یکشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۷
«آوای کتاب» همدان؛ کتابفروشی به سبک کتابدارها

جمعی از جوانان تحصیل‌کرده در رشته کتابداری با دغدغه‌هایی فرهنگی وارد میدان شده‌اند و کتابفروشی «آوای کتاب» را در همدان تاسیس کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در همدان، زمانی که بسیاری از کسب و کارها به دلیل شیوع ویروس کرونا و عوامل مختلف اقتصادی تعطیل شدند و البته کتابفروشی‌ها پیش از آن نیز از سطح درآمد خود گله‌مند بودند، جوانانی در همدان دست به کار شدند و با کمک هم «آوای کتاب» را راه انداختند. اکنون با وجود گذشت کمتر از یک سال از شروع به کار، این کتابفروشی به محلی برای دیدار نویسندگان و طرفدارانشان و گپ و گفت جوانان کتابخوان شهر تبدیل شده است.

مریم احمدی مدیر و سرمایه‌گذار این کتابفروشی درباره راه‌اندازی آن می‌گوید: دلایل مختلفی برای راه‌اندازی کتابفروشی «آوای کتاب» در همدان وجود داشت، ولی مهمترین آن‌ها، استفاده از خلاء فعالیت حرفه‌ای در حوزه کتاب و کتابفروشی‌های استان بود؛ چرا که همدان گنجینه‌ای از کتاب‌ها، نویسندگان و افراد کتابخوان است. یکی دیگر از دلایل راه‌اندازی این مجموعه، رشته مرتبط تحصیلی ما با کتابفروشی بود، تمام افرادی که در این کار به ما کمک می‌کنند، دارای مدارک عالی در رشته کتابداری یا همان علم اطلاعات و دانش‌شناسی هستند. همچنین می‌توان به علاقه و نقش‌آفرینی در حوزه فرهنگ مطالعه اشاره کرد و در کل این شغل (کتابفروشی) صرفاً جهت مقوله کسب درآمد نیست بلکه لذتِ بودن در محیط آرامش‌بخش و هنری «آوای کتاب» بخشی از زندگی موسسین آن محسوب می‌شود.
 

این دانشجوی رشته کتابداری یا همان علم اطلاعات و دانش‌شناسی در خصوص مزیت‌های اینکه خودشان و همکارانشان در این رشته تحصیل می‌کنند و تاثیری که در کتابفروشی می‌گذارد، گفت: ارتباط مستقیم و بسیار بالایی بین رشته کتابداری و کتابفروشی هست. مجموعه‌سازی در فروشگاه بر اساس استانداردهای جهانی است، این ارتباط باعث دقت نظر بالا در انتخاب کتاب‌ها و انتشارات، شیوه‌های تبلیغ و معرفی نویسندگان و کتاب‌ها و در نهایت مشاوره و راهنمایی به مشتریان شده است.

نکته قابل توجهی که در کتابفروشی به چشم می‌خورد، دکوری است که موسّسین این مجموعه شخصا طراحی و نصب کرده‌اند، از تنه درختان برای نشستن و از جعبه‌های چوبی میوه برای قفسه کتاب‌ها و از بریده‌های از شاخه‌های درختان در نما و لوستر و ... استفاده کرده‌اند، علت را که می‌پرسیم، مریم احمدی پاسخ می‌دهد: 90 درصد دکور «آوای کتاب» از چوب و مخصوصاً چوب طبیعی است و این یک فلسفه دارد؛ اینکه جنس کاغذ از چوب است و گویی کتاب در خانه‌ی خودش قرار دارد. همچنین فضای چوب یک روحیه زنده و پُرطراوت را ایجاد می‌کند که مشتریان حس خوبی پیدا می‌کنند و بودن در کتابفروشی آنها را خسته نمی‌کند.
 
حضور سید میثم موسویان در کتابفروشی آوای کتاب

احمدی در پاسخ به این پرسش که بسیاری از کتابفروشان از وضع بد فروش کتاب گله‌مند هستند، با در نظر گرفتن این موضوع چگونه دل را به دریا زده و کار را آغاز کرده‌اید؟، می‌گوید: خرید کتاب در گرو مسائل مختلفی است: گران شدن کتاب‌ها، مشکلات اقتصادی، رقابت فضای مجازی با کتاب در پر کردن اوقات فراغت و همچنین جذاب نبودن کتابفروشی‌ها. همه این دلایل دست به دست هم داده که کتابخوانی کم‌رونق بشود. لذا «آوای کتاب» با رویکرد علمی و استفاده از تجارب گذشته به‌دنبال پیوند بیشتر مردم با کتاب، کار خود را آغاز کرده است.

از انتظارات این مجموعه از نهادهای دولتی پرسیدیم، مدیر این کتابفروشی بیان کرد: ورود مستقیم دستگاه‌های دولتی به امر کتاب، کمک زیادی به کتاب خواندن نخواهد کرد. جوشش کتابخوانی یک امر دستوری و بخشنامه‌ای نیست. اما دستگاه‌های دولتی می‌توانند به عنوان واسطه و نقش میانجی، تسهیلات لازم برای رونق کتابفروشی‌ها را فراهم کنند. در اختیار قرار دادن بیلبوردهای تبلیغاتی، نصب تابلو کتابفروشی‌ها در خیابان‌ها، همکاری و راهنمایی کارمندان به خرید کتاب، قرار دادن کتاب در سبدهای کالایی پرسنل و تامین بن خرید، می‌تواند از جمله این مساعدت‌ها باشد.
 

با توجه به اشاره‌ی این کتابفروش به نقش بن خرید کتاب در افزایش فروش، از نقش جشنواره‌های فصلی همچون بهارانه و تابستانه کتاب پرسیدیم، احمدی در پاسخ گفت:  این جشنواره‌ها خیلی خوب هستند اما هم مبلغ کمی را اختصاص می‌دهند و هم فاصله زمانی زیاد است. البته نیازمند تبلیغات بیشتر در این زمینه و همچنین افزایش سقف خرید کتاب و اعلام زودتر زمان جشنواره‌ها هستیم.

محل سابق کتابفروشی آوای کتاب

یادآوری می‌شود، کتابفروشی «آوای کتاب» در ابتدا کار خود را در میدان آرامگاه بوعلی‌سینا، ابتدای بلوار شهید مدنی، پاساژ بهار آغاز کرد. این کتابفروشی بنا بر محدودیت‌هایی که در این مکان داشت به آدرس جدید منتقل شده است. مخاطبان می‌توانند به میدان آرامگاه بوعلی سینا، ابتدای خیابان خواجه رشید، کوچه نیشکر مراجعه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها