پنجشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۹
پایه فکری و منهج در حوزه باید قوی باشد

آیت‌الله اعرافی در اختتامیه بیست‌ودومین همایش کتاب سال حوزه و چهارمین جشنواره مقالات علمی حوزه که به‌صورت مجازی برگزار شد، بیان کرد: پایه فکری و منهج در حوزه باید قوی باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، مراسم اختتامیه بیست‌ودومین همایش کتاب سال حوزه و چهارمین جشنواره مقالات علمی حوزه مجازی در سالن همایش‌های مدرسه علمیه معصومیه قم با پیام تصویری حضرت آیت‌الله جوادی آملی و سخنرانی آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه کشور برگزار شد.
 
آیت‌الله اعرافی با اشاره به جایگاه قم از نظر علم و معرفت گفت: صد سال پیش برای حوزه علمیه قم در سخت‌ترین شرایط کشور و منطقه، با استفاده از میراث پیشین قم و بهره‌گیری از تجارب و دستاوردهای حوزه نجف، بنیانی نوین ساخته شد.
 
وی اضافه کرد: حوزه قم از تاریخ دیرین و حوزه‌های تاریخی با بیش از هزار سال برآمده است و تلاش کرده آن تجربه را در آینه خود منعکس کند و با نگاه به عصر جدید به بازسازی و توسعه فعالیت خود بپردازد.
 
این استاد حوزه علمیه تصریح کرد: در آن عصر مجاهدت‌های مؤسس حوزه با امواج الحاد و عقب‌ماندگی به وجود آمد، اما آیت‌الله بروجردی نقش مهمی در تثبیت این جریان دینی و الهی و فضای نو در برابر آن ابرهای تاریک الحاد و عقب‌ماندگی داشت.
 
امام جمعه قم تاکید کرد: عصر تأسیس حوزه قم بسیار دشوار و پرفشار و لبریز از مشکلات بود و در دوره جدید فکرهای انحرافی و ایسم‌های وارداتی کشورهای اسلامی عراق و ایران را درنوردیده بود. قم در کنار نجف پایگاه مهم و رکن رکین در برابر همه موج‌ها بود و پایه‌ریز تجربه نو در برابر همه این سختی‌ها بود.
 
عضو شورای‌ عالی حوزه‌های علمیه یادآور شد: حوزه علمیه قم در ادوار اخیر تحولاتی را رقم زده است و  کار بزرگی در زمینه مرزهای دانش و تعمیق علوم حوزوی انجام داده است. این توسعه با حضور اندیشمندان باید ادامه پیدا کند و گام های جدیدی برداشته شود.
 
مدیر حوزه‌های علمیه کشور ادامه داد: در این مسیر که مراجع و زعمای حوزه قرار دارند، برگ‌های درخشانی بر این پرونده ذی‌قیمت افزودند. در حوزه علوم عقلی، فلسفه و کلام بی‌تردید قم، حوزه بالنده‌ای شده است. درخشش شخصیت‌هایی مانند امام راحل، علامه طباطبایی، جوادی آملی، مصباح یزدی و قبل از آن شهید مطهری، مبشران نو در قلمرو علوم عقلی بوده‌اند.
 
آیت‌الله اعرافی بیان کرد: در قلمروی تفسیر، علوم قرآنی، علوم‌ انسانی و اجتماعی هم شاهد تطوراتی از علامه طباطبایی، شاگردان بزرگ ایشان، بزرگانی چون حضرات آیات مکارم شیرازی، سبحانی، مصباح یزدی، صدر و سایرین بوده‌ایم.
 
وی افزود: مدیریت حوزه وظیفه خود می‌داند در توسعه مرزها و گسترش علوم انسانی به سمت نیازهای جدید، نظام اسلامی و جامعه معاصر قدم بردارد. باید نقشه جامع علمی و درختواره رشته‌ها را ببینیم که بعدها خودش را نشان دهد.
 
مدیر حوزه‌های علمیه در بخش دیگری از سخنانش درباره همایش کتاب سال حوزه گفت: کتاب سال حوزه آیینه‌ای است که می‌تواند تا حد زیادی حوزه را در خود و ضعف‌ها و چالش‌ها را نشان دهد.
 
وی در پایان با اشاره به اینکه نباید فریب برخی شکل‌ها و ظواهر را خورد، اضافه کرد: پایه فکری و منهج در حوزه باید قوی باشد. نباید فریب بعضی از شکل‌ها و ظواهر را خورد. کار علمی نیاز به سال‌ها زحمت دارد. لازم است انسان‌های قوی با دستمایه ریشه‌دار وارد میدان‌های جدید علوم اسلامی شوند.
 
یادآوری می‌شود در این همایش از جایگاه و تلاش‌های علمی بزرگانی چون محمدتقی مصباح یزدی، محمد‌علی تسخیری و سیدعباس موسویان به‌عنوان شخصیت‌های عالی‌قدر علمی، فقهی، فرهنگی و اقتصادی در حوزه‌های علمیه تجلیل شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها