دوشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۰
جستجوی سرچشمه هویت رزمندگان ما در نهضت عاشورا

هویت رزمندگان ما در سال‌های دفاع مقدس، پیوندی ناگسستی با فرهنگ عاشورا و نهضت امام حسین(ع) داشت. برخی مؤلفان و پژوهشگران کوشیده‌اند این پیوند را تبیین کنند و چگونگی اتصال حماسه هشت ساله با سرچشمه‌اش را نشان دهند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در کتاب «هودج خون» نوشته ابوالفضل هادی‌منش (نشر مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما) می‌خوانیم «روز عاشورا بود و چند روز قبل از عملیات محرم. بچه‌ها در حالی که به سر و صورت‌شان گِل مالیده بودند، روی تپه‌های عين‌خوش، حسین حسین می‌كردند و مولای‌شان را صدا می‌زدند. پرسنل گردان ما، از این که جزو نیروهای پشتیبانی بودند، اعتراض داشتند و بیشتر آن‌ها می‌گفتند: ما حاضر نیستیم در این گردان بمانیم. می‌خواهیم برویم حمله. خيلی‌ها به این فکر افتاده بودند که انتقالی بگیرند و به گردان‌های خط‌شكن بروند.»
 
راوی ادامه می‌دهد «مشکل عجیبی ایجاد شده بود. یکی از روحانیون، هر روز بین دو نماز سخنرانی می‌كرد تا این که سرانجام توانست آن‌ها را راضی کند که در مرحله دوم عملیات شرکت کنند. دو روز از عاشورا گذشته بود که شب عملیات فرارسید. افراد گردان ما ایستاده بودند و بچه‌هايی را که برای حمله می‌رفتند تماشا می‌كردند. هر دو دسته گریه می‌كردند ولی گریه آن‌ها که می‌رفتند گریه شادی و عشق به شهادت بود و گریه آن‌ها که می‌ماندند گریه حسرت. در این لحظات، باران بسیار تندی شروع شد. نيم‌ساعت از شروع عملیات گذشته بود که با بیسیم دستور داده شد که گردان ما هم وارد عملیات شود. صدای صلوات، لحظه‌ای قطع نمی‌شد و تکبیر و زمزمه حسین جان همه‌جا را گرفت...»
 
دو کتاب با موضوع پیوند دفاع مقدس به نهضت عاشورا
درباره آثار تألیفی با موضوع ارتباط میان نهضت عاشورا و دفاع مقدس نخست باید از کتاب «حال و هوای جبهه‌ها در ماه محرم» (انتشارات رزا) نام برد که پیوند میان قیام امام حسین(ع) و حماسه رزمندگان ما در دفاع مقدس، موضوع اصلی و محوری آن است. این کتاب به کوشش علیرضا غلامی تدوین شده است و نویسنده کوشیده تا رشته ارتباط میان مکتب عاشورا و دفاع مقدس را پیدا و تشریح کند. خاطرات رزمندگان در این حوزه را مرور می‌کند و بر ذهنیت و باورهای آنان به تأمل می‌نشیند. خاطراتی که غلامی در این کتاب بازخوانی می‌کند، هم خاطرات شفاهی‌اند و هم خاطرات کتبی، و او حتی از شماری از حکایت‌ها و روایت‌ها هم به عنوان مواد و مصالح کار خودش استفاده می‌کند. بخش پایانی را هم به اشعار عاشورایی اختصاص می‌دهد.
 
این کتاب با درنگ بر نهضت عاشورا و سیر تاریخی آن شروع می‌شود و سنتی را که به دنبال آن  شکل گرفت بررسی و تبیین می‌کند. در این بررسی به فلسفه عزاداری و چرایی و چگونگی آن هم می‌پردازد و نمادها و نشانه‌های این سنت را فهرست می‌کند. بعد به ارتباط میان فرهنگ عاشورا و ارزش‌ها و اعتقادات مجاهدان ما در جنگ تحمیلی می‌رسد و مسائلی مانند نام لشکرها و تیپ‌ها و گردان‌ها و چگونگی پاسداشت محرم در جبهه‌ها و سبک و سیاق عزاداری در دوران جنگ را بازخوانی می‌کند. برای ارائه تصویری گویا از هویت عاشورایی رزمندگان ما، از خاطرات خودشان کمک می‌گیرد و از این طریق جهان‌بینی آنان را به خواننده‌اش نشان می‌دهد.
 
همچنین کتاب «از قتلگاه کربلا تا قتلگاه جبهه‌ها» را هم داریم که به همت معاونت پژوهش و مطالعات راهبردی مؤسسه روایت سیره شهدا، تولید و منتشر شده است. کتاب به قلم محمدباقر نادم نوشته شده و او نیز به سهم خود تلاش کرده تا مسیر اتصال فرهنگ دفاع مقدس به سرچشمه‌اش، یعنی نهضت عاشورا را تبیین کند. برای این تبیین، از خاطرات و سبک زندگی رزمندگان می‌گوید و اعتقادات و گفته‌های شهدای ما را مرور می‌کند. از بازخوانی این خاطرات است که ما دلایل نیروهای‌مان برای آن فداکاری‌های بی‌نظیر و مجاهدت‌های بزرگ را درک می‌کنیم و جهان‌بینی متصل به مکتب ائمه اطهار رزمندگان‌مان را بهتر می‌فهمیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها