سه‌شنبه ۱۵ تیر ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۷
تقدیر از مسئولان کتابخانه ماموستا هیمن در روستای خورخوره مهاباد

از مسئولان کتابخانه‌ ماموستا هیمن روستای خورخوره از توابع مهاباد که در هفتمین جشنواره ملی عشایر دوستدار کتاب کسب مقام کرده، تقدیر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در آذربایجان‌غربی، از کتابخانه‌ ماموستا هیمن روستای خورخوره از توابع مهاباد در هفتمین جشنواره ملی عشایر دوستدار کتاب در جهت کسب مقام برگزیده تقدیر شد.

حجت الاسلام ناصر خدایاری، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان‌غربی، در دیدار با ارائه‌دهندگان طرح برتر روستای خورخوره، گفت: هفتمین جشنوارە ملی روستاهای دوستدار کتاب ایران روز چهارشنبە بیستم اسفند بە صورت مجازی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد که روستای خورخوره مهاباد به همراه ۱۰ روستای دیگر معرفی و مورد تجلیل قرار گرفت.

وی افزود: جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب برنامه‌ای است که هر سال با محوریت معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همکاری مجموعه‌ای از دستگاه‌های دولتی و غیردولتی اجرا می‌شود.

این مسئول با بیان اینکه این جایگاە فرهنگی بدون شک ریشە در هویت تاریخی و اجتماعی شهرستان مهاباد دارد،گفت: سرمایەهای فرهنگی و اجتماعی مهاباد در وضعیت مطلوب و ویژە قرار دارد.
 

سیامند جوانبخت، رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان مهاباد نیز در این مراسم گفت: مولفەهای مشارکتی بودن، نوآور بودن، بوم گرایی، داوطلبانە بودن فعالیتهای مجموعە کتابخانە عمومی روستایی خورخورە مهاباد از دلایل انتخاب روستای خورخوره در بین روستاهای شرکت کنندە سراسر ایران از سوی داوران بود.

وی بیان کرد: در جشنوارە پایتخت کتاب ایران نیز در ۲ دورە پشت سر هم (دورهای چهارم و پنجم) شهر مهاباد جزو پنج شهر اول ایران و شهر خلاق کتاب ایران معرفی شدە ضمن آنکه در جشنوارە ملی روستاهای دوستدار کتاب ایران نیز روستاهای داشخانە، گوک‌تپە، سیدآباد و لج از این شهرستان جزو روستاهای برگزیدە و شایستە تقدیر جشنوارە ملی شده‌اند.

جوانبخت ادامه داد: در هفتمین جشنوارە ملی روستاهای دوستدار کتاب، کتابخانە عمومی روستای خورخورە مهاباد کە در سال ١٣٩٥ افتتاح شدە است با ارائە طرح های اجرا شدە خود در حوزەهایی مانند فعالیت های ترویجی در حوزە کتابخوانی، اجرای طرح پویش کتاب با هدف در خانە بمانیم برای مقابلە با کرونا، اجرای طرح پنج‌شنبەها با کتاب‌، طرح عروسک‌گردانی و کتاب برای کودکان، برگزاری چهار کارگاە در حوزه‌های آموزشی و هنری، برگزاری پنج جشنوارە مختلف مانند داستان نویسی کودکان در دورە قرنطینگی در این جشنواره حضور یافت.

وی ادامه داد: جشنواره «روستاها و عشایر دوستدار کتاب» برنامه‌ای است که هر سال با محوریت معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همکاری مجموعه‌ای از دستگاه‌های دولتی و غیردولتی اجرا می‌شود و بر این اساس هر سال ده روستا یا آبادی عشایری به عنوان روستاها و عشایر دوستدار کتاب معرفی می‌شوند. برای شرکت در این جشنواره، روستاها باید ضمن معرفی ویژگی‌های خاص فرهنگی و اجتماعی روستا، مجموعه فعالیت‌ها، طرح‌ها و برنامه‌های اجرایی خود را برای تقویت زیرساخت‌های کتاب‌خوانی و ترویج عمومی کتاب در روستا معرفی کنند.

جوانبخت گفت: هدف این جشنواره حمایت از اقدام‌های انجام‌شده در روستاها و پشتیبانی از پیشنهادهای ابتکاری در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی در روستاها، و معرفی فعالیت‌های فرهنگی و ترویجی مرتبط با کتاب‌خوانی است که با مشارکت مردم و دستگاه‌های فعال در روستا انجام شده یا اجرای آن برای سال آینده پیش‌بینی شده است و تلاش برای تأمین بودجه‌های لازم برای گسترش فعالیت‌های مربوط به کتاب و کتاب‌خوانی در روستاها و توجه دادن مردم و نهادهای روستایی به اهمیت کتاب و فرهنگی‌تر شدن فضای روستاها و نیز پر کردن اوقات فراغت کودکان و نوجوانان روستایی با کتاب از دیگر اهداف این جشنواره است.
 

یادآوری می‌شود؛ در این دیدار با اهدا لوح تقدیر  و ۱۰۰ جلد کتاب از کتابخانه‌ ماموستا هیمن روستای خورخوره از توابع مهاباد تجلیل کرد و همچنین در ادامه سفر  از کتابخانه حامی رشد روستای دارلک مهاباد نیز بازدید صورت گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها