دوشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۶
نمایشگاه کتاب ایران و افغانستان با چالش افتتاح شد

سومین دوره نمایشگاه کتاب ایران و افغانستان با حضور مقامات فرهنگی و سیاسی دو کشور در دانشگاه کابل آغاز شد؛ مراسمی که البته به دلیل مسائل امنیتی، نیمه‌کار ماند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، افتتاحیه سومین دوره نمایشگاه مشترک کتاب ایران افغانستان، صبح دوشنبه(12 آبان‌ماه) با حضور طاهر زهير، وزير اطلاعات و فرهنگ؛ بهادر امينيان، سفير جمهوری اسلامي ايران در افغانستان؛ عبدالمنان شيوای شرق، معاون نشراتی وزير فرهنگ افغانستان؛ بابری، رئيس دانشگاه كابل و مجتبی نوروزی، سرپرست رایزنی فرهنگی ایران در افغانستان در دانشگاه کابل برگزار شد.        
 
سفير جمهوری اسلامی ايران در افغانستان، در این مراسم با اشاره به مشترکات فرهنگی و ظرفیت‌های  ایران و افغانستان بیان کرد: سپهر فرهنگی اين سرزمين پيش از مرزبندی‌های امروزی ستارگانی را در خود پرورانده كه هنوز بشريت به آن‌ها افتخار می‌كند و افتخار ما و شما هستند. اين سپهر فرهنگی تمام عناصر بالندگی را در خود دارد و ما بايد تلاش كنيم تا اين عناصر پيش‌رونده را به بهترين نحو استفاده كنيم.  مهم‌ترين سرمايه هر جامعه‌ای سرمايه انسانی و به‌ويژه جوانان و نخبگان است كه می‌تواند زمينه تكامل و پيشرفت دو ملت را فراهم كند.  
 
وی افزود: كتاب، تجلی عناصر فرهنگی و پيشرفت يک جامعه و نمايشگاه كتاب، مجموع همه داشته‌های يک فرهنگ و تمدن است. جامعه‌ای كه توليد فرهنگی دارد، به گذشته تاريک برنخواهد گشت و به قهقرا نمی‌رود.  زمانی كه جنگ و خشونت بر بسياری از زوايای زندگی چيره شده‌ و نمايشگاه كتاب فضايی است برای نفس كشيدن.  

امينيان ادامه داد: سومین دوره نمايشگاه کتاب ایران و افغانستان، حاصل همكاری دستگاه‌های فرهنگی دو كشور است كه اميدوارم سرآغاز تعميق پيوند دو ملت باشد. بيش از هر چيز به تعامل فرهنگی و تمدنی نياز داريم و قلدرهای درشت و كوچک بپذيرند كه دوران قلدری به پايان رسيده‌است.
 
عبدالمنان شيوای شرق، معاون نشراتی وزير فرهنگ افغانستان در این مراسم ضمن تشکر از دست‌اندرکاران به‌ویژه رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در افغانستان، به پیشینه دوستی این دو کشور اشاره و عنوان کرد: هيچ چيز نمي‌تواند مانع دوستی دو ملت ایران و افغانستان شود. برگزاری نمایشگاه کتاب در شرایط نابسامان امنیتی را نشانه تعهد به آینده همگرايي و همسويي دو ملت دانست.  
 
محمد‌عثمان بابری، رئيس دانشگاه كابل نیز با اشاره به جایگاه کتاب و کتابخوانی در قرآن کریم، به نقش روش‌های آموزش در برطرف كردن ضعف سرانه پایین مطالعه توجه کرد.   
 
استاد سعيد، رئيس اتحاديه ناشران افغانستان نیز به عضویت 180 ناشر در اتحادیه ناشران این کشور اشاره وعنوان کرد: خشونت راهگشا نيست و كتاب و قلم، بشر را به هدف مي‌رساند وی همچنین بر تقویت دوستی و همكاری بين ناشران دو كشور ایران و افغانستان تاکید کرد.
 
شعرخوانی احمدضيا رفعت، شاعر معروف افغانستان در این برنامه شعر‌خوانی  پرداخت.

در ادامه این مراسم و در شرایطی که برنامه‌های دیگری در صف برگزاری بودند، وقوع یک درگیری مسلحانه در بخش دیگری از دانشگاه کابل، افتتاحیه را با چالش مواجه کرد و برگزارکنندگان تصمیم گرفتند که برای رعایت مسائل امنیتی، مراسم را تعطیل و سالن را تخلیه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها