یکشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۳
جلیلی: در پرحماسه‌ترین و پرقهرمان‌ترین حیات چندهزار ساله ایران هستیم

مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب، بیان کرد: جامعه ما به‌خصوص در سده اخیر، پرحماسه‌ترین و پرقهرمان‌ترین دوره حیات چند هزار ساله خودش را پشت‌سر گذاشته است. شاید هیچ مقطعی در تاریخ ایران را نشود سراغ گرفت که به این تعداد، قهرمان داشته باشد و این حجم از حماسه را تجربه کرده باشد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، آئین رونمایی از کتاب و مستند «پرده دوم؛ خاطرات محمدرضا شرکت توتونچی؛ از مبارزان انقلاب» با حضور وحید جلیلی؛ مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب، در سینما هویزه مشهد برگزار شد.
 
وحید جلیلی، در سخنان خود در این مراسم گفت: خوشحالیم که خدا توفیق داد در مجموعه دفتر اطلاعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی، برگ زرین دیگری از مبارزات مردم مسلمان ایران را به تصویر بکشیم و البته شرمساریم از اینکه همچنان برگ‌های بسیاری از تاریخ انقلاب اسلامی، تاریخ مبارزات مومنانه مجاهدان راه خدا با گذشت بیش از 40 از پیروزی انقلاب اسلامی ناگفته و ناخوانده و ناشنیده مانده است.
 
وی ادامه داد: امیدوار هستیم جدا از اینکه این آثار، آثاری مثل مستندها و یا این کتاب‌ها، جدا از محتوایی که خودشان دارند و حرفی را منتقل می‌کنند، یک انگیزه‌ای بشود برای اینکه بخش‌های ناگفته تاریخ انقلاب هم توسط نسل‌های جدید نویسندگان و فیلمسازان و هنرمندان، بدون فوت وقت با مغتنم دانستن فرصت‌ها بازگویی و تثبیت بشود.
 
دریغی که تا همیشه خواهد بود
جلیلی با بیان اینکه مخاطبان این کتاب‌ها و خاطرات تنها به کسانی که در این دوره زندگی می‌کنند، محدود نمی‌شود، اظهار کرد: 100 سال دیگر ارزش این خاطرات بیشتر به چشم خواهد آمد. ما هنوز دچار حجاب معاصرت هستیم، مثل ماهی درون آب اهمیت این‌ها را نمی‌فهمیم. باید ده‌ها سال، صدها سال بگذرد تا قدر و قیمت چنین کارهایی آشکارتر بشود. از آقای توتونچی، خیلی ممنون هستیم که بزرگوارانه و صبورانه در طی این سال‌ها تحمل کردند دوستان ما بارها و بارها در مقاطع گوناگون وقت ایشان را می‌گرفتند ولی ایشان با روی باز و صبوری، خاطرات خودشان را بازگویی کردند و نتیجه‌اش هم نتیجه خوبی شد.
 
مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب گفت: می‌خواهم خواهش کنم از همه کسانی که در این جلسه هستند و کسانی که بعداً این سخنان را می‌شنوند، اگر کسانی را می‌شناسند یا ماجراها و حماسه‌هایی را سراغ دارند که بازگویی نشده است، اگر خودشان می‌توانند، خودشان دامن همت به کمر بزنند اگر نه، دیگران را مطلع بکنند، نباید بگذاریم این فرصت‌ها از دست برود. چه بسیار مبارزانی که رفتند و حتی یک برگ از خاطرات آن‌ها ثبت نشد. این دریغی هست که تا همیشه خواهد بود و نباید بگذاریم که این دریغ تکرار بشود. جامعه ما به‌خصوص در سده اخیر، شاید به جرأت بتوانیم بگوییم پرحماسه‌ترین و پرقهرمان‌ترین دوره حیات چند هزار ساله خودش را پشت‌سر گذاشته، یعنی شاید هیچ مقطعی در تاریخ ایران را نشود سراغ گرفت که به این تعداد، قهرمان داشته باشد و این حجم از حماسه را تجربه کرده باشد. هم نیاز به یک نهضت تولید محتوا در این زمینه هست برای ثبت این‌ها و هم «باش تا صبح دولتش بدمد که این هنوز از نتایج سحر است» این مرحله اول ثبت اینهاست.
 
جلیلی افزود: در مراحل بعدی از دل این کتاب‌ها و مستندها باید آثار رسانه‌ای و هنری مختلف در قالب‌های متفاوت بجوشد و به مخاطبان، نه فقط در سطح ملی، بلکه در سطح منطقه‌ای و جهانی برسد. انقلاب ما از جهت بازگویی و معرفی خودش در سطوح جهانی یکی از فقیرترین انقلاب‌هاست. این را بارها خود حضرت آقا اشاره کردند و در مقایسه با بسیاری از انقلاب‌های دیگری که از لحاظ غنای معرفتی و حضور مردمی با ما خیلی فاصله هم دارند، نتوانستیم انقلاب خودمان را درست بازنمایی کنیم.
 
همه کارهای توتونچی عقیدتی بود
در ادامه این برنامه، یوسف سینی‌چی از فعالان و مبارزان انقلاب در مشهد در سخنانی با بیان بخشی از خاطرات مبارزات انقلابی خود و محمدرضا شرکت توتونچی، راوی کتاب «پرده دوم»، اظهار کرد: در سال 52 که هنوز هیچ خبری از هیچ‌جا نبود و هیچ‌کس گمان نداشت که 5 سال بعد رژیم ستمشاهی سقوط می‌کند و انقلاب پیروز می‌شود و امام تشریف می‌آورند، ولی به‌هرحال آن خورشید رهبری در دل همه جوان‌ها و همه مردم ایران بود و باقی هم هست و این امید در دل‌ها چنان زنده شد و چنان متحد شدند که رژیم را از پا درآوردند.
 
وی با اشاره به شکنجه‌ها و سختی‌هایی که آقای توتونچی در دوران مبارزه، تأکید کرد: آقای توکلی توتونچی در زمان مبارزات انقلاب، نه مواد منفجره داشت و نه اسلحه، بلکه همه کارش عقیدتی بود، در واقع، همه این انقلاب عقیدتی بوده و امام هم معتقد به همین شیوه معتقد بودند. به فرمایش سردار قاسم سلیمانی «ما ملت امام حسینیم»، بودیم و هستیم و خواهیم بود، به شرطی که این عقیده، آرمان و امید همچنان در دل مردم ما و جوان‌های ما قوت پیدا کند.
 
در بخش پایانی این مراسم ضمن رونمایی از کتاب «پرده دوم»، از نوید ظریف کریمی، نویسنده کتاب و عوامل مستند «پرده دوم» تقدیر شد.
 
کتاب «پرده دوم» که دومین جلد از مجموعه عناوین انتشارات «راه یار» با محوریت «پیشگامان مردمی انقلاب» است، در 296 صفحه و با قیمت 40 هزار تومان از سوی انتشارات «راه یار» منتشر شده است. علاقه‌مندان علاوه بر کتابفروشی‌ها، می‌توانند از طریق صفحات مجازی ناشر   @raheyarpub و سایت vaketab.ir نسبت به سفارش کتاب اقدام کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها