چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۰
جزئیات نخستین نمایشگاه مجازی استانی/ یارانه 40 درصدی و ارسال رایگان کتاب برای اصفهانی‌ها

نشست خبری نخستین نمایشگاه مجازی کتاب اصفهان در مجتمع مطبوعاتی اصفهان و با حضور مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران (به صورت ویدئو کنفرانس) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اصفهان، نشست خبری نخستین نمایشگاه مجازی کتاب اصفهان امروز چهارشنبه 17 آذر با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، مدیرکل روابط عمومی و روابط بین الملل استانداری، مدیرکل شرکت پست استان اصفهان در مجتمع مطبوعاتی اصفهان برگذار شد. مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران هم به صورت مجازی در این نشست حضور داشت.
 
علی رمضانی مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران در این نشست خبری با اشاره به صلاحیت استان اصفهان در حوزه فرهنگ و مخصوصا حوزه کتاب بیان کرد: نمایشگاه مجازی خدماتی را به سمت مردم آورد. در نمایشگاه‌هایی که به صورت حضوری در استان‌ها برگزار می‌شد، بیشترین تعداد ناشری که در آن‌ها بودند قریب 300 ناشر در ثبت‌نام اولیه می‌آمدند و در مراحل بعد به دلیل مسافت و هزینه‌ها و مسائل اجرائی تعداد کم تری از ثبت‌نام اولیه در نمایشگاه حضور پیدا می‌کردند و بنابراین قشر زیادی از مردم محروم می‌شدند که گزینه‌های تالیف شده بیشتری را در نمایشگاه ببینند و بتوانند خربداری بکنند. در نمایشگاه مجازی اصفهان بیش از 1000 ناشر شرکت کرده‌اند و در حال بارگزاری کتاب‌های خود در سامانه هستند.
 
وی افزود: سهولت دسترسی و کاهش رفت و آمدها، امتیاز این نمایشگاه است. با توجه به آمار رو به افزایش خریدهای اینترنتی، به لطف خدا و همکاری شرکت ملی پست جمهوری اسلام ایران و تجربه نماشگاه بین‌المللی کتاب تهران، امیدواریم با چند پله کیفیت بهتر از تجربه قبلی بتوان اتفاقات بهتری رقم زد.

 
رمضانی ادامه داد: اتفاق دیگری که نمایشگاه مجازی کتاب برای ما رقم خواهد زد، این است که چنین رویدادهایی از محیط محدود محل برگزاری خارج می‌شود و در سراسر استان، هفته فرهنگی اتفاق می‌افتد. به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان، رویدادهای جانبی دیگری در سراسر استان اتفاق می‌افتد. یارانه‌ای هم برای علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی در نظر گرفته شده است که امید است با همراهی استانداری اصفهان و استعدادهای صنعتی و اقتصادی که در اصفهان وجود دارد، این یارانه بیشتر هم بشود.
 
در ادامه، ضیائی مدیرکل روابط عمومی و روابط بین‌الملل استانداری اصفهان با اشاره به اهمیت برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب اصفهان برای این نهاد استانی بیان کرد: این رویداد را که برای اولین بار در اصفهان بناست اجرا شود، باید به فال نیک گرفت و امیدواریم که شهروندان اصفهان و ساکنین استان بتوانند به نحو احسن از این شرایط بهره‌مند شوند. شاید ناشران در این فرصت، همچون نمایشگاه حضوری نتوانند چهره به چهره با مخاطبان و همکاران خود ارتباط بگیرند، اما استفاده شایسته از فضای مجازی و الکترونیک را می‌توان به فال نیک گرفت تا بتوان همه مردم از این شرایط بهره کافی را ببرند.
 
حمید باقری مدیرکل شرکت پست استان اصفهان هم با اشاره به اینکه همه‌گیری کرونا ظرفیت‌هایی را از ما گرفت، اما ظرفیت‌هایی را هم برای ما ضروری و ایجاد کرد، ادامه داد: تجربه برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به اثبات کرد که با ظرفیت برگزاری مجازی نمایشگاه، عدالت اجتماعی در دسترسی عموم جامعه به امکان‌ها محقق می‌شود. هما‌طور که افرادی در مناطق محروم می‌توانند در پرتو عدالت اجتماعی به عدالت فرهنگی دست پیدا کنند و این از شعارهای دولت جدید است به مرور در حال محقق شدن است.
 
باقری ادامه داد: یکی از زیرساخت‌هایی که در اداره پست محقق شده، توزیع مویرگی است. به ازای هر 5 هزار نفر یک واحد پستی در اصفهان وجود دارد. به عبارتی پوشش جمعیتی کل استان در اداره پست فراهم است. در استان، 120 خط ارتباطی مجود است که زیرساخت ما را به صورت شبکه ای ایجاد می‌کند. طی تجربه قبلی از برگزاری مجازی نمایشگاه کتاب، چیزی بی از یک میلیون جلد کتاب توزیع شد که سهم استان اصفهان 100هزار جلد بود که توسط اداره پست استان اصفهان توزیع شد.
 
وی تصریح کرد: ما یک جلسه اختصاصی برای آموزش ناشرین مبنی بر این که نحوه بسته بندی، آدرس نویسی، هماهنگی به منظور جمع‌آوری کتب آماده شده تشکیل داده شده است.
 
به گفته مدیرکل شرکت پست استان اصفهان، تمامی مرسولات پستی در سطح استان اصفهان به صورت رایگان اتفاق می‌افتد. هزینه ارسال بین سه گروه ، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شرکت ملی پست و ناشرین تامین می‌شود. همچنین مجموعه‌ای برای پشتیبانی در نظر گرفته شده که مشترکان می‌توانند از این طریق پیگیر سفارش‌ها یا خطاهای احتمالی باشند.
 
رمضانعلی معتمدی مدیکرل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان هم با اشاره به نقش خبرنگاران و مطبوعات در اطلاع‌رسانی چنین رویدادهای فرهنگی گفت: همچنین از تمامی نهادهایی که در این رویداد فرهنگی بزرگ در حوزه کتاب در استان باید تشکر کرد. در راستای سرانه و عدالت فرهنگی برای آحاد جامعه برنامه ریزی شده که این رویداد در استان‌ها برگزار شود. اولین استان به انتخاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و خانه کتاب و ادبیات ایران، اصفهان انتخاب شد.
 
وی ادامه داد: نمایشگاه از روز شنبه به صورت رسمی با حضور استاندار و مسئولین کشوری برگزار خواهد شد. این نمایشگاه با در نظر گرفتن تخفیف 40درصدی برای مردم استان اصفهان برگزار خواهد شد. بیش از 1000 ناشر در این نمایشگاه حضور دارند که تماما برای سهولت دسترسی مردم استان اصفهان در این نمایشگاه حضور دارند. مردم صفهان عاشق کتاب هستند و با کتاب انس می‌گیرند. اگر دستگاه‌ها بتوانند این بستر رابرای کارمندان خود ایجاد کنند که کتاب تهیه شود زیرساخت‌ها آماده خواهد بود.
 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان اصفهان افزود: برنامه‌های جنبی در نظر گرفته شده که در تمام شهرستان‌های استان اصفهان رقم می‌خورد. برنامه‌هایی همچون نقد، معرفی و رونمایی از کتاب و نشست و تجل فعالان ادبی و نشر. در دانشگاه‌ها، مدارس و به همت اداره آموزش و پرورش استان برنامه‌هایی پیش بینی شده است . بالغ بر 100 برنامه فرهنگی به صورت حضوری و مجازی برگزار خواهد شد.
 
معتمدی با اشاره به ظرفیت برگزاری رویدادهایی در حوزه کتاب در مساجد و حوزه‌های علمیه بیان کرد: برنامه‌هایی توسط نهادهای فرهنگی سپاه و بسیج ونهاد کتابخانه‌های عمومی در مساجد و حوزه علمیه اصفهان به صورت حضوری برگزار خواهد شد.
 
همچنین حسین صفری معاون اقتصاد و فرهنگ موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران به عنوان دیگر سخنران ویدئوکنفرانسیِ این نشست خبری در سخنانی گفت: هزینه ارسال تمام مرسولات پستی نمایشگاه رایگان است و در خود استان نیازی نیست مخاطبان برای ارسال کتاب پول بدهند و بسته‌ها رایگان به دست مردم می‌رسد.

وی ادامه داد: شماره تلفن ۹۱۰۰۹۸۹۸ آماده پاسخگویی شبانه‌روزی به افراد در زمینه خرید مجازی کتاب است و نمایشگاه ۲۴ ساعته فعال و مکان خرید مهیاست.

معاون اقتصاد و فرهنگ خانه کتاب و ادبیات ایران، افزود: نشانی نمایشگاه مجازی کتاب www.ketab.ir است و بیش از ۱۱ هزار نفر می‌توانند زمانی که سامانه بُن فعال شد ثبت نام کنند. برای دریافت یارانه در مرحله اول نیازی به پرداخت وجه نیست و اعتباری خواهد بود و از سبد خرید کسر می‌شود.

در پایان این نشست از پوستر و نشان اولین نمایشگاه مجازی کتاب اصفهان با حضور اهالی رسانه و مدعوین رونمایی شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها