شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۳
ثبت بیش از 2500 عکس از کودکان و کتاب‌هایشان در نمایشگاه کتاب تهران

ثبت بیش از 2500 عکس از کودکان و نوجوانان به همراه کتاب‌هایی که از سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران خریداری کرده‌اند، بخشی از فعالیت‌های غرفه عکاسی در سالن کودک و نوجوان بود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، سالن کودک و نوجوان سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران امسال با پیش‌بینی بخش‌های مختلف، تلاش کرد خاطرات جذابی برای مخاطبان این سالن بسازد و فعالیت‌های جنبی پیش‌بینی شده در آن در این زمینه نقش به‌سزایی داشته است.
 
در انتهای راهروی فعالیت‌های فرهنگی سالن و کودک و نوجوان، غرفه‌ای جذاب با دکوری کارتونی و جذاب قرار دارد که بچه‌ها را به عکس انداختن با کتاب‌هایشان و عکاسی از آن‌ها تشویق می‌کند. این کار نخستین‌بار به همت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران در سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران انجام می‌شود.
 


غرفه‌ای که در آن بچه‌ها باید با در دست داشتن کتاب‌هایی که از نمایشگاه خریداری کرده‌اند، یا خودشان عکس بگیرند یا این‌که عکاس غرفه از آن‌ها عکس بگیرند؛ عکس‌هایی با تصویر سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی یا شخصیت‌های کارتونی مورد علاقه‌شان.
 
داریوش عسگری، مسئول غرفه ایستگاه عکاسی درباره فعالیت‌های این غرفه توضیح می‌دهد: روزهای اول استقبال از این بخش خیلی کم بود، خانواده‌ها تصور می‌کردند که باید وجه پرداخت کنند، اما به مرور وقتی متوجه شدند که این کار رایگان است از عکاسی استقبال کردند.
 
وی ادامه می‌دهد: این کار به نوعی خدمات حمایتی و تشویقی از کتابخوانی همچنین ثبت خاطراتی به یاد ماندنی و ماندگار از نمایشگاه کتاب برای خانواده‌ها و کودکان است.
 


عسگری با اشاره به خدمات و فعالیت‌هایی که در این غرفه انجام می‌شود، می‌گوید: آموزش عکاسی با موبایل از بچه‌ها یکی از کارهایی بود که در روزهای نمایشگاه کتاب به والدین انجام دادیم، مبانی اولیه عکاسی با گوشی همراه و تشویق خانواده‌ها به عکس گرفتن از کودکانشان در فضای غرفه با استقبال خوبی از سوی خانواده‌ها روبرو شد.
 
وی با بیان این‌که در این زمینه، روزانه قرعه‌کشی هم انجام می‌شد، توضیح می‌دهد: خانواده‌ها باید بعد از عکاسی، عکس‌های خود را ارسال می‌کنند و هر روز ساعت 19 از میان عکس‌های ارسالی به قید قرعه به 10 نفر جایزه‌ای به مبلغ 100 هزار تومان می‌دادیم.
 
عسگری به برگزاری یک مسابقه دیگر هم در روزهای نمایشگاه اشاره می‌کند و می‌افزاید: در این مسابقه از خانواده‌ها می‌خواستیم یک تصویر جذاب و زیبایی که از حضور کودکان در نمایشگاه کتاب تهران دیده‌اند برای ما عکاسی کنند و عکس را برای ما ارسال کنند، قرار است تا پایان روز نمایشگاه این کار انجام شود.
 
وی با اشاره به این‌که 2500 عکس طی این روزها از کودکان در غرفه گرفته شده است، می‌گوید: ازجمله کارهایی که انجام می‌دادیم این بود که از نوجوانان علاقه‌مند پشت یک پرده عکاسی کرده و با گرافیک یک تصویر روی جلد آماده می‌کردیم که این تصاویر موضوعات مختلفی مثل «سلام فرمانده»، «من دانشمند هستم»، «لطفا لبخند بزن» و .. را شامل می‌شد.


 
عسگری با بیان این‌که برای هر فردی یک عکس اختصاصی مونتاژ می‌کردیم، ادامه می‌دهد: این عکس‌ها اغلب از نوجوانان و کتاب‌هایشان بود که به‌عنوان یک محصول فرهنگی فایل دیجیتال آن برایشان ارسال می‌شد.
 
بچه‌ها یکی یکی از راه می‌رسند، خوشحال و پرشور کتاب‌هایشان را در دست می‌گیرند و رو به دوربین عکاس لبخند می‌زنند، یکی‌شان دوست دارد دانشمند شود، دیگری دوست دارد با سردار سلیمانی عکس بگیرند، اما یکی دیگر با لبخند کتابش را نشان می‌دهد.
 
نمایشگاه کتاب در پله سی‌و‌سوم امسال تلاش کرد در بخش فعالیت‌های فرهنگی حضور پررنگی داشته باشد که این موضوع در سالن کودک و نوجوان و سایر بخش‌ها به وضوح دیده می‌شود. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها