یکشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۸
درخشش سه خبرنگار استانی «ایبنا» در جشنواره «کتابخوان و رسانه»

اختتامیه نخستین جشنواره «کتابخوان و رسانه» با معرفی خبرنگاران برگزیده به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در نخستین دوره جشنواره «کتاب خوان و رسانه» 300 خبرنگار شرکت کردند و 900 اثر از آن‌ها مورد بررسی و داوری قرار گرفت. 17 مرداد در آیین اختتامیه این جشنواره که به صورت مجازی برگزار شد، از برگزیدگان در بخش‌های اصلی، جنبی، رادیویی و تلویزیونی مراکز استانی و بخش ویژه تقدیر شد.

در مراسم اختتامیه علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، علی دارابی معاون استان های صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، مهدی توکلیان، مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل و دبیر جشنواره، اعضای هیئت داوران جشنواره، جمعی از مسئولان نهاد و شخصیت‌های برجسته رسانه‌ای، حضور داشتند.

نفرات برتر در حوزه رادیویی و تلویزیونی مراکز استانی
توکلیان در مراسم اختتامیه نفرات برتر در حوزه رادیویی و تلویزیونی مراکز استانی را اعلام کرد.

رتبه نخست در رسانه رادیویی به تینا میرکریمی برای گفتگو با فعالان کتابداری استان سیستان و بلوچستان، رتبه دوم به هانیه پیرامی برای گزارش با عنوان «دفترچه نیم سوخته یک تکفیری» و رتبه سوم به علی البرزی برای برنامه «آوای کتاب» تعلق گرفت.

در بخش تلویزیون رتبه نخست به فاطمه آقامحمدی برای گزارش از کتابخانه عمومی «آیت الله العظمی خامنه‌ای، شهر قم»، رتبه دوم به سیده سکینه میرطاهری برای برنامه «یاریگر یار مهربان» و رتبه سوم به رقیه صادقی برای برنامه «کتابخانه‌های کهگیلویه و بویراحمد» تعلق گرفت.

 در ادامه از برگزیدگان رادیویی و تلویزیونی سراسری تجلیل ویژه شد. در بخش رادیو علیرضا نوری، خبرنگار رادیو فرهنگ و ناهید غفارلو، خبرنگار رادیو سراسری ساعت ۱۴ و در بخش تلویزیون از میترا لبافی، خبرنگار واحد مرکزی خبر تقدیر شد.
 
برگزیدگان بخش اصلی
در پایان این مراسم برگزیدگان بخش اصلی اعلام شدند. در بخش خبر، تانیا شعفی از کردپرس برای خبر با عنوان «کتابخانه برتر آذربایجان غربی تعطیل شد/ سکوت مسئولان فرهنگی ارومیه» شایسته تقدیر شد.

در بخش سرمقاله و یادداشت، مرتضی بریری از خبرگزاری مهر برای یادداشت با عنوان «مهد مشاهیر ادبیات هنوز کتابخانه عمومی ندارد» رتبه اول، محمد جلالی از خبرجنوب برای یادداشت با عنوان «کتابخانه‌ها در کمای کرونا» رتبه دوم و علی‌حیدر آقایی از سوران برای یادداشت با عنوان «کتاب و کتابخوانی در مسیر رشد و تعالی» رتبه سوم را به دست آورد.

خبرنگاران منتخب ایبنا در جشنواره: (از راست) مریم کشاورز، محمود بانی، الهام بهروزی

در بخش گزارش، سمیرا باباجان‌پور از همشهری با گزارش «یک کتابخانه برای ۱۳ روستا» رتبه اول، الهام بهروزی از خبرگزاری ایبنا برای گزارش «داستان مادر برازجانی که داغ مرگ فرزندرا تبدیل به عشق به کتاب کرد» رتبه دوم و زهره کریم‌زاده از ایرنا برای گزارش با عنوان «دوستی با کتاب در سایه مشغله های زنانگی» و معصومه درخشان از فارس برای گزارش با عنوان «زنگ کتاب در دل روستاهای آذربایجان» رتبه سوم را به دست آورد. 

در بخش گفت‌وگو مهسا فردحسینی از لیزنا با گفت‌وگو با عنوان «مسأله آینده نهاد کتابخانه‌ها ست/ قانون باید تغییر کند» رتبه اول، محمود بانی از خبرگزاری ایبنا با گفت‌وگو با عنوان «خاله ما کتاب می‌خواهیم برگرد کتابخونه» رتبه دوم و مجتبی قربانی از بلاغ برای گفت‌وگو با عنوان «حسین آباد هر روز عشق می‌ورزد» رتبه دوم و مرضیه مهربان از شبستان برای گفت‌وگو با عنوان «قدیمی‌ترین کتابدار فاروج کجاست؟» رتبه سوم را به دست آورد.

برگزیدگان بخش جنبی
در برگزیدگان بخش جنبی، بهترین مطلب با محوریت افتتاح کتابخانه مرکزی، برای بنیامین یوسف‌زاده، از برنا برای مطلب «نوجوانی سپری شده در حسرت یک ساختمان» تعلق گرفت. در بخش نقش کتابخانه‌های عمومی در رفع نیازهای گروه‌های خاص (نابینایان، ناشنوایان)، لعیا نورانی زنوز از نای قلم برای مطلب باعنوان «بی‌مهری با بیدار دلان بی‌کتاب» برگزیده شد. در بخش تمرکز بر توسعه فعالیت‌های فرهنگی کتابخانه‌ها از جمله راه‌اندازی بخش کودک و نوجوان در کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور، زهره مسکنی از آفتاب یزد برای مطلب با عنوان «ادبیات بوی خمیردندان و صابون می‌دهد» برگزیده شد.

در بخش تمرکز کتابخانه‌های عمومی بر فعالیت‌های فرهنگی از جمله تشکیل محافل ادبی، آذر مهاجر از جام جم برای مطلب با عنوان «برو ماسک می‌زن مگو چیست ماسک» برگزیده شد. در بخش کم توجهی به کتابخانه، کتابدار و مطالعه در آثار سینمایی تولید داخل، رویا سلیمی از مردم سالاری برای مطلب باعنوان «روز داخلی صحنه کتاب خواندن» برگزیده شد. در بخش نقش کتابخانه‌های عمومی در توسعه و ترویج فرهنگ مقاومت، مریم کشاورز مسعودیان از خبرگزاری ایبنا برای مطلب «چرا برخی آثار حوزه دفاع مقدس در کتابخانه های عمومی خاک می‌خورد؟» برگزیده شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط