چهارشنبه ۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۱
برگزیدگان نخستین کنگره بین‌المللی «شعر ترکی غدیر» معرفی شدند

اختتامیه نخستین کنگره بین‌المللی «شعر ترکی غدیر» عصر روز پنجم مرداد با حضور مقامات استانی و کشوری و شاعرانی از اقصی نقاط کشور و کشورهای همسایه در مسجد کبود تبریز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در آذربایجان‌شرقی، سیدمحمدحسین بلاغی، دبیرخانه نخستین کنگره بین المللی شعر ترکی غدیر در آئین اختتامیه این کنگره گفت: 480 اثر از سوی شاعران داخلی و بین‌المللی به دبیرخانه نخستین کنگره بین المللی شعر ترکی غدیر ارسال شده بود که از این تعداد، ۲۹۰ اثر از داخل کشور و ۱۹۰ اثراز خارج کشور به دبیرخانه فرستاده شده بود.
 
وی اضافه کرد: شاعرانی از کشورهای جمهوری آذربایجان، ترکیه، گرجستان، عراق، روسیه، سوریه، آلمان و ... به دبیرخانه این کنگره ارسال کرده بودند.
 
شعر غدیر مظلوم مانده است 
حجت‌الاسلام حسن کاملی‌فر، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی آذربایجان‌شرقی نیز در این مراسم، شعر را تاثیرگذارترین و مهمترین ابزار برای تبلیغ دین و ترویج مکتب عصمت و طهارت دانست و افزود: اولین رسانه‌ای که پیامبر اسلام برای تبلیغ دین استفاده کردند، شعر بود و همین امر در اهمیت و تاثیرگذاری شعر بس است.
 
وی گفت: در طول تاریخ شاعران بسیاری از جمله استاد شهریار، عابد تبریزی، محتشم کاشانی و... چه در ایران و چه در سایر کشورهای اسلامی به وسیله شعر متعهد و شعر حماسی در مقابل دشمنان اسلام ایستادند.
 
کاملی‌فر با تاکید بر اینکه واقعه غدیر باید مانند عاشورا وارد زندگی مردم شود، گفت: رویداد غدیر در اشعار مظلوم واقع شده است و درحالی که از وقایعی همچون عاشورا، اربعین و فاطمیه مهمتر است اما مورد بی‌مهری قرار گرفته و وظیفه تمام شاعران و ما این است که غدیر را از این غربت خارج کنیم.
 
در ادامه مراسم نفرات برتر نخستین کنگره بین‌المللی شعر ترکی غدیر معرفی شدند؛
بخش داخلی:
نفر اول شب‌گیر تبریزی
نفر دوم امیر رسولی
نفر سوم بهزاد گرانمایه
بخش خارجی:
عبدالله عباس از جمهوری آذربایجان
علی کران از ترکیه
رجب بربراؤغلی از عراق
 
و برگزیده بخش ویژه تبریز، بلال کمالی
 
یادآوری می‌شود، نخستین کنگره بین‌المللی شعر ترکی غدیر با همکاری حوزه هنری انقلاب اسلامی آذربایجان‌شرقی، بنیاد بین‌المللی غدیر، شهرداری تبریز و اداره کل تبلیغات اسلامی استان برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها