شنبه ۱۳ تیر ۱۳۸۸ - ۱۹:۰۲
روز قلم باید عملکردی در سطح جهان اسلام داشته باشد

علي اكبر ولايتي در مراسم اختتاميه ششمين دوره جايزه قلم كه عصر امروز (شنبه ۱۳ تیر) با حضور دكتر محسن پرويز، داوران اين جايزه و جمعي از نويسندگان و اعضاي هيات مديره انجمن قلم برگزار شد، گفت: اين روز باید معنا و عملكردي در كل مقياس جهان اسلام داشته باشد؛ چرا که ما همواره طالب فرصتي هستيم كه ارتباطمان را با نويسندگان جهان اسلام محكم‌تر كنيم./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، علي اكبر ولايتي در مراسم اختتاميه ششمين دوره جايزه قلم زرين كه بعد‌از‌ظهر امروز در حوزه هنري برگزار شد، ضمن تشكر از برپاكنندگان اين جشنواره ادبي، گفت: انجمن قلم كه بعد از انقلاب اسلامي تشكيل شد، نوعي پايگاه و پناهگاه براي كساني بود كه با تعهد به اسلام و انقلاب قلم مي‌زدند. 

وي افزود: اين انجمن در مسيري كه تا به حال طي كرده، با مشكلاتي نيز مواجه بوده كه خوشبختانه توانسته آنها را از سر بگذراند. 

رييس انجمن قلم ايران با بيان چگونگي تاسيس انجمن قلم توضيح داد: تاسيس اين انجمن از سال 1380 توسط شوراي عالي انقلاب فرهنگي تصويب شد و براي نخستين بار در سال 1380 از سوي انجمن قلم به رييس جمهور خاتمي پيشنهاد شد كه روزي را به عنوان روز قلم مشخص كنند كه در شوراي انقلاب فرهنگي، 14 تير به اين روز اختصاص داده شد.
 
وي همچنين گفت: يكي از اهداف اين پيشنهاد آن بود تا اين روز معنا و عملكردي در كل مقياس جهان اسلام داشته باشد؛ چرا كه ما همواره طالب فرصتي هستيم كه ارتباطمان را با نويسندگان جهان اسلام محكم‌تر كنيم. 

ولايتي همچنين اضافه كرد: پیش از انقلاب نويسندگان ما با نويسندگان خارج از كشور  ارتباط كمي داشتند. اين در حالي است كه جوامع عربي سوابق خوب و ارزشمندي در كار نويسندگي دارند و ما اگر ظرفيتمان از رجال عرب بیش‌تر نباشد، کمتر نیست. 

وي با بيان اينكه آثار فارسي به زبان‌هاي ديگر كمتر ترجمه مي‌شوند، افزود: ما به نوعي درونگرايي مبتلا بوديم و آثار نويسندگان عرب ترجمه‌هاي بيش‌تري به زبان فارسي دارند تا آثار فارسي به عربي. متاسفانه در اين زمينه همتي صورت نگرفته و بايد امكاناتي فراهم شود كه آثار ما به زبان‌هاي ديگر ترجمه شوند تا تاثير‌گذاري آنها گسترده‌تر شود.
 
وي در پايان گفت: به بركت جمهوري اسلامي چتر حمايتي به وجود آمد تا افرادی كه اهل دين‌اند و بومي فكر مي‌كنند وارد کار فرهنگی گسترده‌تر شوند.

بيگي حبيب‌آبادي، سرگروه داوران بخش شعر نيز با بيان برخي ويژگي‌هاي آثار منتخب اين حوزه گفت: در گزينش آثار برگزيده حوزه شعر مواردي چون وزن و قافيه در شعر كلاسيك و موسيقي دروني در شعر سپيد، يكدستي زبان، وحدت عمل و ساختار‌بندي و خلاقيت و نو‌آوري و آرايه‌هاي كلامي مد نظر بود. 

وي با برشمردن ويژگي‌هاي خاصي در كتاب‌هاي عباس باقري و جواد گنجعلي، توضيح داد: در شعر باقري، جنبه محلي وجهي جاري دارد. وي به شدت از جغرافياي اطرافش متاثر است و به آن عشق مي‌ورزد. گنجعلي نيز شاعري است كه از گذشته در شعرش وام مي‌گيرد و از اسطوره بهره مي‌برد و به تاريخ رجوع دارد. 

احمد شاكري، سرگروه داوران بخش داستان نيز با قرائت گزارشي به بررسي وضعيت ادبيات داستاني در دهه اخير و دلايل برگزيده نداشتن حوزه داستان اين جايزه پرداخت. 

جواد محقق نيز كه آخرين سخنران اين مراسم اختتاميه بود، درباره نحوه مديريت اين جايزه توضيحاتي داد و گفت: بيش از 70 عنوان كتاب كه 22 اثر در بخش شعر و 32 اثر در حوزه داستان و 17 عنوان نقد و پژوهش بود، ارزيابي شدند كه پس از بررسي اوليه و نهايي از ميان آنها، دو اثر به طور مشترك در بخش شعر و يك اثر در بخش پژوهش به عنوان آثار برگزيده معرفي شدند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط