پنجشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۰
رونمایی از 2 عنوان کتاب در آیین اختتامیه جشنواره شعر دفاع مقدس گلستان

با حضور جمعی از مدیران کل دستگاه‌های اجرایی و شاعران و اهل‌قلم استان گلستان، آیین اختتامیه جشنواره شعر دفاع مقدس گلستان در بستر مجازی با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در گلستان، آیین اختتامیه مجازی جشنواره شعر دفاع مقدس استان گلستان (تپش‌های ماندگار 12) و (گل پونه‌های آتش 8) با حضور مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، کانون پروش فکری کودک و نوجوان و حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان گلستان  و جمعی از شاعران و اهل‌قلم گلستانی با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در آستانه سالگرد شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی در شامگاه چهارشنبه 10 دی‌ماه برگزار شد و در بخش پایانی آن از 2 عنوان کتاب به قلم نویسندگان گلستانی رونمایی به عمل آمد.

در این مراسم از کتاب‌های «نسل ماندگار» به تدوین «احمد خواجه نژاد» نویسنده و مدیر موسسه فرهنگی میرداماد گرگان و مدیرمسئول نشر پیک ریحان و «سلیمان در گلستان» به قلم «غلامرضا خار کوهی» نویسنده و تاریخ‌نگار گلستانی رونمایی شد.

کتاب «نسل ماندگار» دفتر اول خاطرات نقل‌شده یادگاران دفاع مقدس استان گلستان در نشست‌های دوماهنامه موسسه فرهنگی میرداماد گرگان بوده که به تدوین احمد خواجه نژاد و به همت نشر بنام وابسته به موسسه فرهنگی میرداماد روانه‌ی بازار نشر شده است.
این کتاب حاوی 59 مجموعه تک خاطره‌های شفاهی جمعی از جانبازان، آزادگان، ایثارگران و خانواده‌های شهدای استان گلستان بوده که در 192 صفحه همراه با نمایه و عکس منتشرشده و در مقدمه‌ی این کتاب می‌خوانیم:

به‌منظور آشنایی بیشتر نسل حاضر با دوران دفاع مقدس و فرهنگ ایثار و میهن‌پرستی، سلسله نشست‌های نسل ماندگار برنامه‌ریزی و اجرا شد.

از دی‌ماه 1394 که اولین نشست این دوره برگزار شد؛ تا دی‌ماه 1398 که با مشارکت و مساعدت بی‌دریغ حوزه هنری استان گلستان به‌صورت منظم و بی‌وقفه 25 نشست برنامه‌ریزی و اجرا شد و 59 نفر از رزمندگان و یا منسوبین به خانواده ایثارگران به بیان خاطرات خود پرداختند.



همچنین در این آیین از کتاب «سلیمان در گلستان» به قلم «غلامرضا خار کوهی» و به همت انتشارات قلم صحرا منتشرشده و روزشمار انعکاس شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی در استان گلستان است رونمایی شد.

«غلامرضا خار کوهی» مؤلف کتاب که خود نیز در این آیین مراسم حضور داشت، درباره «سلیمان در گلستان»، گفت: این کتاب حاوی خاطرات شخصی این‌جانب درباره شهادت سردار سلیمانی است که از بامداد روز ۱۳ دی‌ماه سال ۹۸ که توسط ارتش جنایتکار آمریکا ترور شد، به‌صورت روزشمار تدوین‌شده و تا ۲۵ دی‌ماه آن سال را دربر می‌گیرد.

وی در خصوص نام‌گذاری کتاب توضیح داد: ازآنجاکه مردم شهرها و روستاهای مختلف استان گلستان حضور فوق‌العاده‌ای در بزرگداشت آن سردار داشتند و تلاش گسترده‌ای به عمل آوردند، به‌طوری‌که گویی خود سردار به این منطقه آمده، نام این کتاب «سلیمان در گلستان»  گذاشته شد.

خار کوهی حجم این کتاب را ۱۳۰ صفحه در قطع رُقعی اعلام کرد و گفت: مطالب آن را من در همان روزها و شب‌های واقعه به‌صورت روزانه گردآوری و تدوین می‌کردم. این کار سخت بود، به‌طوری‌که گاهی تا ساعت‌ها بعد از نیمه‌شب مشغول نگارش آن بودم؛ اما به خاطر اینکه ترور سردار سلیمانی و حضور باشکوه مردم استان گلستان و سراسر ایران یک رویداد مهم و کم‌نظیر در تاریخ انقلاب اسلامی است، با هر زحمتی بود آن را به سرانجام رساندم.

این تاریخ‌نگار با اشاره به اهمیت این اثر بیان کرد: من این کتاب را در قالب خاطرات روزانه از نگاه یکی از مردم کوچه و بازار نوشته‌ام و سعی کرده‌ام در آن روزها پا به‌پای اقشار مختلف مردم در مراسم و تظاهرات و مجالس مختلف حضور یابم. مطمئناً اهمیت این کتاب برای آیندگان بیشتر خواهد بود تا برای مردمی که خود شاهد و حاضر در این رویداد بوده‌اند. آیندگان بامطالعه این کتاب به عمق جنایت تروریست‌های آمریکایی و به عمق محبوبیت اجتماعی سردار سلیمانی پی خواهند بُرد.

وی ۱۵ روز نخست شهادت سردار سلیمانی را مقطع زمانی درخشانی در تاریخ ایران نامید و گفت: ما در تاریخ هیچ‌یک از کشورهای جهان سراغ نداریم که مردم یک کشور چنین تجلیل و تکریم عظیمی برای یکی از سرداران خود به عمل‌آورده باشند. واقعاً مردم ایران و استان گلستان برای بزرگداشت سردار سلیمانی سنگ تمام گذاشتند.

وی در پایان گفت: اگر مهدویت‌های کرونایی برداشته شود مراسم رونمایی از این کتاب به‌صورت حضوری و دعوت گسترده‌تر برگزار خواهد شد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها