سه‌شنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۵
کتاب‌هایی درباره شهدای خبر و خبرنگاران جنگ

خبرنگاران در دوران دفاع مقدس نیز به رسالت خود در عرصه خبر می‌پرداختند که برخی از آنها شهید شدند و تعدادی‌شان هنوز زنده‌اند. روز خبرنگار بهانه‌ای است برای مروری بر کتاب‌هایی که درباره شهدای عرصه خبر و خبرنگاران این حوزه به رشته تحریر درآمده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، هفدهم مرداد امسال بیست و چهارمین سالروز شهادت محمود صارمی، خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران است که در شهر مزار شریف به همراه تعدادی از دیپلمات‌ها به‌دست عناصری از گروه طالبان به شهادت رسید. بعد از درگذشت وی با توجه به درخواست‌هایی که در کشور مطرح شد و طی مسیر قانونی، سالروز شهادت خبرنگار صارمی به عنوان «روز خبرنگار» تعیین شد.
 
البته شهید صارمی تنها شهید خبرنگار طی چهار دهه اخیر نیست و به غیر از وی خبرنگاران دیگری هم بودند که در مسیر فعالیت حرفه‌ای‌شان کشته و شهید شدند. علاوه بر این در دوران دفاع مقدس خبرنگارانی بودند که به شهادت رسیدند و تعدادی هم به شهادت نرسیدند اما همگی‌شان با توجه به رسالت خبری، حماسه های آن دوران را با فداکاری ثبت و ضبط کردند و حاصل کارهایشان امروز در دسترس است.  
 
این گزارش تلاش دارد با توجه به کتاب‌هایی که درباره شهدای خبرنگار و خبرنگاران جنگی زمان دفاع مقدس به رشته تحریر درآمده مروری بر تعدادی از این آثار بیندازد که در ادامه ملاحظه می‌کنید:

 
رسانه‌های قدسی
کتاب «رسانه‌های قدسی» شامل مجموعه وصیت‌نامه‌های شهدای خبرنگار است که به اهتمام محمد قاسم فروغی جهرمی و مهری افشاری گردآوری و تدوین شده. این کتاب توسط نشر شاهد سال گذشته در 432 صفحه به چاپ رسید. در این کتاب وصیت‌نامه 74 شهید عرصه خبرنگاری جمع آوری و به چاپ رسیده است.

 
خبرنگار جنگی
کتاب «خبرنگار جنگی» اثری به قلم رضا رئیسی است که در آن سعی کرده خاطرات مریم کاظم‌زاده، از خبرنگاران و عکاسان دوران جنگ را ثبت و ضبط کند. کاظم زاده که عضو گروه «دستمال سرخ‌ّها» بود علاوه بر فعالیت‌های شهادت‌طلبانه در اوایل انقلاب در عرصه کار خبری نیز فعالیت جدی داشت و عضو تحریریه روزنامه کیهان بود. کتاب خبرنگار جنگی از آثار انتشارات یاد بانو در 235 صفحه منتشر شده است.

 
آقای رهبر
کتاب «آقای رهبر» شامل خاطراتی از نزدیکان و همکاران شهید غلامرضا رهبر، خبرنگار و گوینده رادیو نفت ملی آبادان است. این کتاب توسط سید قاسم یاحسینی نوشته شده و انتشارات صحیفه خرد آن را طی سال 1395 در 184 صفحه منتشر کرد.
 
پرواز تا عرش
کتاب «پرواز تا عرش» یک اثر در ژانر سرگذشت‌نامه است و در آن درباره زندگی شهدای خبرنگار سانحه پروازی سی 130 می‌توان مطالب زیادی را پیدا کرد. کتاب به قلم احمد حسین‌نیا توسط موسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی روانه بازار نشر شده است. این کتاب 424 صفحه‌ای همچنین شامل بخشی از خاطرات شهدای خبرنگار این سانحه هوایی سال 1384 نیز می‌شود.
 
زندگی و خاطرات شهید محمد صارمی
کتاب «زندگی و خاطرات شهید محمود صارمی» اثری به دو زبان انگلیسی و فارسی است که توسط امین مولایی نژاد در انتشارات میراث فرهیختگان منتشر شده است. این کتاب 36 صفحه‌ای شامل شرحی مختصر بر زندگی این شهید است که در سال 1399 منتشر شده است. زندگی‌نامه (بیوگرافی) شهید، چگونگی کشته شدن، آخرین پیام وی، یادبوش، ویژگی‌های شهید صارمی و بخشی از وصیت‌نامه او مطالب اصلی کتاب را شامل می‌شوند.

 
سوار سمند سپیده
کتاب «سوار سمند سپیده» یکی از آثار منتشر شده با محوریت شهدای خبرنگار است. این کتاب به قلم فرشته حکمت درباره شهید جلال نوبهار، خبرنگار روزنامه اطلاعات نوشته شده است. جلال نوبهار سال 1338 به دنيا آمد و هجدهم فروردين 1366 در عمليات كربلاي 8 به شهادت رسيد.
 
نامه هاي شهيد از جبهه هاي سوسنگرد و دوران حضورش در جبهه هاي لبنان و نمايشنامه «فرياد برزخ» به قلم وي از ديگر مطالب كتاب «سوار سمند سپيده» است. اين كتاب در قطع رقعي و 76 صفحه، سال 1378 توسط انتشارات اطلاعات منتشر شده است.

 
پروانه‌های عرصه خبر
کتاب «پروانه‌های عرصه خبر»، اثری به قلم رحیم مخدومی، از پیشکسوتان دوران دفاع مقدس است که درباره شهدای خبرنگار در سال 1382 منتشر شده است. در این کتاب 13 شهید و خبرنگار مفقود الاثر معرفی می‌شوند که عناوین فصل‌های مربوط به هر شهید و اسامی این شهیدان عبارتند از: منش احمد (احمد آريايي)، صدايش مثل آهنگ بود (سيدمرتضي آويني)، اخوان از مرزها گذشت (مفقودالاثر كاظم اخوان)، عضوي به نام قلم (محمدرضا اماني)، آن ژنرال جوان (حسن باقري)، خوش آواز مهريز (غلامرضا برهان)، خبرنگار مجاهد (مرتضي چمن)، آن رهبر شوخ و شجاع (غلامرضا رهبر)، نشان يك گمشده (محمدرضا ژيان سيداحمدي)، آگهي يا آگاهي (سيدحسن شاهچراغي)، در باغ را براي كه گشودند؟ (محمود صارمي)، خبرنگار بي قرار (بهروز فلاحت پور) و رمز گل چيست؟ (حسن هادي).

 
یادها و خاطره‌ها
کتاب «یادها و خاطره‌ها» شامل مجموعه‌ای یادداشت‌ها و خاطرات خبرنگاران و نویسندگان دفاع مقدس درباره شهیدان عرصه خبر است. این کتاب توسط حسین بردبار و داوود غیاثی جمع آوری شده و انتشارات زعیم آن را در سال 1385 منتشر کرد.

 
خون و القلم
کتاب «خون و القلم»، اثری است که روایت‌گر شهدای عرصه خبر در کرمان است. این کتاب شامل وصیت‌نامه و خاطراتی از 9 شهید استان کرمان می‌شود و توسط کانون خبرنگاران دفاع مقدس و پایداری استان کرمان آماده شده و اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس این استان آن را منتشر کرده است.
 
خبرنگاران شهید
کتاب «خبرنگاران شهید» شامل یادنامه، وصیت‌نامه و خاطرات شهیدان خبرنگار از شروع هشت سال دفاع مقدس تا شهدای خبرنگاری پرواز «سی- 130» را در بر می‌گیرد. وحید سماوات و مصطفی رحیمی از اعضای مجمع خبرنگاران و نویسندگان مطبوعاتی دفاع مقدس پیشتر اعلام کرده بودند در حال تدوین این کتاب هستند و اثرشان شامل 400 صفحه خواهد بود. در چاپ این کتاب بنیاد شهید و امور ایثارگران استان تهران نیز به عنوان حامی فعالیت داشته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها