دوشنبه ۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۲
فرهنگ‌سازی و ارتقاء سطح آگاهی مردم در مراقبت از اشياء فرهنگی و تاريخی

نمايشگاه «مراقبت از مجموعه‌های موزه‌ای» تلفيقی از محتوای تصويری، نوشتاری، اشياء تاريخی و مردم‌شناسی و ابزار و وسايل آزمايشگاهی و دستگاهی از سوی پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاريخی-فرهنگی پژوهشگاه ميراث‌فرهنگي و گردشگری برپا شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، منیژه هادیان دهکردی سرپرست پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاريخی-فرهنگی در حاشیه مراسم افتتاح این نمایشگاه گفت: این پژوهشکده در راستای وظايف حاکميتی خود با همکاری اداره کل موزه‌های وزارت ميراث فرهنگی، گردشگری و صنايع‌دستی، موزه ملی ايران، پژوهشکده مردم‌شناسی، گروه پژوهشی هنرهای سنتی و مجموعه ميراث جهانی کاخ گلستان این نمايشگاه را به مناسبت هفته ميراث فرهنگی برگزار کرده است.

او تصریح‌کرد: اين نمايشگاه برای عموم مردم شامل بازديدکنندگان موزه، مجموعه‌داران، کارکنان موزه‌ها، دانش‌آموزان، دانشجويان و ساير علاقمندان طراحی شده است و هدف از برگزاری آن فرهنگ‌سازی و ارتقاء سطح آگاهی مردم و ساير دست اندرکاران مجموعه‌های موزه‌ای نسبت به بخشی از اقدامات حفاظتی يعنی مراقبت از اشياء فرهنگی و تاريخی است که در موزه‌ها صورت می‌گيرد.

او افزود: به اين ترتيب تلاش شده است ضمن ارائه اطلاعاتی از پشت پرده نمايش آثار در موزه، مردم نیز در حفظ و مراقبت از آثار سهيم شوند.

هادیان دهکردی، اين نمايشگاه را تلفيقی از محتوای تصويری، نوشتاری، اشياء تاريخی و مردم‌شناسی، و ابزار و وسايل آزمايشگاهی و دستگاهی خواند که برای اولين بار در کشور با چنين مضمونی برگزار می‌شود.

سرپرست پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی-فرهنگی اظهارکرد: آشنايی با تعاريفی از مراقبت از مجموعه‌های موزه‌ای به عنوان زيربنايي‌ترين اقدامات لازم برای حفظ و نگهداری آثار بخش آغازين نمايشگاه بوده و سپس پيشينه اين اقداماتی در تاريخ، فرهنگ و سنت مردم با استفاده از مصداق‌هايی از شواهد تاريخی به تصوير کشيده شده است.

او خاطرنشان‌کرد: در ادامه نيز شيوه‌های مراقبت از اشياء در موزه‌ها به شکل امروزی در چند بخش تصويری و نوشتاری و نمايش ابزار و وسايل مورد استفاده به اختصار بيان شده و در پايان نيز نقش بازديدکنندگان به عنوان بخشی از فرايند مراقبت از مجموعه‌های موزه‌ای يادآور می‌شود .

هادیان دهکردی در پایان گفت: نمايشگاه «مراقبت از مجموعه‌های موزه‌ای» به مدت 15 روز در سالن نمايشگاه‌های موقت موزه دوران اسلامی، موزه ملی ايران، برقرار و بازدید از آن برای علاقه‌مندان آزاد است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها