یکشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۳
ویژه برنامه «کتاب فیلم» در ارومیه برگزار شد

ویژه برنامه «کتاب فیلم» از سری برنامه‌های طرح «کتابخانه تابستانه» در آذربایجان‌غربی به‌مناسبت روز سینما برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در آذربایجان‌غربی، ویژه برنامه «کتاب فیلم» از سری برنامه‌های طرح «کتابخانه تابستانه» به همت این اداره کل و کتابخانه مرکزی ارومیه در بستر فضای مجازی برگزار شد.

در این ویژه‌برنامه که به مناسبت روز سینما و با محوریت کتاب «گاوخونی» اثر جعفر مدرس صادقی برگزار شد، محمدعلی ضیایی، نویسنده، منتقد ادبی و مدرس دانشگاه، محمد کاظمی، کارگردان تئاتر، تلویزیون و علاقه‌مندان به حوزه سینما حضور داشتند.

محمدعلی ضیایی، نویسنده و منتقد ادبی توضیحاتی پیرامون کتاب و نویسنده ارائه داد و گفت: جعفر مدرس صادقی در سال 1333 در اصفهان متولد شد و  اولین مجموعه داستان وی «بچه‌ها بازی می‌کنند» نام دارد که در سال 1356 منتشر شده است. از آثار وی می‌توان نمایش، گاوخونی، ناکجا آباد، کله اسب، شریک جرم  را نام برد و کتاب گاوخونی تا سال 1391 یازده بار تجدید چاپ شده است.

ضیایی بیان کرد: موضوعات بومی، گنجینه‌هایی در ادبیات هستند که نباید کنار گذاشته شوند، کتاب «گاوخونی» داستانی کم حجم با  110 صفحه است که اندیشه‌های نویسنده را در قالب یک داستان به خواننده انتقال می‌دهد؛ چند صدایی و بومی بودن از دیگر ویژگی‌های این داستان است.

این نویسنده و منتقد ادبی ادامه داد: این اثر داستانی نمادین با سه لایه نوستالژیک، سیاسی و جامعه شناختی با زاویه دید اول شخص کنشگر به رشته تحریر درآمده است؛ زاینده‌رود در اصفهان نقش مهم و نمادین در این داستان دارد.
 

در ادامه محمد کاظمی، کارگردان تئاتر، تلویزیون گفت: فیلم «گاوخونی» بر اساس کتاب «گاوخونی» اثر جعفر مدرس صادقی و به کارگردانی بهروز افخمی تهیه شده است؛ یک فیلم اقتباسی موفق است که از معدود آثار اقتباسی در ایران به شمار می‌رود.

وی اظهار  کرد: فیلم به تبعیت از کتاب چند لایه دارد؛ در شهر اصفهان که زمانی پایتخت و مقر تصمیم‌گیری سیاسی بوده، تهیه شده است.

در انتهای برنامه با طرح سؤال «کدام عامل می‌تواند از استبداد رأی نویسنده جلوگیری کند؟» مسابقه چهارگزینه‌ای همراه با جوایز نقدی برگزار شد که علاقه‌مندان با ارسال پاسخ به شماره ۱۰۰۰۴۵۰۱۲ در این مسابقه شرکت کردند.

یادآوری می‌شود، دومین دوره ویژه برنامه‌های فرهنگی - ترویجی طرح «کتابخانه تابستانه» با هدف ترویج کتابخوانی و غنی‌سازی اوقات فراغت در طول تابستان سال ۱۴۰۰ و در بستر فضای مجازی اجرا می‌شود. علاقه‌مندان جهت شرکت در این طرح می‌توانند با ارسال عدد ۱ برای کودکان، ۲ برای نوجوانان و ۳ برای بزرگسالان به شماره ۱۰۰۰۴۵۰۱۲ به صورت رایگان در این طرح ثبت نام و شرکت کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها