یکشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۴:۵۶
همكاري ايران و فرانسه در توسعه كتابخانه‌هاي مجازي

مشاور فرهنگي رييس جمهور و رييس سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران ظهر امروز(يك‌شنبه) در مراسم انعقاد تفاهم‌نامه با رييس كتابخانه ملي فرانسه، براي توسعه كتابخانه مجازي در منطقه و جهان اعلام همكاري كرد._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) به نقل از روابط عمومي سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران، در مراسم انعقاد تفاهم‌نامه همكاري كتابخانه‌هاي ملي ايران و فرانسه، علي‌اكبر اشعري عنوان كرد: افتتاح طرح حرم(حافظه رقومي ملي) در سال گذشته و قراردادن متن كامل بيش از 60 هزار كتاب چاپي و 5 هزار نسخه خطي نادر در اين سايت، تجربيات كتابخانه ملي را در زمينه همكاري و كمك‌رساني به ديگر كتابخانه‌ها افزايش داده است.

وي ضمن اهداي يك جلد كتاب منتشر شده از نسخه خطي «رسالات فلسفي و اشعار فارسي و عربي» اثر صدرالدين شيرازي(ملاصدرا) به كتابخانه ملي فرانسه، تصريح كرد: كتابخانه ملي ايران آمادگي همكاري در انتشار نسخ خطي فارسي موجود در كتابخانه ملي فرانسه را نيز دارد.

مشاور فرهنگي رييس جمهور ضمن اشاره به پيشنهاد ايران به يونسكو در زمينه راه‌اندازي جايزه‌اي جهاني به نام فردوسي درباره كساني كه در حفاظت و اطلاع‌رساني نسخ خطي در جهان فعاليت مي‌كنند، يادآور شد: در سفر آينده به فرانسه درباره راهكارهاي ديگر همكاري كتابخانه‌هاي ملي دو كشور(ايران و فرانسه) صحبت خواهيم كرد. 

در ادامه، برونو راسين، رييس كتابخانه ملي فرانسه با اشاره به تفاهم‌نامه ميان كتابخانه‌هاي ملي دو كشور، عنوان كرد: در آينده كتابخانه‌هاي ملي ايران و فرانسه مي‌توانند براي استحكام پيوندهاي فرهنگي گام‌هاي موثرتري را بردارند.

راسين با بيان اين كه برنامه‌ها و ايده‌هاي كتابخانه ملي فرانسه درباره راهكارهاي استفاده بهتر از ظرفيت كتابخانه‌ها زياد است، خاطرنشان كرد: اين برنامه‌ها در دو سطح «تبادل تجربه و كارشناسي» و «برنامه‌هايي كه جنبه عمومي‌تري دارند» قابل اجرا هستند.

رييس كتابخانه ملي فرانسه با اشاره به علاقه‌مندي فرانسه درباره تبادل تجربيات و استفاده از دانش كارشناسان ايراني در زمينه نسخ خطي، بيان داشت: كتابخانه ملي فرانسه برنامه‌اي بر اين اساس دارد كه هر ماه يكي از نسخ خطي يا گنجينه‌هاي كتابخانه را معرفي و درباره آن برنامه‌هايي را اجرا كند.

وي همچنين با اشاره به برنامه كتابخانه ملي فرانسه با عنوان «آررو» كه از ماه مارس سال 2008 با هدف ديجيتالي‌كردن منابع اين كتابخانه آغاز شده است، تاكيد كرد: اين برنامه جزء طرحي است كه با بودجه‌اي اروپايي در تمام كشورهاي اين قاره در حال تدوين و اجراست و كتابخانه ملي فرانسه از پيشنهاد همكاري با ايران براي توسعه اين‌گونه طرح‌ها و همچنين پژوهش‌هاي مشترك در اين زمينه استقبال مي‌كند تا از اين طريق و با همكاري يونسكو به افزايش ظرفيت‌هاي اين نوع كتابخانه‌ها در جهان پرداخته شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط