یکشنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۳
امیدواری ناشران به آینده کتاب/رشد 37 درصدی مصرف کاغذ تحریر

با توجه به رشد 37 درصدی مصرف کاغذ تحریر در مقایسه با مدت مشابه که برابر با 6 هزار و 598 تن است، به‌نظر می‌رسد، ناشران به تقویت بازار کتاب بعد از دو سال رکود ناشی از کرونا امید‌وارند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، بازار کاغذ طی سال‌های اخیر با فراز و فرودهای بسیاری همراه بوده است، ناشران نیز به علت همین نوسانات، همواره در تولید کتاب‌ با شمارگان بالا، با وسواس بیشتری عمل می‌کردند.
 
از سوی دیگر پاندمی کرونا و البته تحریم‌های اقتصادی علیه کشورمان، مزید بر علت شده بود. موضوع دیگر اینکه ناشران به‌دلیل برگزار نشدن سی‌و‌سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ـ طی دو سال متوالی ـ و نمایشگاه‌های کتاب استانی از حجم تولیدات خود کاستند؛ اما در سال جاری که به واسطه واکسیناسیون عمومی و فروکش کردن موج‌های کرونا که بهبود سلامت عمومی جامعه را در پی داشت، تولید ناشران نیز افزایش پیدا کرد.
 
ناشران در بهار 1401 چند تن کاغذ مصرف کردند؟
نگاهی به اطلاعات مندرج در «آینه نشر ایران» از میزان مصرف کاغذ تحریر در بهار 1401 نشانگر رشد در بخش‌های مختلف است، بر اساس آمار منتشر شده از سوی موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، در بهار 1401 میزان وزن کاغذ مصرفی تحریر حدود 6 هزار و 598 تن است؛ در‌‌حالی‌که این عدد در بهار 1400 حدود 4‌هزار و 829 تن بود که به‌معنای 37 درصد افزایش است.
 
با مرور اطلاعاتی که در این گزارش آمده می‌بینیم، بیشترین کاغذ مصرف‌شده در ابعاد 60 در 90 است، به‌طوری که در بهار 1401 حدود 184 هزار بند شامل سه و نیم هزارتن کاغذ مصرف شده، در حالی‌که سه ماه نخست سال گذشته ناشران 160 هزار بند یعنی سه هزارتن کاغذ در ابعاد 60 در 90 مصرف کرده بودند. آمارها نشان‌دهنده 15 درصد افزایش مصرف در این گراماژ دارد.
 
در بهار امسال، کاغذ مصرف شده در ابعاد 100 در 70 نیز 124 هزار بند، شامل 3 هزار تن بوده و مصرف این کاغذ در بهار سال 1400 حدود 72 هزار بند یعنی 1/7 هزار تن بوده است که این میزان مصرف، 72 درصد رشد را نشان می‌دهد.
 
امید به تولید داخلی
می‌توان گفت که صنعت نشر اگرچه طی دو سال اخیر به دلیل مسائل و مشکلات اقتصادی کلان داخلی و بین‌المللی چالش‌های زیادی را پشت سر گذاشت، اما افزایش قیمت جهانی کاغذ از یک سو و افزایش هزینه حمل و نقل آن از سوی دیگر شرایط کار را برای ناشران سخت کرده است.
 
در این میان دولت سیزدهم با تاکید بر بهره‌مندی از توان داخلی برای تولید کاغذ، به کمک تولیدکنندگان آمده و همین موضوع بارقه‌های امید را در دل اهالی نشر روشن کرده است، اختصاص ارز برای تامین کاغذ، همچنین امضای تفاهم‌نامه‌های همکاری با شرکت‌های داخلی همگی گواه این مدعا هستند که دولت در یک‌سال نخست فعالیت، برنامه‌‌ریزی قابل توجهی برای بارورسازی ناوگان تولید کاغذ در کشور انجام داده است.
 
در این زمینه شرکت چوب و کاغذ مازندران نیز اعلام آمادگی کرده است تا از اول شهریور، سال جاری هر ماه، 1000 تن کاغذ را به بازار وارد کند یا در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار دهد تا نیاز بخش عمده‌ای از فعالان حوزه نشر پوشش داده شود. (اینجا) اکنون این کارخانه 67 درصد نیاز کاغذ کتاب‌های درسی را تامین می‌کند و قرار است علاوه بر آن به کمک اهالی نشر هم بیاید.
 
نگاهی به قیمت‌های بازار
به گزارش ایبنا، طبق قیمت روز، هر بند کاغذ تحریر 70 در 100 چینی در بازار به قیمت 980 هزار تومان، هر بند، کاغذ تحریر 60 در 90 چینی به قیمت 680 هزارتومان خرید و فروش می‌شود.
 
این رقم برای کاغذ 70 در 100 اندونزی که جنس مرغوب‌تری نسبت به کالای چینی دارد به بندی 995 هزار تومان و برای سایز 60 در 90 اندونزی به بندی 805 هزار تومان می‌رسد.
 
همچنین قیمت هر کیلو کاغذ گلاسه نیز از 334 هزار تا 497 هزار تومان در بازار متغیر است، مقوای پشت طوسی هندی نیز از 275 تا 330 هزار تومان خرید و فروش می‌شود.
 
در پایان می‌توان امیدوار بود که ورود کاغذهای دولتی به کشور، تاکیدات دولت بر تولید کاغذ داخلی، همچنین آرامش نسبی در بازار صنعت نشر پس از پاندمی کرونا، شرایط تولید کتاب را برای ناشران آسان‌تر و مهیاتر کند و بازار نشر در سایه این آرامش جانی دوباره بگیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها