دوشنبه ۱۳ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۳
ناداستان در ایران ژانری جوان به شمار می‌رود/ «اعتراف‌باز» اتوبیوگرافی اعترافی است

احمد اکبرپور در نشست نقد و بررسی کتاب «اعتراف باز» گفت: ناداستان هنوز درست مفهوم نشده است و در ایران ژانری جوان به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، یکشنبه شب 12 دی‌ماه جاری دومین نشست کتابفروشی «کهور» با عنوان «یک شب یک کتاب» به بررسی رمان «اعتراف باز» نوشته شهلا زرلکی اختصاص داشت که با حضور احمد اکبرپور، نویسنده برگزار شد.
 
در این نشست ابتدا احمد اکبرپور به معرفی کتاب اعتراف باز پرداخت و گفت: به طور قطع «اعتراف باز» رمان نیست و شاید بشود در زمره خاطرات، اعترافات و ناداستان آن را گنجاند.
 
به گفته این نویسنده برجسته، آنچه در این کتاب می‌خوانیم ژانری داستانی نیست و نباید با آن برخورد داستانی کنیم زیرا این اثر در قالب رمان قرار نمی‌گیرد.
 
وی ادامه داد: از کتاب خوشم آمده است و یکی از کارهای مورد علاقه من است. این کتاب هیچ چیز از جاذبه‌های داستان کم ندارد.
 
اکبرپور بیان کرد: وقتی نویسنده‌ای مانند موراکامی که هفته‌ای دو کتاب تولید می‌کند در اثری مانند ناداستانِ «وقتی از دو حرف می‌زنیم...» به این شکل روایت‌گری می‌کند، اجازه بدهید شهلا زرلکی هم کارش را بکند.
 
نویسنده کتاب «کشکول تحت ویندوز» با بیان اینکه ناداستان در ایران ژانری نوپاست، اضافه کرد: خوشبختانه جشنواره ناداستان هم در کشور کم نداریم که دارای مخاطب زیادی است، اما این گونه ادبی دارای ملاک سنجش است و تعریف دارد. با این حال ناداستان هنوز درست مفهوم نشده است و در ایران هنوز ژانری جوان به شمار می‌رود.
 
اکبرپور سپس به تعریف این ژانر داستانی پرداخت و از نمونه‌های این شکل از ادبیات اشاره کرد و در ادامه این نشست که به خوانش بخشی از کتاب یادشده گذشت، نویسنده رمان با بیان اینکه زندگی‌نامه بسیار در ایران محدود است و نقشی ستایشی دارد، گفت: این کتاب اتوبیوگرافی اعترافی است.
 
زرلکی در پاسخ به اینکه «اعتراف باز» در چه ژانری قرار می‌گیرد، آن را خاطره دانست و همچنین بیان کرد: همه ادبیات، اعتراف است و بنابراین این کتاب می‌تواند اتوبیوگرافی اعترافی باشد.
 
او در پاسخ به مخاطبی که از پیوند این کتاب با اثر «خالد حسینی» سوال پرسید، کتاب خود را بی ارتباط با «بادبادک باز» دانست و درباره عنصر خشونت در آثارش، تصریح کرد: عصبی نیستم و وقتی عصبی هستم نمی‌توانم بنویسم اما به مرور این لحن است که وارد زبان نویسنده می‌شود. لحن یک انسان خشن با یک انسان دیگر تاثیر می‌گذارد. جنسیت ربطی به لحن ندارد.

شهلا زرلکی متولد 1355 فارغ التحصیل رشته کارشناسی ادبیات فارسی است. او فعالیت مطبوعاتی را با نوشتن نقد سینمایی در سال 1377 آغاز کرده و از سال 1378 به طور حرفه‌ای به نگارش مقاله و نقد ادبی در نشریات بیدار، کتاب ماه ادبیات و فلسفه و... روزنامه‌های مختلف پرداخته است. انتشار سه کتاب و بیش از صد مقاله، یادداشت و نقد در نشریات ماحصل تلاش‌های او در حوزه نقد ادبی است.
 
یادآور می‌شود: کتاب «اعتراف باز» نوشته شهلا زرلکی از سوی نشر ققنوس در سال 1400 به بهای 35 هزار تومان منتشر شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها