چهارشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۳:۳۹
جشنواره‌ای چندصدایی

بهادادن به طیف‌های مختلف فکری در جشنواره شعر فجر امسال به معنی کمرنگ جلوه دادن اشعار انقلابی و آیینی نیست؛ چرا که این اشعار جایگاه ارزشمندشان را پیدا کرده‌اند._

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، محمدباقر شمسی‌پور، دبیر گروه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس: اخیراً سخنان عجیب و غریبی شنیده می‌شود با این مضمون که گویا قرار است جشنواره شعر فجر امسال با بی‌توجهی  یا به تعبیر نادرست، آتش زدن به ارزش‌های انقلاب برگزار شود. 

حقیقت این که برای منِ شهروند ایرانی که خارج گود و کنار معرکه، شنوا و ناظر اظهارنظرها، تصمیم‌گیری‌ها و اقدام‌ها هستم، شنیدن این طرفه سخنان، علاوه بر غریب‌بودن تا اندازه‌ای مضحک می‌نماید. 

مثلاً تصور بفرمایید که اعلام می‌شد قرار است در المپیک زمستانی امسال «سوچی» روسیه، مسابقات اسکی، کم‌رنگ برگزار شود و یا با آن مخالفت شود. یا در جشنواره فیلم فجر، فیلم‌های ارزشی(که البته تعبیر چندان پسندیده‌ای نیست و نتیجه کج‌سلیقگی نام‌گذاران است) خیلی(!) کم‌رنگ شرکت داده شوند. یا در فلان جشنواره موسیقی مقامی، این بخش- حتی خیلی ناچیز(!)- کم‌رنگ برگزار شود. 

من که هنوز چیزی دستگیرم نشده است. در حکم دبیری عبدالجبار کاکایی که از شاعران و پژوهندگان بنام و خوش‌نام انقلاب و دفاع مقدس هم است، چنین ادعایی منعکس نیست. 

در ترکیب شورای سیاست‌گذاری متشکل از سیدعلی موسوی گرمارودی، محمدعلی معلم دامغانی، عباس کی‌منش (مشفق کاشانی)، محمدعلی مجاهدی، محمدعلی بهمنی، حسین اسرافیلی، علیرضا قزوه، پرویز بیگی حبیب‌آبادی، فاطمه راکعی، سعید بیابانکی، عبدالجبار کاکایی، محمود اکرامی‌فر، افشین علاء، موسی بیدج و فاضل نظری نیز که همه اتفاقاً و دقیقاً از خوشنامان و ناموران ادبیات انقلابند، انگیزه چنین ادعایی- حتی در مقیاس خیلی کم(!)- مشاهده نمی‌شود. 

دقت در اظهارات مدیران ارشد برگزارکننده و اعضای شورای یادشده مانند سیدعلی موسوی گرمارودی، حسین اسرافیلی، علیرضا قزوه، فاطمه راکعی و ... نیز چنین شائبه‌ای را- حتی خیلی اندک(!)- به ذهن متبادر نمی‌کند. 

در نشست‌های خبری و مصاحبه‌های اختصاصی و عمومی برگزارکنندگان مانند سید عباس صالحی، رییس شورای سیاست‌گذاری نیز نکته‌ای- حتی خیلی کوتاه(!)- مبنی بر کم‌رنگ شدن پرداخت به شعر انقلاب به چشم نمی‌خورد. 

جریان‌های افراطی داخل و خارج کشور نیز که تا به حال چنین چیزی به ذهنشان خطور نکرده  یا حداقل خیلی کم(!) هم آن را مطرح نکرده‌اند، اصحاب رسانه نیز چنین برداشتی – حتی خیلی کم‌مایه(!)- نداشته‌اند. 

جشنواره امسال شعر فجر، چنان که دبیر آن و برخی مانند فاطمه راکعی اخیراً عنوان کرده، "جشنواره‌ای چندصدایی" است و نه به تعبیر و خواست ذهنیِ اندکی- حتی خیلی اندک(!)- "جشنواره‌ای هر صدایی". 

تاکید راکعی در ادامه توضیحاتش که « ...البته بهادادن به طیف‌های مختلف فکری در جشنواره شعر فجر امسال به معنی کمرنگ جلوه‌دادن اشعار انقلابی و آیینی نیست؛ چرا که این اشعار جایگاه ارزشمندشان را پیدا کرده‌اند ...» ادای این مطلب است. 

"همه" با "هر" تفاوت دارد؛ یعنی این که پویا و سیال است، راکد و جامد و بی‌روح و فاقد انعطاف نیست، درون‌محفلی نیست، دافعه ندارد که جاذبه دارد، حیطه‌بندی‌اش و ارزش‌گذاری‌هایش و نگاهش ملی است، نه قشری و گروهی و گروهکی! افق چشم‌انداز و دایره شمولش "همه" است و برگزارکنندگانش خادمان شعر و ادبیات ایرانند، نه ارباب‌الشعرا و " شاعر‌الدوله"های احتمالی! 

پس، بهتر این که بیشتر دقت داشته‌باشیم! ما که دوست نداریم دیگران فکر کنند مثلاً ما از کره مریخ آمده‌ایم یا از اون ور آب (یا کوه)!
                                                                              همین!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها