پنجشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۷
دستگاه‌هایی که با ترویج کتاب و کتابخوانی همراه نیستند باید توضیح دهند

معاون سیاسی فرمانداری قزوین گفت: دستگاه‌هایی که با ترویج کتاب و کتابخوانی همراه نیستند باید در جلسات انجمن کتابخانه‌های عمومی دعوت شوند و توضیح دهند علت مشکل چیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در قزوین، عباس افلاطونی معاون سیاسی فرمانداری شهرستان قزوین در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان قزوین -که با حضور فاطمه محمدبیگی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین و جمعی از مسئولین استانی و شهرستانی برگزار شد- اظهار داشت: دیگر زمان توضیح در خصوص اهمیت کتاب و کتابخوانی گذشته است و امروز همه بر اهمیت این مسئله واقف هستند و زمان آن رسیده است که مطالبه عملی در این حوزه داشته باشیم.

وی گفت: محدودیت‌هایی که شیوع بیماری کرونا ایجاد کرد، موجب شده تا برخی از فعالیت‌های حوزه کتاب و کتابخوانی محدود شود؛ اما شاهد این هستیم که نهادهای مرتبط با این حوزه نظیر کتابخانه‌های عمومی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با استفاده از بسترهای موجود و در فضای مجازی به اجرای برنامه‌های خود پرداختند.

معاون سیاسی فرمانداری قزوین اظهار داشت: در شرایطی که علوم در دنیا در هر لحظه در حال تغییر است، باید برای رشد و توسعه کشور مطالعه را در راس امور قرار دهیم و از این رو از همه مدیران انتظار داریم تا با این جریان عمومی همراه شوند.

افلاطونی گفت: در برخی از موارد شاهد این هستیم که برخی از دستگاه ها و حتی نهادهای غیردولتی همراهی مطلوبی با طرح های حوزه کتاب و کتابخوانی ندارند یا به نظر می‌رسد توضیحاتشان در خصوص برخی از اقدامات قابل قبول نیست؛ از این رو پیشنهاد بنده این است که این افراد در جلسات شورای عمومی کتابخانه‌ها دعوت شوند تا با حضور مدیران، پاسخگوی اقدامات خود باشند.

وی عنوان کرد: در حال حاضر نهاد کتابخانه‌های عمومی استان قزوین برای راه‌اندازی کتابخانه در مساجد و امامزادگان اعلام آمادگی کرده است اما به نظر می‌رسد برخی از هیئت امنای مساجد در مقابل این حرکت مقاومت‌هایی دارند که باید در این خصوص پاسخگو باشند.

معاون سیاسی فرمانداری قزوین خاطرنشان کرد: در کنار هم قرارگرفتن مساجد و کتابخانه ها می‌تواند به رونق هردو کمک کند و پایگاه‌های اجتماعی مسجد را مانند گذشته تقویت کند.

کتابخانه‌ها در ایام تعطیلی فعالیت‌های ترویجی را متوقف نکردند
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین گفت: کتابخانه‌های عمومی استان قزوین از 11 اردیبهشت به‌صورت رسمی آغاز به کار کردند و تا 16 مردادماه فعالیت خوبی داشتند؛ ولی در مردادماه سالن‌های مطالعه تعطیل و از 16 مردادماه کتابخانه‌ها به‌صورت کامل تعطیل شدند.

محمدبیگی بیان کرد: در حال حاضر درخواست‌های مردمی برای استفاده از کتابخانه‌ها بسیار خوب بود؛ اما شرایط کرونایی اجازه بازگشایی را نمی‌داد و در این مدت گذشته از وظایف ذاتی کتابخانه‌ها جلسات مختلف به‌صورت مجازی برگزار شد و تلاش کردیم تا فعالیت‌های ترویجی کتاب همچنان برقرار بماند.

وی گفت: برگزاری نشست‌های مختلف کتابخوان، پویش‌ها و مسابقات کتابخوانی، برگزاری جلسات مجازی نقد و بررسی و رونمایی کتاب را داشتیم و حدودا 65 عنوان جلسه و برنامه به‌صورت مجازی در این ایام برگزار شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین اظهار داشت: در حال حاضر یازدهمین جشنواره کتابخوانی امام رضا(ع) در حال برگزاری است که از خردادماه آغاز شده است و تا اواخر آبان ماه نیز ادامه دارد.

وی تصریح کرد: جشنواره کتابخوان رضوی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین جشنواره‌های حوزه کتابخوان در کشور امروز در حال برگزاری است و ازاین‌رو تلاش کردیم تا مردم استان قزوین نیز در رده‌های مختلف سنی با این جشنواره پرمحتوا مشارکت داشته باشند.

محمدبیگی گفت: همچنین با سازمان‌های مختلف هماهنگی و مکاتبات لازم انجام‌ شده  است و با هماهنگی با استانداری، مشارکت کارمندان دولت در این جشنواره جزو زمان‌های آموزشی و سرفصل‌های زمان آموزشی این افراد محاسبه خواهد شد.

وی افزود: تدوین بسته‌های مطالعاتی و بارگذاری آن در سامانه‌ها از دیگر اقداماتی است که در این مدت انجام‌ شده است و همچنین در این مدت پادکست‌هایی در زمینه معرفی کتاب تولید شد و بازخورد خوبی از آن دریافت کردیم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین اظهار داشت: کتب متعددی برای مسابقه بزرگ کتابخوانی رضوی در نظر گرفته شده است و در رده‌های سنی مختلف، کتابخوانان می‌توانند در بخش‌های متعدد این جشنواره شرکت کنند.

مجموعه مدیریت شهری حامی طرح‌های کتاب و کتابخوانی است
حسین صلح‌جو عضو شورای شهر قزوین نیز در ادامه این جلسه با اشاره به حمایت  مدیریت شهری از طرح‌های ترویجی حوزه کتاب و کتابخوانی اظهار داشت: کتاب و کتابخوانی امروز دیگر یک مطالبه عمومی و اولویت اجتماعی است و از این رو نیاز است تا مدیران در همه سطوح برنامه‌هایی هماهنگ با این موضوع ارائه کنند.

وی خاطرنشان کرد: مجموعه مدیریت شهری حامی طرح‌های کتاب و کتابخوانی است و با ظرفیت‌هایی که در اختیار دارد در بخش سازمان فرهنگی شهرداری و فرهنگسراهای موجود در خصوص فعالیتهای ترویجی و حمایتی از بخش کتابخوانی فعالیت میکند.

مشکلات کتابخانه‌های عمومی استان قزوین بررسی شد
در ادامه این جلسه برخی از مشکلات کتابخانه‌های عمومی استان قزوین با حضور مسئولین استانی و شهرستانی مورد بررسی قرار گرفت، که رسیدگی به امنیت کتابخانه شهدای قزوین و نامگذاری کتابخانه سیار استان قزوین از عناوین مورد بحث در این جلسه بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها