چهارشنبه ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۸
ارتقاء کیفی آثار دفاع مقدس در چند سال اخیر / اراده معطوف به اصلاح و تغییر وضعیت سلطه، اراده‌ مقدسی است

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که آثاری که آثاری که در چند سال اخیر در حوزه دفاع مقدس منتشر شده از ارتقاء کیفی خوبی برخوردار است، گفت: آنچه در ترویج ادبیات دفاع مقدس صورت گرفته، یک مقدمه واجب دارد؛ علاوه بر این‌که احتیاج داریم که در تولید و عرضه آثار تلاش کنیم، باید به مشتاقان آثار هم توجه کنیم. باید نهادهایی باشند که آثار را به خانه‌های مردم ببرند، کار ترویجی کنند، باشگاه‌های کتابخوانی تشکیل دهند و بخش حاکمیتی هم باید ظرفیت ایجاد کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، آئین اختتامیه نوزدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس، امروز (چهارشنبه 18 اسفندماه 1400) با سخنرانی یاسر احمدوند؛ معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سردار بهمن کارگر؛ رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و با حضور جمعی از مسئولان فرهنگی و نظامی و اهالی قلم در حوزه دفاع مقدس در سالن خلیج فارس موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.
 
یاسر احمدوند در این آئین سخنان خود را با حدیثی از امام حسین (ع)، آغاز کرد: «اَللّهُمَّ إِنَّکَ تَعْلَمُ إِنَّهُ لَمْ یَکُنْ مَا کَانَ مِنَّا تَنافُساً فِی سُلْطان، وَ لا التماساً مِنْ فُضُولِ الْحُطامِ، وَ لکِنْ لِنَرَىَ الْمَعالِمَ مِنْ دِینِکَ، وَ نُظْهِرَ الاِصْلاحَ فِی بِلادِکَ، وَ یَأْمَنَ الْمَظْلُومُونَ مِنْ عِبادِکَ، وَ یُعْمَلُ بِفَرَائِضِکَ وَ سُنَّتِکَ وَ أَحْکامِکَ»; (خداوندا! تو مى دانى که آنچه از ما (در طریق تلاش براى بسیج مردم) صورت گرفت، به خاطر رقابت در امر زمامدارى و یا به چنگ آوردن ثروت و مال نبود، بلکه هدف ما آن است که نشانه‌هاى دین تو را آشکار سازیم و اصلاح و درستى را در همه بلاد برملا کنیم تا بندگان مظلومت آسوده باشند و فرایض و سنت‌ها و احکامت مورد عمل قرار گیرد).
 
وی گفت: این بیانیه همه حرکت‌های اصلاحی در طول تاریخ شیعه است. همین عبارت در خطبه 31 نهج‌البلاغه از حضرت امیرالمومنین (ع) وجود دارد. این بیانیه شیعه در همه حرکت‌های انقلابی و اسلامی است. جان کلام این است که اراده‌های معطوف به اصلاح و تغییر وضعیت سلطه در عالم، اراده‌های مقدسی است که اگر تبدیل به حرکت انقلابی شود، آثار و برکات بی‌نظیری خواهد داشت. انقلاب ایران به برکت وجود بزرگوار امام خمینی رحمةالله باعث حجمی از اراده‌ها شد، در دفاع مقدس نیز اراده ها جمع شدند برای پاسداری از ارزش‌ها و حماسه بزرگ رخ داد. هر وقت در تاریخ دنیا اراده‌هایی به‌هم پیوند خوردند، اتفاقات بزرگی رخ داده است.
 
معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ادامه داد: اگر تأکید از سوی رهبری برای اهتمام به بزرگداشت دفاع مقدس صورت می‌گیرد، برای پاسداشت هویت ملی است. خواستن برای اراده و اصلاح از مقدمات هویت ملی است، بنابراین توجه به آثار دفاع مقدس یک امر و ضرورت ملی است.
 
احمدوند در ادامه سخنانش اظهار کرد: این جمع ارزشمند که به همت برادران عزیز سردار کارگر و بایرامی تدارک دیده شده، چون در راستای این مسیر بوده ارزشمند است. آنچه در ترویج ادبیات دفاع مقدس صورت گرفته، یک مقدمه واجب دارد؛ علاوه بر این‌که احتیاج داریم که در تولید و عرضه آثار تلاش کنیم، یک ضرورت اساسی وجود دارد و آن این‌که باید به مشتاقان آثار هم توجه کنیم. باید نهادهایی باشند که آثار را به خانه‌های مردم ببرند، کار ترویجی کنند، باشگاه‌های کتابخوانی تشکیل دهند و بخش حاکمیتی هم باید ظرفیت ایجاد کند. ضعف در زمینه توزیع نیز به این دلیل است که به گروه مخاطب به‌صورت منسجم آثار را ارائه نکرده‌ایم.
 
وی افزود: پرفروش‌ترین آثار در نمایشگاه‌ها مربوط به انقلاب و دفاع مقدس است. گاهی می‌گویند خرید سازمانی و دولتی انجام می‌شود که یک‌دهم خرید این آثار را هم شامل نمی‌شود. ما به‌عنوان سیاستگذار فرهنگی نتوانسته‌ایم از این استقبال استفاده کرده و آثار را خوب معرفی کنیم و به‌دست مخاطبان برسانیم.
 
معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ادامه داد: آثاری که در چند سال اخیر در حوزه دفاع مقدس منتشر می‌شود از ارتقاء کیفی خوبی برخوردار است. انتظار این بود که در اولین لایحه بودجه دولت مردمی با کمک مجلس توجه بیشتری به حوزه فرهنگ معطوف می‌شد. در این حوزه خلأ قابل‌توجهی دیده می‌شود. اهتمامی که برای تأمین نیاز فرهنگی کشور درنظر گرفته شده، جوابگوی این بخش نیست.
 
احمدوند در بخش پایانی سخنانش گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آثار برگزیده‌ها را خریداری می‌کند. امیدواریم غیر از خرید آثار بتوانیم از برگزیدگان حمایت‌های دیگری نیز داشته باشیم. نویسندگان دفاع مقدس بهترین صفحه ایران برای حضور در مجامع خارج از کشور هستند.
 


اقتدار فقط نظامی نیست / بعد از انقلاب، ادبیات در کشور متحول شد
سردار بهمن کارگز نیز در این آئین با اشاره به این‌که انقلاب ما فرهنگی بود و شعار انقلاب نیز شعار فرهنگی بود، بیان کرد: در طول 43 سال گذشته، کارهای بزرگی انجام شده است. به‌نظرم در حوزه ادبیات و فرهنگ باید به دو مقوله عزت و اقتدار ملی توجه داشته باشیم. علاج کشور ما کسب اقتدار است و اقتدار فقط نظامی نیست، بلکه باید اقتدار علمی روحی و معنوی باشد. این صورت نمی‌پذیرد، مگر در حوزه‌های فرهنگی به‌ویژه ادبیات و کتاب توفیقاتی را داشته باشیم.
 
وی ادامه داد: در حوزه عزت ملی هم انقلاب اسلامی، خانواده شهدا، شهدای دفاع مقدس و مقاوم و رهبر معظم انقلاب اسلامی از عزت ما هستند. از همه بالاتر ملت ایران عزت ماست و باید حتما اینها را در آثار خود ببینیم. موضوع جهاد تبیین یکی از ابعاد مهم در حوزه کتاب است یعنی باید در تهیه و تدوین آثار و همه ابعاد فرهنگی ازجمله کتاب موسیقی و اشعار، موضوع شهادت را درنظر بگیریم.
 
رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، تصریح کرد: باید انقلاب اسلامی را مخصوصا به جوانان معرفی کنیم. امروز اگر اقتدار و عزت داریم، باید اینها را در آثارمان بیان کنیم که بدانیم چه دستاوردهایی داشته‌ایم. مظلومیتی که انقلاب، دفاع مقدس و مقاومت دارد را نویسندگان باید به جوانان منتقل کنند و در آثار بیان شود. در نقطه مقابل مواردی است که به غیرت ما ضربه می‌زند، تبلیغاتی که از سوی دشمن صورت می‌پذیرد. جنایاتی که در 40 سال گذشته و قبل از آن استکبار بر سر کشور ما آورده باید در کتاب‌ها آورده شود. این‌که بعضی نویسندگان مایل هستند منتقدانه وارد میدان شوند، اشکالی ندارد، اما در کنارش دستاوردها را هم بیان کنیم. کشوری که سیم‌خاردار وارد می‌کرده، امروز موشک صادر می‌کند. عظمت در زمینه دستاوردها غیرقابل انکار است.
 
کارگر در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: ادبیات نقش بی‌بدیلی در انتقال فرهنگ دارد. بعد از انقلاب اسلامی، ادبیات در کشور ما متحول شد. توجه به جنبه‌های ارزشی و زبان فارسی باید در ادبیات مورد توجه قرار گیرد. در مورد کتاب ویراستاری علمی خیلی مهم است، تلاش کنیم که جزو لوازم زندگی ما باشد و دولت هم باید در این زمینه کمک کند. ما در بنیاد حفظ آثار آمادگی داریم که حمایت‌های لازم را در این زمینه به‌عمل آوریم زیرا تولید کتاب و ترویج کتابخوانی جهاد فی سبیل‌الله است.
 
وی افزود: اهمیت کتابخانه‌ها را باید مدنظر داشته باشیم و ایجاد فضای مناسب برای این‌که نوجوانان و جوانان بتوانند برای مطالعه به آنجا مراجعه کنند، ضروری است. اگر بتوانیم کتاب‌هایی که تولید می‌شود را در اختیار کتابخانه‌ها بگذاریم، آن‌ها نیز کتاب‌ها را در اختیار مخاطبان قرار می‌دهند که تاثیر بسیاری در ترویج کتابخانه‌ها خواهد داشت.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، بیان کرد: توزیع در موضوع نشر بسیار مهم است ما کتاب را تولید می‌کنیم. در توزیع کتاب مشکلاتی وجود دارد و بسته‌بندی و زیبایی کتاب مهم است. اولویت موضوعی کتاب‌ها باید در حوزه کتاب مورد توجه قرار گیرد. معرفی کتاب‌ها هم مهم است. باید در رسانه‌های مختلف این کار صورت پذیرد تا مردم به کتاب‌ها اشتیاق پیدا کنند.



کارگر ادامه داد: تولید کتاب برای کودکان و نوجوانان نیز موضوع دیگری است که باید در این زمینه پیشرفت کنیم. باید از کودکان شروع کنیم. آموزش و پرورش باید در این زمینه ورود کند و نویسندگان بزرگ نیز در این زمینه آثاری ارائه کنند.

وی در ادامه گفت: یکی از مسائل نیز داستان است. از همه نویسندگان می‌خواهم به موضوع داستان و قصه بپردازند. نوجوانان علاقه‌مندی وجود دارند، لذا باید در این زمینه دقت شود.
یکی از مسائل دیگر توجه به کیفیت و کمیت آثار است. هم از نظر کیفی و هم کمی باید در حوزه کتاب پیشرفت داشته باشیم. برخی آثار ممکن است برای یک منطقه مهم باشد، البته برخی آثار هم فاخر و در حد ملی است. در برخی مناطق شهدای بزرگواری بودند، چرا نباید برای 500 خانوار کتاب بنویسیم، همه افشار باید درنظر گرفته شوند. درست است یک کتابی در سطح ملی رشد می‌کند و 100 بار هم چاپ می‌شود، اما اشکالی ندارد کتابی را هم 100 عدد چاپ کنیم و به‌دست علاقه‌مندان برسانیم. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها