چهارشنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۸
پیشنهاد مطالعه 5 کتاب به‌مناسبت روز دانشجو

دبیرخانه ترویج کتاب و کتابخوانی استان لرستان به‌مناسبت روز دانشجو پنج کتاب را برای مطالعه دانشجویان معرفی کرد.

خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) در لرستان، شانزدهم آذرماه، روز گرامی‌داشت یاد شهدای دانشگاه، به نام دانشجو نامگذاری شده است. در این میان، باید دانشجو را شناخت، به توانایی‌هایش پی برد و زمینه‌های اثرگذاری وی را در جامعه آماده کرد. دانشجو، جوان طالب دانش است که آینده در دست اوست؛ کسی که متعلق به آینده است و آینده نیز متعلق به اوست. چنین فردی با داشتن توانایی و نیروی جوانی، و نیز با پشتوانه علمی و کوله‌باری از علوم و فنون متنوع، می‌تواند برای اداره آگاهانه و برنامه‌ریزی شده جامعه تصمیم بگیرد. بدیهی است جامعه‌ای که در آن، علم، فهم و محاسبه دقیق مورد توجه باشد، جامعه‌ای شکوفا و پیشرو خواهد بود.

بدون تردید مهم‌ترین هدف در شکل‌گیری جامعه و حکومت، تلاش در راه تکامل بخشیدن به افراد جامعه است. رشد و پیشرفت هر جامعه، در دو بعد مادی و معنوی است و جایگاه دانشگاه در جامعه، حرکت دادن و هدایت افراد به سوی هر دو جنبه کمال و ترقی به شمار می‌آید.

دبیرخانه ترویج کتاب و کتابخوانی استان لرستان با پیشنهاد مطالعه چند کتاب متناسب با فضاهای دانشجویی روز دانشجو را گرامی‌داشت.



                              
دانشگاه و دانشجوی انقلابی
این کتاب مجموعه‌ای از بیانات رهبر معظم انقلاب است که در طول سال‌های 1368-1394 در جمع استادان دانشگاه‌ها، دانشجویان، مسئولان کشوری و آحاد مردم بیان‌شده و در سه فصل و بیش از 150 نکته تدوین‌شده است. فصل اول کتاب شامل آشنایی اجمالی با انقلاب اسلامی، فصل دوم شامل ویژگی‌ها و وظایف دانشگاه انقلابی و فصل سوم شامل ویژگی‌ها و وظایف دانشجوی انقلابی است.

در بیان ویژگی‌های دانشجوی انقلابی به ویژگی‌هایی همچون: شناخت هدف، حضور منضبط در میدان، دوری از افراط ‌و تفریط، احساس تعهد، اعتمادبه‌نفس، ایستادگی در مقابل استکبار جهانی، شناخت مبانی انقلاب و ... اشاره شده است.
دفتر نشر معارف در 160 صفحه این کتاب را به بازار نشر عرضه کرده است.

                                  
خاطرات سفیر
خاطرات دختر مسلمانی که در کشور فرانسه، هرچند برای ادامه‌ی تحصیل در مقطع دکتری حضور دارد اما سفیری شده است برای دفاع از حقیقت اسلام. مواجهه‌ی او با آدم‌های مختلف و اتفاقات متفاوت این خاطرات را جذاب‌تر می‌کند، از قبول نشدنش در بهترین دانشگاه فرانسه تنها به دلیل حجابش و  دست ندادن با سرشناس‌ترین استادان مرد تا برگزاری دعای عهد در اتاق خوابگاه و خواندن دعای کمیل برای «یک سلیم النفس»

خاطرات منتشر شده در این کتاب، ابتدا در وبلاگی به نام «سفیر ایران» از سوی نویسنده نوشته شده و سپس به مرور بر آن خاطرات اضافه شده است.

نیلوفر شادمهری در این کتاب، حدود سی خاطره را به رشته‌ی تحریر درآورده و توضیح داده‌ که این مجموعه در واقع بخش اندکی از تمام خاطرات بیان شده و ابراز امیدواری کرده‌ بتوانند فصل‌های بعدی این کتاب را نیز بنویسند.

کتاب «خاطرات سفیر» به روایت نیلوفر شادمهری با نگارشی صمیمی و ساده، خواننده را به خوابگاهی در پاریس می‌برد و او را با رویدادها، تجربه‌ها و خاطراتش شریک می‌کند.
کتاب خاطرات سفیر از سوی انتشارات سوره مهر با 224 صفحه منتشر شده است.
                             
دخترانه‌های در گوشی
تجربه‌های دخترانی است که از دوران دانشجویی خود می‌گویند. آگاهی از مهارت‌های زندگی برای دختران دانشجو و دغدغه‌های پدر و مادرها از دوران دانشجویی دخترشان بهانه نوشتن این کتاب بوده است. از مهارت‌های جزوه‌برداری و چگونگی استفاده از امکانات جانبی دانشگاه و مدیریت اقتصادی در این کتاب برای مخاطب گفته شده تا تعامل با استادان و بخش اداری دانشگاه تا تجربه‌های خوابگاهی و نوع تعامل با جنس مخالف و مهارت ارتباط با خانواده در دوران دانشجویی و...

کتاب «دخترانه‌های در گوشی» در 216 صفحه از سوی گروه نویسندگان شمسه از سوی انتشارات مهرستان منتشر شده است.
 
                              
برنامه‌نویس
داستانی پیرامون دانشجویی جوان با استعداد بی‌نظیر در برنامه‌نویسی و توانایی بالا در دسترسی به سایت‌ها و سیستم‌های گوناگون است که داستان آن همزمان با اتفاقات سال 1388 است، پسری که انگیزه دارد از توانایی‌اش بهترین بهره را ببرد و تنها به کارهای بیهوده و ارائه مقالاتی که هر کسی ممکن است از پس آن برآید نپردازد و ناخواسته درگیر مسائل سیاسی و اجتماعی ایام فتنه آن سال می‌شود، رمانی که به زبانی جذاب و خواندنی نگارش شده و مخاطب را غرق در دنیای ذهنی قهرمان داستان می کند، دنیایی که به تدریج پذیرای سوالات و دغدغه هایی مختلف می شود.

کتاب «برنامه‌نویس» در 200 صفحه از سوی انتشارات سوره مهر منتشر شده است.
                               
ستاره‌ها چیدنی نیستند
کتاب «ستاره‌ها چیدنی نیستند» تلاش دارد مقوله حجاب را از دو منظر مورد بررسی قرار دهد؛ اینکه آیا حجاب، آزادی را از زنان می‌گیرد یا به آنها عزت بیشتری می‌بخشد، دو پرسش اساسی است که در این کتاب مطرح می‌شود. در کنار این، نویسنده کوشیده با نگاهی تاریخی به این مسئله و همچنین چرایی وجود نگاه سیاه و فرودستانه به زنان در طول تاریخ، بسیاری از پرسش‌های ذهن مخاطب خود را پاسخ دهد.

«ستاره‌ها چیدنی نیستند»، نوشته محمدعلی حبیب‌اللهیان با 376 صفحه از سوی دفتر نشر معارف روانه بازار نشر شده است.
 
دبیرخانه ترویج کتاب و کتابخوانی استان لرستان توصیه می‌کند که کتاب‌های مورد نظر را از سامانه خرید از کتاب‌فروشی‌های سراسر کشور  به آدرس http://ketab.ir که در دسترس عموم است خریداری کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها