دوشنبه ۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۱
شیراز در دوران پایتختی کتاب برای ترویج کتابخوانی چه کرد؟

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در گزارشی به تشریح فعالیت‌های ترویج کتابخوانی شیراز به عنوان ششمین پایتخت کتاب ایران در دوره گذشته پرداخت و تأکید کرد: کمبود زیرساخت مهمترین چالش کتاب و کتابخوانی در کشور است و شیراز در دوران همه‌گیریِ کرونا و در حالی که از برگزاری رویدادهایِ پیش‌بینی‌شده نرم‌افزاری محروم شده بود، تلاش کرد در رفع این کمبودها گام‌های موثری بردارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، حمیدرضا قانعی در سخنانی گفت: از سرزمینی می‌آیم که تاریخ دارالعلمش می‌نامد و خردورزی و مَدنیت در قاموس او معنا پیدا می‌کند؛ شیرازِ جنت‌طراز؛ که از تنگ الله‌اکبر تا دامنه‌های سبزپوشانش نشان از دانش و فرهنگ دارد و هزارمزارِ اندیشه‌ورزانش گواهِ تاریخی سترگ، از دانایی و معرفت است.

وی افزود: شیراز تبلور آزاداندیشی و مداراست و از یک هزاره پیش کتابخانههای بزرگش، پناهگاه اندیشمندان و دانشمندان ایران اسلامی بوده است. خردورزی در شیراز موروثی است و سعدی و حافظ بزرگترین میراث دارانش؛ آنچنان که خفیف شیرازی، ملاصدرا، قطب‌الدین شیرازی، بواسحاق اطعمه، ابن باکویه، سیبِوِیه، اهلی شیرازی، قاآنی و شوریده شیرازی، این میراث بزرگ را پرچمداری کردند.

دبیر انجمن کتابخانه‌های عمومی استان فارس در ادامه با بیان اینکه «این میراث ارزشمند، اکنون در دامان شیراز می‌بالد» تصریح کرد: اگر روزی کتاب و اندیشه، شیراز را از تهاجم و تلاطم مغولان رهایی بخشید، امروز نیز دارالعلم ایران امیدهای تازه‌ای برای میراثش دارد؛ کتابخانه بزرگ پایگاه استنادی جهان اسلام، نسخه دوم کتابخانه ملی ایران در شیراز، کتابخانه‌های دانشگاهی میرزای شیرازی، علامه طباطبایی و خوارزمی، کتابخانه بزرگ و کهن آستان مقدس شاهچراغ(ع) و آستانه سید علاءالدین حسین (ع)، سومین حرم اهل بیت(ع) را به اولین دلباخته کتاب و کتابخوانی در سرزمینم بدل ساخته است.

قانعی افزود: کتابخانه‌های عمومی شیراز حکایتی تازه دارند، از کتابخانه‌هایی که در همسایگی آرامگاه بزرگان و اماکن گردشگری همچون حافظیه و سعدیه قد برافراشته‌اند تا قدیمی‌ترین کتاخانه جنوب ایران در قلب مجموعه زندیه و حتی ندامتگاه‌های شهر، مجهزترین کتابخانه‌ها دل در گروه کتابخوان‌های شیراز دارند.



مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس  با تأکید بر اینکه « این میراث بزرگ از اندیشه و خردورزی در تموُج دریای پرتلاطم مدرنیته و گسترش بی‌حساب و کتاب دنیای مجازی، نیازمند نگاهبانی بیش از پیش است تا کتابخوانی در در پیله انزوا تنیده نشود.» ، گفت: این گونه بود که در دهه اخیر شیرازیان آستین همت بالا زدند تا ابتدا بیش از گذشته، پاسدارِ کیان میراث اجدادی خود باشند و دو دیگر اینکه اجازه ندهند کتاب در وررطه سکوت در غلطد. این فعالیت‌ها موجب شد کلانشهر شیراز پایتخت کتاب ایران نام گیرد هرچند پیش از آن در طی قرون به پایتختی فرهنگ ایران اسلامی شهره بود.

قانعی ادامه داد: دو سال استیلای ناجوانمردانه کرونا و رخوتِ حاکم بر جهان هم نتوانست اراده شیرازیان را در این طریق سست کند.

وی با بیان اینکه «در فرصتی که دست داد شیرازیان همت گماردند تا دستی به سر و روی قدیمی‌ترین کتابخانه عمومی‌شان بکشند و دست به کار مرمت کتابخانه 70 ساله شهید آیت‌الله دستغیب که یکی از مهم‌ترین گواهان فرهنگ معاصر شیراز است، شدند.» خاطرنشان کرد: تکلیف زمین کتابخانه مرکزی شیراز که سال‌ها در کشاکش ادارات و بروکراسی دست‌و‌پا می‌زد در این فرصت طلایی روشن شد تا نگرانیِ این خلأ بزرگ شهر راز که هرگز برازنده شیراز نبود، اندکی مرتفع شود و این کتابخانه بزرگ و شایسته به زودی احداث شود.

قانعی با اشاره به اینکه «جایزه کتاب سال استان پهناور فارس در شیراز  بنیان گذاشته و برگزار شد و نمایشگاه بزرگ کتاب فارس در بستر فضای مجازی جان گرفت.» تأکید کرد: شهرداری و شورای اسلامی شیراز در این دو سال آنچه در توان داشتند در حوزه کتاب و کتابخوانی برای شهر دریغ نکردند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس  در تشریح این فعالیت‌ها گفت: بوستانی در شیراز «کتاب» نام گرفت و سردیس قدیمی‌ترین کتابفروش معاصر شیراز زنده‌یاد زین العابدین بلادی به آن زینت داد. در منطقه کمتر برخورداری از شهر، بوستان مطالعه احداث و کتابخانه و قرائت‌خانه‌ای برای استفاده مردمان شریف این مناطق در آن راه‌اندازی شد. سه فرهنگسرای تازه‌تأسیسِ «حکمت»، «بهمن بیگی» و «عرفان» در این دو سال به کتابخانه‌های بزرگ و با سالن‌های مطالعه مجهز شدند و در 4 فرهنگسرای دیگر شیراز کتابخانه عمومی ایجاد شد.

قانعی افزود: اولین کتابخانه عمومی سیار با عنوان «اتوبوسِ کتابِ مسیر دانایی» آغاز به کار کرد، ایستگاه‌های آتش‌نشانی به کتابخانه‌های در گردش مجهز شدند، سه کانون سالمندان دارای کتابخانه‌ی «سفیر دانایی» شد، کتابخانه‌های «ورزش و اندیشه» مهمان خانه‌ی کشتی و خانه‌ی پینگ‌پنگ شیراز شدند و در سه مدرسه مناطق کمتربرخوردار، کتابخانه کودک «شکوفه‌های کتاب» جان گرفت.

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان فارس تصریح کرد: کمبود زیرساخت مهمترین چالش کتاب و کتابخوانی در کشور است و شیراز در دوران همه‌گیریِ کرونا و در حالی که از برگزاری رویدادهایِ پیش‌بینی شده‌ی نرم افزاری محروم شده بود، تلاش کرد در رفع این کمبودها گام‌های موثری بردارد.

قانعی در پایان گفت: با این حال هنوز راه زیادی در پیش داریم و معتقدیم عنوان پایتختی کتاب گرچه مباهاتی برای مردمان هر شهر رقم می‌زند اما از طرفی تلنگری است که دلِ مردم و مسئولین در هر رده و جایگاهی بیش از همیشه برای میراث کهنِ کتاب بتپد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها