سه‌شنبه ۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۶
مروج مفاتیح، اخلاص شیخ عباس قمی بود/ پرتیراژترین کتاب بعد از قرآن کریم

اسماعیلی با اشاره به اینکه مفاتیح الجنان در خانه هر ایرانی وجود دارد و پس از قرآن پرتیراژترین کتاب است بیان کرد: اخلاص شیخ عباس قمی باعث ترویج این کتاب شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، حمیدرضا حافظی: حمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در همایش یکصدمین سالگرد و بزرگداشت تألیف مفاتیح الجنان ضمن تبریک ایام دهه کرامت گفت: حضور امام علی بن موسی الرضا(ع) همواره آغازگر دوره تمدنی جدید بوده که نهضت بزرگ انقلاب اسلامی از سوی یکی از سلاله سادات موسوی به نام حضرت امام روح الله الموسوی الخمینی رقم خورد است.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: موضوع دعا و معنویت در قالب یاد و گرامیداشت شیخ عباس قمی از موضوعات این همایشی است که تدارک دیده‌اند. مفاتیح‌الجنان جزئی از خانواده‌های ایرانی شده و در طول دوره انقلاب اسلامی تاکنون ۲۷ میلیون و ۹۱۵ هزار مفاتیح چاپ شده است. در سال ۱۴۰۱ نیز ما ۲۵۰ هزار مفاتیح از ۵۰ ناشر را داشته‌ایم.
 
وی افزود: بعد از قرآن، پرتیراژترین کتاب، مفاتیح الجنان بوده است که اخلاص شیخ عباس قمی باعث ترویج آن شده است.
 
اسماعیلی با تأکید بر اینکه اخلاص باعث ماندگاری‌ها می‌شود ادامه داد: کارهای مهم نیازمند تعداد و کمی بودن نیست بلکه عوامل معنوی ماندگاری آن را رقم می‌زنند. زمانی دستگاهی کاری را تولید می‌کند و در پایان اثری هم که از آن برآورد دارد، نمی‌گیرد ولی برخی جوانان در دوردست‌ها اثری را تولید می‌کنند که مانند سرود سلام فرمانده در همه جای دنیا دیده می‌شود.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: هر کجا در یک فعالیت، اخلاص مد نظر قرار گیرد ترویج شدن حتمی است. شیخ عباس قمی به متولیان فرهنگی این درس را داد که برای آینده کار مانا و پایداری را انجام دهند و این امر بجز پیوند با خلوص محقق نمی‌شود.
 
وی گفت: ما باید به دعا و معنویت به عنوان ارکان تمدنی نگاه کنیم که در گام دوم انقلاب نیز رهبر معظم انقلاب به آن اشاره کرده اند. گسترش معنویت یکی از ابزارهایش، ادعیه بوده که ما به واسطه آن می‌توانیم خود را نورانی و تربیت کنیم تا آینده بهتری را ساخته و جامعه را به سمت ظهور و تشکیل حکومت مهدوی هدایت کنیم.
 
پیام آیت الله مکارم شیرازی به همایش صدمین سالگشت تألیف مفاتیح‌الجنان
حضرت آیت الله مکارم شیرازی پیامی خطاب به این همایش صادر کرد که در ادامه آن را می‌خوانید:

بسم الله الرحمن الرحیم
والحمدلله رب العالمین والصلاة علی محمد وآله الطاهرین
قال الله تعالی: «وَإِذا سَأَلَکَ عِبادی عَنِّی فَإِنِّی قَریبٌ أُجیبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذا دَعانِ فَلْیَسْتَجیبُوا لی وَلْیُؤْمِنُوا بی لَعَلَّهُم یَرْشُدُون» (البقرة:۱۸۶)
در ابتدا از همه برگزارکنندگان و شرکت‌کنندگان در این همایش مبارک تقدیر و تشکر دارم و امیدوارم اینگونه مراسم‌ها در احیای معنویت و تجلیل از بزرگان این عرصه گام‌های مفیدی برداشته و به اهداف خود دست یابد.

یکی از مزایای مهمّ مکتب اهل بیت علیهم السلام ادعیه بسیار عالی، روح پرور، پرمحتوا و آموزنده است که از جانب معصومین علیهم السلام به یادگار مانده و برخی از این ادعیه همچون دعای کمیل، صباح، ندبه، ابوحمزه و عرفه، شبیه به معجزه‌اند و مانند این دعاها را در آموزه‌های هیچ گروهی نمی‌توان یافت.
این ادعیه که منبع الهام بخش معارف غنیّ اسلام است، راه و رسم خودسازی و «سیر و سلوک الی الله» را به انسان آموخته و نفس را تربیت می‌نماید. دعا و یاد حق تعالی است که حجاب میان دعاکننده و خداوند را برمی‌دارد و نظر لطف و رحمت او را به سوی بنده‌اش جلب می‌کند. امیدواریم ما نیز حق این ادعیه را ادا کرده و از آن، توشه‌ها برگرفته و سیر به سوی سعادت و رستگاری را کامل کنیم.

عالم وارسته و محدث گران قدر مرحوم حاج شیخ عباس قمی رضوان الله تعالی علیه یکی از بزرگان این عرصه بود. اخلاص درونی و حرکت برای عمل به وظیفه به همراه سعی و مجاهدت در نشر معارف اهل بیت و توجه به تألیف و تدوین کتب سودمند برای توده مردم، سبب جاودانگی آثار این مرد بزرگ شد. آثار فراوانی همچون سفینة البحار، نفس المهموم، منتهی الآمال و خصوصاً کتاب مفاتیح الجنان که با وجود گذشت زمان طولانی از نگارش آن، کماکان جایگاه خود را حفظ کرده و در میان متون ادعیه و روایات از منزلت و مقبولیت خاصی برخوردارند. چنین معروف است که او خود به همه محتوای کتاب مفاتیح الجنان عمل کرده و سپس در اختیار مردم نهاده است و چه بسا یکی از رموز تأثیر و گستره نشر آن همین نکته بوده باشد. خداوند ایشان را غریق رحمت واسعه خویش گرداند.

این جانب ضمن آروزی توفیق برای همه دست اندرکاران، برگزارکنندگان و شرکت‌کنندگان در این مراسم، از خداوند متعال خواستارم قلوب همه ما را به انوار معارف عالیه اهل بیت، پر نور تر نماید و ما را در زمره اهل توبه، دعا، توسل و انابه قرار داده و با مضامین والای این ادعیه بیشتر آشنا نماید. بمنه وکرمه انه سمیع مجیب.
قم ناصر مکارم شیرازی
۷ خرداد ۱۴۰۲
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها