دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۸
سخنگوی وزارت ارشاد: طرح «پایتخت کتاب ایران» گامی برای واسپاری فعالیت‌های حوزه کتاب به مردم است

حسین نوش‌آبادی، سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طرح «پایتخت کتاب ایران» را برنامه موفقی در حوزه واسپاری امور از دولت به بخش غیردولتی دانست و گفت: با این طرح می‌توانیم بخش غیردولتی را به میدان بیاوریم و به‌تدریج امور کتاب را به صاحبان اصلی آن که مردم، صنوف تخصصی، ناشران و نویسندگان هستند، واگذار کنیم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) حسین نوش‌آبادی درباره مشارکت نویسندگان و ناشران در طرح‌هایی مانند طرح «پایتخت کتاب ایران» اظهار کرد: هر طرحی نیازمند مشارکت صاحبان و پیشکسوتان آن حرفه و صنف است. طرح «پایتخت کتاب ایران» هم مبتنی بر مشارکت نویسندگان، ناشران و تولیدکنندگان کتاب و همه کسانی است که خودشان را عضوی از مجموعه فرهنگ مکتوب کتاب می‌دانند.

وی افزود: اگر نویسندگان، این جشنواره‌ها را متعلق به خودشان و در جهت اهداف خودشان بدانند، بدون تردید مشارکت فعال‌تری خواهند داشت و دغدغه‌ها و نگرانی‌هایشان درباره برگزاری چنین جشنواره‌هایی نیز کاهش خواهد یافت. آنها باید اطمینان داشته باشند که چنین رویدادهایی بر شاخص‌های رشد فرهنگی تأثیر دارد و همه جامعه از آن منتفع خواهند شد.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر این نکته که امروز پایین بودن سرانه مطالعه یکی از دغدغه‌ها و نگرانی‌های جامعه ما به شمار می‌‌آید، گفت: واقعا جای سؤال دارد که چرا در یک جامعه اسلامی با دارا بودن ممتازترین میراث بشری، شاهد اُفت سرانه مطالعه هستیم.

نوش‌آبادی یکی از راه‌های بُرون‌رفت از این وضعیت را برگزاری برنامه‌های اجرایی نظیر جشنواره «روستاهای دوستدار کتاب» و «پایتخت کتاب ایران» دانست و افزود: این جشنواره‌ها گامی مثبت برای ترویج فرهنگ کتابخوانی به‌عنوان نیاز واقعی کشور خواهد بود.

معاون حقوقی امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، عرضه کافی کتاب و فعال کردن شبکه‌های کتابخوانی را از ملزومات اُنس مردم با مطالعه دانست و گفت: جشنواره «پایتخت کتاب ایران» یک حرکت سمبلیک است که با تشویق بخش‌های گوناگون مرتبط با کتاب برای حضور در یک کار فرهنگی، موجب آشنایی جامعه با آخرین تولیدات، خلاقیت‌ها، ابتکارات و تلاش‌های فعالان عرصه کتاب در شهرهای مختلف کشورمان نیز خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به ظرفیت محتوایی و اجرایی کشور برای رقابت در سطح جهانی، برگزاری جشنواره «پایتخت کتاب ایران» را فرصتی برای برداشتن گام‌های بلند‌تر و رسیدن به جشنواره «پایتخت جهانی کتاب» دانست و گفت: با این طرح می‌توانیم بخش غیردولتی را به میدان آورده و به‌تدریج امور کتاب را به صاحبان اصلی آن که مردم، صنوف تخصصی، ناشران و نویسندگان هستند، واگذار کنیم.

نوش‌آبادی افزود: از طریق این طرح، توانمندی استان‌ها و شهرهای بزرگ و کوچک در حوزه تولید و عرضه کتاب، گسترش کتابخوانی و مانند آن مشخص می‌شود. ضمن این‌که انتخاب یک شهر به‌عنوان پایتخت کتاب هم می‌تواند تشویق و ترغیبی برای سایر نقاط کشور باشد که مطمئن باشند هیچ حرکت مثبتی از سوی آنها از چشم مخفی نمی‌ماند و مسئولان و مردم نسبت به فعالیت‌های آنها بی‌تفاوت نیستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط