جمعه ۲۹ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۲:۳۷

هیات داوری اسامی نامزدهای دور نخست جایزه کتاب آلمان در سال 2010 را منتشر کرد.\

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از سایت رسمی این جایزه، در فهرست اوليه اين جايزه که دربرگیرنده 20 نام است، در کنار نام نویسندگان جوان، نویسندگان برجسته‌ای همچون «مارتین موزه باخ» و «هانس یوآخیم شدلیش» نيز حضور دارند.
 
از میان نویسندگان حاضر دراین لیست، شش نویسنده در قالب فهرست نهايي این جایزه در تاریخ 8 سپتامبر (17 شهریور) معرفي می‌شوند. برنده این جایزه که در مجموع 37500 یورو ارزش دارد، در تاریخ 4 اکتبر (12 مهر) در شب پیش از آغاز نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت معرفی می‌شود. 

به گفته «جولیا انکه» سخنگوی هیات داوران ،این لیست كاملا متنوع است و نويسندگاني از شهرستان‌های آلمان و حتی روسیه، یوگسلاوی سابق، پاریس و پراگ در آن حضور دارند.

این هیات داوران که متشکل از هفت منتقد است ،در مجموع در پنج ماه گذشته 148 عنوان کتاب را بررسی کرده است. «مارتین موزه باخ» برنده جایزه ادبی «بوشنر» برای رمان تازه‌اش با عنوان «قبل از آن چه شده» کاندید شده و «مارتین موزه باخ» برای کتاب «سفر کوکوشکین» نامزد این جایزه شده است. 

از جمله نام های شناخته شده این لیست بلند می توان به «توماس هتچه» برای رمان «عشق پدر»، «میشائیل کلیبرگ» برای رمان «بیمارستان آمریکایی»، «میشائیل کهل مایر» برای رمان «مادالین»، «توماس لر» برای رمان «سپتامبر – فاتا مورگانا» و «آندرآس میر» برای رمان «اتاق» اشاره کرد. «یان فاکتور» دیگر نامزد حاضر در این لیست که برای رمان «نگرانی‌های جورج برای گذشته» انتخاب شده، جزو فینالیست های جایزه نمایشگاه کتاب لایپزیک امسال بود. 

جایزه کتاب سال آلمان امسال برای ششمین بار از سوی اتحادیه ناشران و کتابفروشان آلمان اهدا می‌شود. برنده سال گذشته این جایزه «کاترین اشمیت» برای رمان «تو نمی‌میری» بود و در سال 2008 «اووه تلکمپ» برای رمان «برج» این جایزه را دریافت کرد.

از دیگر برندگان این جایزه می توان به «جولیا فرانک» برای رمان «بانوی ظهر»، «کاترینا هکر» برای رمان «مفلس ها» و «آرنو گایگر» برای رمان «برای ما خوب است» اشاره کرد. 

اسامی دیگر نامزدهای این جایزه بدین شرح است: «تندترین غذای آشپزخانه تاتاری» نوشته «آلینا برونسکی»، «یوجا» نوشته «نینو هاراتیش ویلی»، «ارباب دکوراسیونر» نوشته «ماریانا لکی»، «آرامش دریا» به قلم «نیکول لیجوبیک» ، «آن من نبودم» نوشته «کریستوف مگنوسون» ، «طوطی ها بیشتر از ما عمر می کنند» نوشته «الگا مارتینوا»، «کبوتران اوج می گیرند» اثر «ملیندا نادیا آبونجی»، «در جای دیگر» اثر «دورون رابینوویکی»، «ما چهار» نوشته «آندآس شفر» ،«عشق کلاغ سیاه» به قلم «پیتر واورزینک» ، «چیزهایی که ما امروز گفتیم» نوشته «یودیت ساندر» و «نخست وزیر» به قلم «یوآخیم سلتر». 

انتشارات سورکمپ، کیپن هویر و ویچ، فربرشر ، دومونت، دروشل، کارل هانسر، کلوپفر و میر ، آنیه کنستمان و روولت ، از جمله ناشرانی هستند که کتاب‌هایشان جزو 20 نامزد اعلام شده است. 

به عقیده منتقد یک نشریه فرانکفورتی ، رمان های موجود در این فهرست دارای صدایی منحصر به فرد، با تصويري اجتماعی و آزمایش‌های روایی هستند و برخی از نویسندگان این آثار، گاهی اوقات بدون آن که در ظاهر نشان داده شود، بسیار طنزآميز هستند. از اینرو انتخاب شش نامزد از میان این 20 نامزد قطعا کار آسانی نخواهد بود. 

طبق مقرات این جایزه، هر ناشر آلمانی زبان تنها می تواند با دو رمان در این رقابت شرکت کند.همچنین اعضای هیات داوران این جایزه هر سال تغییر می کنند. 

در ماه سپتامبر نامزدهای این جایزه طی یک برنامه ،در شش کتابفروشی آلمانی و در شش شعبه انستیتوی گوته در خارج آلمان به کتابخوانی می پردازند. اما این که کدام نویسنده در کدام مکان کتابخوانی می کند، نامشخص است تا حضار غافلگیر شوند. همچنین گزیده ای از هریک از این 20 رمان به صورت رایگان در سایت «لیبرکا» قابل دانلود کردن است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها