یکشنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۱
سمنان عزم خود را برای دستیابی به عنوان پایتخت کتاب ایران جزم کرد

مسئول دبیرخانه طرح پایتخت کتاب ایران در استان سمنان با تاکید بر ظرفیت‌های فرهنگی و تاریخی و زمینه‌های مناسب این شهر برای دستیابی به عنوان پایتخت کتاب ایران، نادرست بودن گزارش‌ها و فقدان مستندسازی در رابطه با فعالیت‌های کتابی سمنان طی سال‌های گذشته را عامل ناکامی این شهر در این رقابت کشوری عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در سمنان، رضا شمس‌خانی مسئول دبیرخانه طرح پایتخت کتاب در سمنان در اولین نشست رسمی ستاد هماهنگی جشنواره پایتخت کتاب ایران در این استان، گفت: این ستاد با هدف ایجاد هماهنگی بین نهادهای مردمی و دستگاه‌های اجرایی و تلاش برای توسعه و ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی و در نهایت تبدیل و معرفی سمنان به عنوان پایتخت کتاب ایران، تشکیل شد.

مسئول دبیرخانه جشنواره پایتخت کتاب با اشاره به اقدامات و فعالیت‌هایی که تاکنون انجام شده است، به تشریح نتایج یک نظرسنجی در این خصوص پرداخت و عنوان کرد: هدف اصلی این جشنواره توسعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی در جامعه و هدف فرعی آن تبدیل سمنان به عنوان پایتخت کتاب است.

وی خواستار مشارکت فعال دستگاه‌های مختلف اجرایی با این دبیرخانه و شناخته شدن سمنان به عنوان نامزد جدی در دوره جدید طرح انتخاب پایتخت کتاب ایران شد و از مسئولان این نهادها و دستگاه‌ها خواست تا تابلویی را به عنوان معین طرح پایتخت کتاب در ورودی ادارات نصب و شمار افراد کتابخوان با مشارکت آن دستگاه را در آن ذکر کنند.
 

سیدعباس دانایی فرماندار سمنان هم جشنواره انتخاب پایتخت کتاب ایران را یک مسابقه فرهنگی بین شهرهای ایران دانست و افزود: همه تلاش‌ها باید معطوف به کتابخوان کردن مردم باشد؛ ولو اینکه سمنان پایتخت کتاب ایران نشود.

وی نقش نهادهای مردمی را نیز در این زمینه بسیار مهم و تاثیرگذار خواند و تصریح کرد: فقط بخش‌های دولتی در این طرح حضور ندارند؛ بلکه حضور علاقه‌مندان به فرهنگ کتابخوانی و سایر فعالیت‌های فرهنگی و بخش‌های مردمی نیز نقش بسیار مهمی دارند.

دانایی بر لزوم داشتن برنامه مدون و ساختار مناسب در این زمینه تاکید کرد و گفت: روابط عمومی شهرداری سمنان و دستگاه‌های اجرایی نیز باید در عرصه وارد شوند و کمک کنند. ماحصل تلاش‌ها باید در یک برنامه مناسب برای رسیدن به این هدف ارائه شود و دستگاه‌های اجرایی باید رابط خود را با دبیرخانه پایتخت کتاب مشخص و معرفی‌ کنند.
 

فرماندار سمنان با تقدیر از تلاش مدیرکل و مجموعه فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برای تلاش در این زمینه، به بیان تاریخچه‌ای از اجرای طرح پایتخت کتاب ایران پرداخت و با اشاره به ویژگی‌های شهرهایی که تاکنون این عنوان را کسب کرده‌اند و ذکر این نکته که هر یک از شهرهای دارنده این عنوان، شعاری برای خود تعیین و اعلام کرده‌اند، گفت: دبیرخانه طرح در سمنان نیز باید نسبت به تدوین و ارائه این شعار اقدام کند.

وی با جمع بندی نظرات ارائه شده در این نشست خواستار طرح این موضوع در نشست مسئولان سازمان‌های مردم‌نهاد و نیز شورای اداری شهرستان و استان سمنان شد.
 
در ادامه این نشست، فرشید فلاح مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان در سخنانی گفت: کشورهای توسعه یافته بیشترین بهره و استفاده را از مطالعه و کتابخوانی داشته‌اند. به عقیده من اگر شرایط فروش نفت برای کشور ما بهتر هم بشود ولی نرخ مطالعه همچنان پایین باشد، بهره‌برداری در کشور بی‌نتیجه خواهد بود و منابع را هدر خواهیم‌ داد و سایر فعالیت‌ها نیز ثمری نخواهد داشت.

وی از مسئول دبیرخانه پایتخت کتاب ایران در استان سمنان خواست ظرف یک ماه آینده برنامه کامل و قابل ویرایش و ظرف دو ماه آینده برنامه پیگیری‌های سال 99 را در این خصوص تدوین و ارائه کند.
 

فلاح، نقش شهرداران و فرمانداران را در سطح استان در اجرای طرح انتخاب شهرها به عنوان پایتخت کتاب مورد تاکید قرار داد و گفت: این جشنواره در حقیقت فستیوال و رقابتی بین همه شهرهای کشور است؛ اما شهری موفق خواهد بود که طرح و برنامه مناسب و مدونی داشته باشد. لذا تمام دستگاه‌های فرهنگی و اجرایی و سازمان‌های مردم‌نهاد باید برای تحقق این امر خظیر مشارکت و همکاری کنند.

وی گفت: تاکنون شهرهای اهواز، بوشهر، نیشابور، کاشان، یزد و شیراز به عنوان شهرهای پایتخت کتاب انتخاب و معرفی شده‌اند و در سمنان نیز با هدف اصلی توسعه و تعمیق فرهنگ مطالعه باید تلاش مضاعفی در کنار دستیابی به عنوان «سمنان پایتخت کتاب ایران» صورت گیرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان در خاتمه گفت: باید با توسعه فرهنگ کتابخوانی، کتابخانه‌ها به پایگاه توسعه پایدار و فرهنگ مطالعه و کتابخوانی به عاملی برای رشد و توسعه سمنان تبدیل‌ شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها