های مهمی در این زمینه برداشته شده است.

موحدی با بیان این‌که عنصر کتاب به‌عنوان یک عنصر تأثیرگذار فرهنگی باید به شکل مؤثری دیده شود و رونق کتابخوانی در استان احتیاج به طرح‌های تازه و خلاقانه‌ای دارد تا فضای عمومی جامعه تحت‌تأثیر آن قرار گیرد، توضیح داد: در بحث ترمیم زیرساخت‌های حوزه کتاب استان، چند محور اساسی دنبال می‌شود؛ نخست، راه‌اندازی انجمن نویسندگان و مؤلفان استان در حوزه‌های مختلف از جمله برپایی گردهمایی‌ها و سمینارهای مربوط به این حوزه است. در طی سال 1394 آیین‌های رونمایی کتاب مؤلفان استان توسط این انجمن برگزار شد.
 
این مقام‌مسئول ادامه داد: اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان در سال 1394 حدود 17 هزار جلد کتاب در طی 2 مرحله از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جذب کرد که میان کتابخانه‌ها، مساجد و مراکز آموزشی توزیع شد. در حوزه حمایت از مؤلفان سال 94، بیش از 85 عنوان کتاب با مبلغ 700 میلیون ریال از کمک هزینه خرید برخوردار شدند که در طی سال آینده افزایش خواهد یافت.
 
معاون فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان ادامه داد: در سال 1394، تغییرات اساسی و نوآوری در برگزاری سیزدهمین نمایشگاه استانی کتاب هرمزگان به‌عنوان یک مؤلفه فرهنگی اساسی صورت گرفت. در نمایشگاه امسال برای نخستین‌بار بخش ناشران خارجی هم با حضور 53 ناشر راه‌اندازی شد.

وی ادامه داد: ویژگی دوم نمایشگاه امسال پخش زنده برنامه تلویزیونی یار مهربان در محل نمایشگاه بود. علاوه بر آن، رادیو کتاب در طی این زمان کاملاً فعال بود. ویژگی‌های آماری نمایشگاه بدین شرح است؛ فروش 15 میلیارد و 300 هزار ریال، ارائه 66 هزار عنوان کتاب، 55 هزار فروش داخلی، 10 هزار فروش خارجی،  40 غرفه رسانه‌های دیجیتال،  400 هزار نفر بازدیدکننده و برگزاری دومین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال.
 
موحدی عنوان کرد: در نمایشگاه استانی کتاب هرمزگان سال 1394، دو غرفه جدید راه‌اندازی شد؛ نخست، غرفه «یار مهربان» بود که طی آن مردم و علاقه‌مندان، کتاب‌های خود را برای تجهیز کتابخانه‌های مدارس و مناطق محروم به افراد بی‌بضاعت و علاقه‌مند با هدف گسترش و رشد دانایی و اندیشه اهدا می‌کردند. دومین غرفه، غرفه «انجمن‌های ادبی استان» بود که میزبان جلسه‌ها و نشست‌های شعر و داستان روزانه با حضور شاعران و نویسندگان برتر استان بود.
 
معاون فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان با اشاره به برنامه‌های سال 1395 این اداره در حوزه کتاب، گفت: در سال 1395 به برپایی آیین «کتاب سال خلیج‌فارس» در حوزه فرهنگ و تمدن، ادبیات مرتبط با موضوع خلیج‌فارس به صورت منطقه‌ای اقدام خواهیم کرد. همچنین با اجرای طرح «کانکس کتاب» که طی تفاهمنامه‌ای با شهرداری بندرعباس صورت گرفته، کانکس‌های ویژه‌ای در سطح شهر نصب و با تهیه کتاب‌هایی برای مطالعه و استفاده شهروندان فراهم می‌شود. لازم به ذکر است، وظیفه احداث کانکس‌ها را بخش‌های خصوصی علاقه‌مند به عهده می‌گیرد. در واقع این طرح کافه کتاب‌های موقت است.
 
وی درباره دیگر برنامه‌های حوزه کتاب اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان در سال 1395، اظهار کرد: برپایی چهاردهمین نمایشگاه استانی کتاب هرمزگان با حضور ناشران خارجی به‌صورت متمرکز در بندرعباس و به‌صورت غیرمتمرکز در سطح شهرستان‌های استان، جذب حداقل 25 هزار جلد کتاب از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در طی سال برای اهدا به مراکز آموزشی و کتابخانه‌ها، افزایش حمایت از مؤلفان استان به‌صورت خرید 105 عنوان کتاب با اعتباری افزون بر 15 میلیون تومان و برگزاری نهمین کنگره ملی شعر و داستان جوان کشور از جمله برنامه‌های این اداره در سال آینده محسوب می‌شوند.
 
موحدی افزود: اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان می‌کوشد در سال 1395 به برگزاری جشن رونمایی آثار مؤلفان استان به‌صورت متمرکز، برپایی نخستین همایش نویسندگان استان و قدردانی از پیشکسوتان این حوزه و همچنین راه‌اندازی کتابخانه‌های دریایی در مسیر شناورهای دریایی هرمزگان اقدام کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها