سه‌شنبه ۲۰ مرداد ۱۳۸۸ - ۰۹:۵۲
امام موسي‌صدر چگونه ربوده شد؟

انتشارات موسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی‌صدر تاكنون براي پيگيري ماجراي ربوده شدن وي و نيز معرفي منظومه فكري و مجموعه اقدامات عملي اين انديشمند شيعي، اقدام به انتشار آثار امام موسي‌صدر و همچنين كتاب‌هاي مرتبط با او كرده است.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) به نقل از روابط عمومی موسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر، انتشارات اين موسسه تاكنون 18 عنوان کتاب از این اندیشمند و مبارز شيعي به فارسی منتشر کرده است و چهار عنوان دیگر را نیز در دست انتشار دارد.

اين انتشارات همچنين تاکنون دو مجموعه «در قلمرو اندیشه امام موسی صدر» و «پرتوها» هر يك شامل سه و 10 عنوان كتاب و همچنين پنج اثر مجزا از آثار امام موسي‌صدر و كتاب‌هايي درباره وي منتشر كرده است.

«نای و نی» به اهتمام و ترجمه علی حجتی کرمانی، «ادیان در خدمت انسان؛ جستارهایی درباره دین و مسايل جهان معاصر» با ترجمه گروهی از مترجمان و «رهیافت‌های اقتصادی اسلام» به اهتمام و ترجمه مهدی فرخیان، در مجموعه «در قلمرو اندیشه امام موسی صدر» قرار مي‌گيرند.

مجموعه «پرتوها» نيز شامل 10 عنوان كتاب در قطع پالتویی است كه دربرگيرنده برخي آثار و گفتارهاي امام موسي‌صدر و همچنين نحوه ربوده شدن وي است و برخي عناوين آن به اين شرح‌اند: «محمد؛ پیامبر بت‌شکن»، «زهرا، فصلی از کتاب رسالت»،«دین در جهان امروز»، «علی موحد بود و بس»، «اسرار ربودن امام موسی صدر».

از آثاري كه موسسه فرهنگي تحقیقاتی امام موسی صدر به صورت جداگانه منتشر كرده است، مي‌توان به «اندیشه ربوده شده» اشاره كرد كه شامل گفتارهای صاحب نظران ایرانی و غیرایرانی درباره امام موسی صدر است كه به کوشش مهدی فرخیان گردآوری شده است. اين اثر در 616 صفحه و با بهای 42000 ریال برای نخستین بار در سال 1385 منتشر شده است.

«یادنامه امام موسی صدر» از دیگر کتاب‌های منتشر شده توسط این موسسه به شمار مي‌آيد که به مناسبت سی‌امین سالگرد ربوده شدن وي در لیبی، منتشر شده است. این کتاب با کوشش سیدهادی خسروشاهی تدوين شده و دربردارنده مجموعه کامل مقالات، سخنرانی‌ها، مصاحبه‌ها، بیانیه‌ها، عکس‌های تاریخی و اسنادی است که در ربع قرن اخیر و در مناسبت‌های مختلف، توسط دانشمندان، نویسندگان، اندیشمندان، رجال سیاسی و شخصیت‌های فرهیخته آشنا با امام موسی صدر تهیه شده است.

چاپ نخست این اثر در سال 1387 در شمارگان 1500 نسخه و بهاي 120000 ریال (دو جلد) و 934 صفحه منتشر شده است.

از دیگر آثار این موسسه نيز «امام موسی صدر؛ گذارها و خاطرها: ایران، نجف، لبنان» به اهتمام حسین شرف‌الدین و ترجمه علی حجتی کرمانی نام دارد كه در 288 صفحه، 1500 نسخه و بهاي 25000 ريال در سال 1388 منتشر شد. 

موسسه فرهنگي تحقیقاتی امام موسی صدر دو اثر از بانوی شهید، بنت‌الهدی صدر، منتشر كرده است. «تولد دوباره» عنوان يكي از اين آثار است كه شامل مجموعه داستانی از وي با ترجمه مهدی سرحدی است و برای نخستین بار زمستان 1386 در شمارگان 3000 نسخه، 622 صفحه و بهاي 50000 منتشر شده است.

«بر بلندای مکه» دیگر اثر شهید بنت‌الهدی صدر و دربرگيرنده مجموعه خاطرات و مقالات وي است كه مهدی سرحدی‌زاده آن را به فارسي برگردانده است. این کتاب نیز برای نخستین بار در زمستان 1386 و در شمارگان 3000 نسخه منتشر شد و با بهای 25000 ریال در اختيار علاقه‌مندان قرار گرفت.

اين موسسه همچنين چهار عنوان جدید را با عناوين «لبنان به روایت امام موسی صدر و شهید دکتر مصطفی چمران»، «ترجمه کتاب السیره والمسیره»، «ترجمه دایره المعارف مسیره الامام السید موسی الصدر» و «ترجمه تفسیر قرآن» در دست انتشار دارد.

موسسه فرهنگي تحقيقاتي امام موسي صدر سال 1382 به طور رسمي تاسيس شد و تمام فعاليت‌هاي آن براي تحقيق دو هدف اصلي «پي‌گيري قضيه ربودن امام موسي صدر و نجات ايشان» و همچنين «معرفي منظومه فكري و مجموعه اقدامات عملي امام» طراحي و اجرا شده است.

علاقه‌مندان مي‌توانند براي اطلاعات بيشتر از فعاليت‌ها اين موسسه به پايگاه اينترنتي اين موسسه به آدرس www.imamsadr.ir مراجعه كنند. 
امام موسي صدر، نهم شهريور 1357 در ادامه سفرهاي دوره‌اي خود براي پايان دادن به جنگ‌هاي داخلي لبنان با دعوت رسمي ليبي به آن كشور سفر كرد و در ليبي ربوده شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها