شنبه ۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۲
ارزیابی فعالیت‌های پژوهشی با در نظر گرفتن امکانات و محدودیت‌ها

رحمانی، کاربردی‌سازی دستاوردهای پژوهشی پژوهشگاه را ازاهداف عملیاتی معاونت فناوری و کاربردی‌سازی این مرکزخواند و گفت: تبیین تعامل و تسهیل گفتمان فناوری و میراث‌فرهنگی، گردشگری وهنرهای سنتی با هدف دستیابی به توسعه پایدار مبتنی بر میراث‌فرهنگی از مأموریت‌های این معاونت است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، غلامرضا رحمانی، سرپرست معاونت فناوری و کاربردی‌سازی پژوهشگاه با تشریح عملکرد این معاونت گفت: تبیین تعامل و تسهیل گفتمان فناوری و میراث‌فرهنگی، گردشگری وهنرهای سنتی با هدف دستیابی به توسعه پایدار مبتنی بر میراث‌فرهنگی از مأموریت‌های این مرکز است که برای رسیدن به اهداف عملیاتی، این معاونت در سه بخش «مدیریت امور فناوری، مرکز رشد واحدهای فناوری»، «مرکز مشاوره و ارائه خدمات تخصصی»،«مرکز سیاست پژوهی و آینده پژوهی»در فعالیت است.

او ایجاد زمینه‌های مناسب برای بکارگیری فناوری‌های نوین در پژوهش‌ها وکاربردی‌سازی دستاودهای پژوهشی پژوهشگاه وایفای نقش کارآفرینی در گستره میراث‌فرهنگی، گردشگی و صنایع‌دستی را از اهداف عملیاتی این معاونت خواند و تصریح‌کرد: ذینعفان اصلی گفتمان فناوری با میراث‌فرهنگی، گردشگری و هنرهای سنتی، نهادهای دانش بنیان صنایع خلاق مراکز پژوهشی علمی و اجرایی، پژوهشگاه و وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری وصنایع‌دستی هستند.

رحمانی در تشریح  فعالیت‌های راهبردی معاونت فناوری و کاربردی‌سازی که بر اساس آن در داخل و خارج از مرکز برنامه‌ریزی و فعالیت می‌کند، به مشارکت در تدوین راهبردها، برنامه‌ها، استانداردها، دستو‌رالعمل‌ها و ضوابط اجرایی، آینده‌پژوهی و رصد شاخص‌های میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، آموزش، ترویج، مشاوره و خدمات تخصصی و کاربردی‌سازی دانش، بررسی اقدامات لازم برای ايجاد مراكز رشد، کسب و کارهای نوین (استارتاپ‌ها) و پارك‌های علم و فناوری در پژوهشگاه اشاره و به توضیح هر یک پرداخت.

سرپرست معاونت فناوری و کاربردی‌سازی پژوهشگاه، یکی از آسیب‌هایی که دراین معاونت بررسی شده را  تثبیت ارتباطات درون بخشی به‌خصوص در حوزه آینده‌پژوهشی دانست و هماهنگ نبودن بخش‌ها و جزیره‌ای عمل کردن واحدها را از آسیب‌های موجود خواند که در این راستا ارتباط بین معاونت‌ها پژوهشکده‌ها و گروه‌ها از اهداف کوتاه مدت این مرکز است. 

او گفت: تعامل این معاونت با معاونت پژوهشی در تعیین اولویت‌های پژوهشی کاربردی، همکاری در تعریف پیوست‌های فناورانه طرح، کاربردی‌سازی نتایج پژوهش‌ها وهمکاری در تهیه تقویم آموزشی و فعالیت‌های علمی صورت می‌گیرد.

رحمانی افزود: همچنین در همکاری با معاونت مالی اداری و توسعه مدیریت اقداماتی در زمینه‌سازی جهت فعالیت‌های درآمدزا، همکاری در تهیه طرح نیازهای نیروی انسانی، تهیه طرح نگهداری و تجهیز منابع سخت‌افزاری و زیر ساخت‌ها، تهیه طرح نگهداری و تجهیز منابع سخت افزاری و زیر ساخت‌ها انجام می‌شود.

به گفته او، در تعامل معاونت فناوری و کاربردی‌سازی با پژوهشکده‌ها و گروه‌های پژوهشی، تبیین نیازها برای تعریف پژوهش‌های کاربردی، تسهیل ارتباطات با نهادهای مسئول و صاحب فناوری، حمايت از پژوهشهای بنیادی، کاربردی و توسعه‌ای مرتبط با فنآوری‌های نوين و حمايت از توسعه فناوری‌های بومی صورت می‌گیرد.

سرپرست معاونت فناوری و کاربردی‌سازی پژوهشگاه گفت: در تثبیت ارتباطات با وزارت متبوع (وزارت علوم و میراث‌فرهنگی) اقداماتی نظیر کاربردی‌سازی دستاوردهای پژوهشی پژوهشگاه وایفای نقش کارآفرینی، تشکیل کمیته وزارتی با محوریت پژوهشگاه به عنوان مرجع حاکمیتی علوم میراثی و هویتی کشور، آسیب‌شناسی حوزه‌های میراث‌فرهنگی و گردشگری  و صنایع‌دستی با تکیه بر مطالعات آینده پژوهی و رصد رویدادها و تحولات پیش‌رو، ایجاد بانک اطلاعات محصولات و خدمات شرکت‌های نوپا، دانش بنیان، پارک‌های علمی و فناوری، مراکز رشد، شتابدهی و نوآوری فعال در حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و هنرهای سنتی مد نظر این معاونت است تا به حال اقدامات موثری هم در این راستا صورت گرفته است.

در ادامه این نشست علیرضا انیسی معاون پژوهشی پژوهشگاه با تشریح عملکرد این معاونت در یکسال پژوهشی با اشاره به این‌ها مسال گزارش‌های پژوهشی مراکز به صورت پی دی اف بر روی سایت پژوهشگاه و در دسترس همگان قرار می‌گیرد، گفت:

زمانی‌که می‌خواهیم فعالیت‌های پژوهشی را برای داوری منصفانه ارزیابی کنیم باید دو عامل را مورد توجه قرار دهیم؛ یکی امکانات و دیگری محدودیت‌های آن است.

او در ادامه علاقه‌مندی و دلسوزی همکاران پژوهشگاه را عامل موفقیت این مرکز خواند و بیان کرد: البته برخی محدودیت‌ها مانند کمبود منابع مالی و امکانات وجود دارند که برخی نیز کشوری هستند.

انیسی افزود: در طی این 10 سال که پژوهشگاه از شیراز به تهران برگشته علی‌غم همه تلاش‌هایی که شده هیچ کمک جدی در این زمینه به این مرکز نشده و هر روز هم که می‌گذرد ما با مسائل جدیدتر روبه‌رو می‌شویم ولی متاسفانه منابع مالی ما بسیار محدود است پس با وجود امکانات کم قطعا ارزیابی منصفانه‌ای از عملکرد ما صورت نمی‌گیرد.

او در تشریح طرح‌های پیشران پژوهشگاه به دو فاکتور اضافه شده؛ نیازهای پژوهشی وزارتخانه و سیاست‌های ابلاغی اشاره کرد و گفت: تمامی همکاران برای اجرای این طرح‌ها در تلاشند ولی برخی از خواسته‌ها و سیاست‌ها در تخصص پژوهشگاه نیست.

انیسی با خوب و مثبت ارزیابی کردن فعالیت های پژوهشگاه به رشد مقالات علمی این مرکز اشاره کرد و افزود: در شرایط فعلی تمام تلاش بر این است که موانع برطرف و مشکلات حل شوند.

معاون پژوهشی پژوهشگاه گفت: در برنامه‌های چشم‌انداز آینده در تلاشیم انتشارات پژوهشگاه را به صورت الکترونیکی ارائه دهیم.

در ادامه این مراسم با اهدای لوح سپاس از پژوهشگران برتر پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری قدردانی شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها