سه‌شنبه ۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۶
کاظمی‌زاده: پیوند بازی، کتاب و سرگرمی در «قصه‌های مرغک» ارزشمند است

مدیرکل نظارت بر انتشارات کانون پرورش فکری در مراسم رونمایی «یک جای خوب، یک خواب خوب!» و «خانه‌ها» گفت: پیوند بازی، کتاب و سرگرمی در کتاب‌های «قصه‌های مرغک» بسیار خوب و ارزشمند است، چون خوانش این کتاب‌ها به همراهی خانواده نیاز دارد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، مراسم رونمایی کتاب‌های «یک جای خوب، یک خواب خوب!» و «خانه‌ها» از مجموعه «قصه‌های مرغک» با حضور روح‌الله کاظمی‌زاده، مدیرکل نظارت بر انتشارات کانون، نویسندگان و تصویرگران این کتاب‌ها؛ سمانه قاسمی و طراوت جلالی‌فراهانی، زهره پریرخ گردآورنده کتاب‌های «قصه‌های مرغک» و محمود برآبادی نویسنده، روز دوشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۸ در فروشگاه محصولات فرهنگی هنری «آفرینش» کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در شهرک قدس تهران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، روح‌الله کاظمی‌زاده، مدیرکل نظارت بر انتشارات کانون پرورش فکری ضمن تسلیت وقایع کشور اخیر و درگذشت حسن سالاری یکی از نویسندگان حوزه کودک در حادثه سوادکوه گفت: تا آخر امسال انتشارات کانون سه مراسم رونمایی کتاب دیگر برای معرفی عنوان‌های در حال چاپ برگزار خواهد کرد که هر کدام حال و هوای خودشان را دارد. جلسه آینده رونمایی کتاب‌ها به رونمایی کتاب‌های ترجمه اختصاص دارد و در جلسه دیگری، کتاب‌آواها را رونمایی خواهیم کرد.

او با اشاره به رونمایی دو عنوان کتاب و قدردانی از زهره پریرخ گردآورنده کتاب‌های «قصه‌های مرغک» گفت: پیوند بازی، کتاب و سرگرمی در کتاب‌های «قصه‌های مرغک» بسیار خوب و ارزشمند است، چون خوانش این کتاب‌ها به همراهی خانواده نیاز دارد. در همه کتاب‌های «قصه‌های مرغک»» این موارد مشهود است.

او تاکید کرد: البته قدری تولید کتاب‌های «قصه‌های مرغک» از نظر چاپ و صحافی مشکل است، ولی ما لازم می‌دانیم که این موارد را منتشر کنیم و از خلاقیت، استقبال می‌کنیم. حتما چاپ مجموعه کتاب‌های «قصه‌های مرغک» را ادامه خواهیم داد، چون بین مخاطبان شناخته شده است.

کاظمی‌زاده با اشاره به کتاب‌های در دست چاپ انتشارات کانون توضیح داد: ما اولین مجموعه نمایشنامه‌ها و کتاب‌های علمی شنیداری را در دست تولید داریم تا در اختیار عزیزان نابینا بگذاریم. البته چند وقت پیش از کتاب‌های با خط بریل هم رونمایی کردیم که مورد استقبال آنان قرار گرفت. ما امروز در انتشارات کانون ۱۲۰ عنوان کتاب در حال تولید داریم که قابل توجه است.

می‌خواستیم کودک را به سمت کشف سوق دهیم
سمانه قاسمی، نویسنده و تصویرگر کتاب «یک جای خوب، یک خواب خوب!» درباره «قصه‌های مرغک» گفت: اگر اشتباه نکنم انتشار کتاب‌های «قصه‌های مرغک» از سال ۸۸ شروع شد. ما با یک گروه کوچک کارمان را شروع کردیم و کم کم جلو رفتیم.

او ادامه داد: هدف ما تولید کتاب‌های ایده‌مند بود. البته تا آن زمان ما کتاب‌هایی داشتیم که از نظر برش، طراحی و کتاب‌سازی متفاوت بودند. ولی اکثر آن‌ها ترجمه بودند. هدف ما این بود که کتاب‌های خودمان را بدین شکل داشته باشیم. این اتفاق نمی‌افتاد مگر با وجود گروهی که به دنبال خلاقیت بیشتر هستند.

قاسمی با اشاره به اینکه شخصا به حضورم در این گروه افتخار می‌کنم گفت: با توجه به اتفاق‌هایی که افتاد و فعالیت این گروه به حالت تعطیل درآمد. اما ما ناامید نشدیم و بعد از این وقفه، تقریبا دو سال پیش دوباره کارمان را با گروه کوچکی شروع کردیم.

او درباره کتاب «یک جای خوب، یک خواب خوب!» توضیح داد: ما سعی کردیم کتابی تولید کنیم که کودک را به سمت کشف سوق دهد. شخصیت اصلی این کتاب موشی است که در جست‌وجوی جای مناسبی برای خواب است و هیچ‌جایی را بهتر از کتاب برای خواب پیدا نمی‌کند. تکنیک استفاده شده برای تصویرسازی‌های کتاب هم آبرنگ و راپید است.
«یک جای خوب، یک خواب خوب!» چهل‌ویکمین کتاب از مجموعه کتاب‌های «قصه‌های مرغک» است.

«یک جای خوب، یک خواب خوب!» که مناسب کودکان بالای ۴ سال است در عین حال به سومین چاپ خود رسید و شمارگان آن به ۷هزار و ۵۰۰ نسخه رسید. این کتاب به قیمت ۱۱هزار تومان در انتشارات کانون پرورش فکری به چاپ رسیده است.

همیشه می‌خواستم درباره زندگی اهالی «خانه‌ها» ی دیگر بدانم
در این مراسم، طراوت جلالی‌فراهانی، نویسنده و تصویرگر کتاب «خانه‌ها» با اشاره به جایگاه گردآورنده «قصه‌های مرغک» گفت: به غیر از اینکه روی ایده کار وقت می‌گذارید و آن را پرورش می‌دهید، کسی باید باشد که آن را ببیند و باور داشته باشد که آن ایده، ارزش وقت گذاشتن را دارد و آن شخص در اینجا کسی نبود جز خانم پریرخ.

او درباره شکل‌گیری ایده کتاب «خانه‌ها» بیان کرد: ایده این کتاب از بچگی در ذهن من شکل گرفته است. وقتی که از کنار خانه‌ها با درها و پنجره‌های مختلف رد می‌شدم، همیشه دلم می‌خواست بدانم اهالی آن خانه چه‌طور زندگی می‌کنند. در واقع آن گربه زرد، می‌تواند خود روایت‌کننده قصه باشد.

جلالی‌فراهانی تاکید کرد: داستان کتاب نوشته نشده، شما خودتان می‌توانید کتاب را باز کنید و قصه آن را تعریف کنید. حتی ممکن است هر دفعه یک قصه را نگویید. تنها عنصری که در این کتاب از قبل تعیین شده است، زمان است. کتاب با آبی روشن شروع می‌شود و با آسمان شب تمام می‌شود. ساعت درون هر خانه هم صفحه به صفحه تغییر می‌کند. عنصر زمان برایم مهم بود و امیدوارم با این عناصر چیده شده در کتاب مورد توجه قرار بگیرد.

«خانه‌ها»، چهل‌وسومین کتاب از مجموعه کتاب‌های «قصه‌های مرغک» است. در ابتدای این کتاب آمده است که؛ «با هم داستان بگوییم، ما که ممکن است پدر، مادر، خواهر، برادر، مربی و... باشیم، می‌توانیم با کودکان‌مان داستان بگوییم. داستان گفتن، راه سخن گفتن و گفت‌وگو را باز می‌کند. گفت‌وگو به شنیدن، تمرکز، قضاوت و تفکر انتقادی، تفکر خلاق و... کمک می‌کند. کتاب «خانه‌ها»، داستانی بدون متن است؛ اما در دل کتاب، در هر صفحه، خانه‌ای است که هر خانه داستانی دارد. می‌توانیم کنار هم بنشینیم و با گربه‌ی کتاب همراه شویم. خانه‌به‌خانه برویم و داستان هر خانه را بگوییم، در هر خوانش نکته‌های تازه کشف کنیم و با تکیه بر آن داستانی نو و تازه بگوییم.»

کتاب «خانه‌ها» که مناسب کودکان بالای ۴ سال است، با شمارگان ۲هزار و ۵۰۰ نسخه به قیمت ۸ هزار تومان در انتشارات کانون پرورش فکری به چاپ رسیده است.

«قصه‌های مرغک» به ۴۲ عنوان کتاب رسیده است
زهره پریرخ، گردآورنده «قصه‌های مرغک» با بیان این‌که تولید کتاب برای پیش دبستانی‌ها در انتشارات کانون از سال ۱۳۸۱ آغاز شده است، گفت: دلیل شروع تولید کتاب برای پیش دبستانی‌ها و خردسالان این بود که برخی از مراکز ما شروع به برگزاری کلاس برای پیش دبستانی‌ها کردند. از طرف دیگر بسیاری از اعضای کانون به همراه خواهرها و برادرهای کوچک‌تر خود به کتابخانه‌های کانون می‌آمدند. بنابراین ما کم کم نیاز به تولید این کتاب‌ها را احساس کردیم.

او ادامه داد: در ابتدا، شورای پیش دبستان تشکیل شد و آثار را دریافت می‌کردیم، ولی دسترسی به این آثار بسیار بی‌برنامه و پراکنده بود، تصمیم گرفتیم خودمان دست به کار شویم و آثاری برای این گروه سنی تولید کنیم. در اولین قدم به سراغ مهدکودک‌ها رفتیم تا بدانیم نیاز آنها چیست. آن‌ها هم گفتند هر چه شما تولید کنید، نیاز ماست. چون محتوای مناسب برای ما بسیار کم است.

پریرخ تاکید کرد: در مجموعه «قصه‌های مرغک» ما تاکنون به غیر از چندتایی که در میان راه گیر کرده‌اند به ۴۲ اثر رسیده‌ایم. با تولید این کتاب‌ها بود که ما به عرصه گروه سنی خردسالان وارد شدیم.

او با توضیحی درباره‌ کتاب «یک جای خوب، یک خواب خوب!» گفت: با توجه به اینکه انسان‌ها تنهاتر می‌شوند و مشکلات دنیا روز به روز بیشتر می‌شود، کتاب می‌تواند نقش دیگری در زندگی ما داشته باشد. به نظرم کتاب «یک جای خوب، یک خواب خوب!» به این نقش اشاره دارد.

گردآورنده «قصه‌های مرغک» درباره کتاب «خانه‌ها» بیان کرد: این کتاب می‌تواند به کودکان ما کمک کند که به تفاوت‌ها احترام بگذارند و آن تفاوت‌ها را بهتر درک کنند.

«قصه‌های مرغک» مجموعه‌ای از کتاب‌هاست که بازی، سرگرمی، و تصویر را با متن همراه می‌کند تا به بالا رفتن توانایی‌های متنوع کودکان کمک کند و این که دنیای پیرامون‌شان را بهتر حس‌کنند و بشناسند، با کنجکاوی به دنیا بنگرند و حساس و جست‌وجوگر بار بیایند. ذهن‌شان پرورش پیدا کند و نیروی اندیشه در آن‌ها رشد کند.

این مراسم رونمایی ساعت ۱۴ روز دوشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۸ در فروشگاه محصولات فرهنگی هنری «آفرینش» کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به نشانی بلوار فرحزادی، روبه‌روی بیمارستان آتیه برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها