دالکی: هیچ معلمی در نجوم نداشته‌ام خودم به آن معتاد شدم

جایزه چراغ در هر فصل با حضور مروجان علم، برندگان سال، بانیان و دانشگران علاقه‌مند به ترویج علم، برگزار می‌شود. در این جایزه از پرکارترین و موثرترین مروجان علم تجلیل می‌شود و نشان این جایزه به آن‌ها اهدا می‌شود. هفتم دی‌ماه این مراسم با حضور اهالی دانش و مروجان علم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، سومین دوره جایزه علمی چراغ، با حضور سیاوش صفاریان‌پور، بنیان‌گذار این جایزه و برنامه‌ساز علمی تلویزیون؛ پژمان نوروزی، پزشک و مروج علم؛ احمد دالکی، پدر علم نجوم آمارتوری؛ کاظم کوکرم روزنامه‌نگار و سردبیر سابق ماهنامه نجوم هفتم دی‌ماه سال برگزار شد.
 
گفتنی است جایزه چراغ در هر فصل با حضور مروجان علم، برندگان سال، بانیان و دانشگران علاقمند به ترویج علم، برگزار می‌شود تا در مسیر تکامل ترویج علم گام ارزنده بردارد. در این مراسم اسفندیار معتمدی؛ رئیس اتحادیه انجمن‌های علمی‌- ‌آموزشی معلمان فیزیک ایران ، اسماعیل کهرم، بوم‌شناس و فعال محیط‌زیست؛ محمدرضا صیاد،  استاد و پيشكسوت تقويم و رويت هلال ماه ايران؛ محمد درویش؛ فعال محیط‌زیست و چندین چهره برجسته علمی دیگر کشور در علوم مختلف از جمله ریاضیات، نجوم و فیزیک در این مراسم حضور داشتند.
 
صفاریان‌پور، در ابتدای این مراسم گفت: جایزه علمی چراغ را با یاد مصطفی امام و همچنین دکتر فرهاد رحیمی، پژوهشگر حوزه فیزیک آغاز می کنیم. آنچه چراغ را به فرصت مغتنمی تبدیل می‌کند، دور هم جمع شدن چهره‌های علمی در کنار یکدیگر است.
 
صفاریان‌پور با اشاره به داوری‌های جایزه چراغ خاطرنشان کرد: برندگان هر دوره، داوری دوره‌های بعد جایزه چراغ را انجام می‌دهند. ما نزدیک به صد نفر از مروجان علم را در سه حوزه، بررسی و برگزیده‌ها را انتخاب کردیم.
 
وی افزود: روز اول دی‌ماه هر سال اسامی برندگان را اعلام کرده و هفتمین روز از زمستان، مراسم تقدیر از برگزیدگان را برگزار می کنیم. جا دارد از همه کسانی که به ما کمک کردند، تشکر کنیم.
 
نوروزی گفت: بسیار لذت‌بخش بود که امسال 104 نفر به روش جمع‌سپاری برای برگزاری جایزه چراغ با ما مشارکت کردند و می توان گفت بزرگترین دستاورد ما همین بود.
 
در ادامه احمد دالکی با توجه به اینکه از برندگان در این جایزه بود با گرامیداشت یاد مصطفی امام، درباره آغاز فعالیت‌های علمی خود گفت: من در دانشگاه شهید بهشتی، کارمند قراردادی بودم و در اوایل انقلاب، بازنشسته‌ام کردند. با اینکه ستاره‌شناسی نخوانده‌ام اما افتخار می‌کنم که یک ستاره‌شناس آماتور هستم.

 
وی افزود: هیچ‌کسی نمی‌تواند بگوید معلم من بوده، بلکه خودم به آسمان، اعتیاد پیدا کردم. تحصیلاتم در رشته کشاورزی در دانشگاه شیراز بوده و بعد جنگلبان شدم. دو درجه مهندسی در نقشه‌برداری و عکس‌برداری هوایی از اروپا و یک درجه مهندسی هم در رشته نقشه‌برداری از آمریکا گرفتم.
 
دالکی با اشاره به فعالیت‌هایش در نجوم آماتوری ادامه داد: ستاره‌شناسی، تفریح من بود و آلوده‌اش شدم. امروزه بیشترین اکتشافات را ستاره‌شناسان آماتور انجام می‌دهند. نجوم آماتوری را با عشق و علاقه شخصی انجام می‌دهند و من جزء همین دسته هستم. شغل من جنگلبانی بود و چند سالی هم در محیط زیست فعالیت داشتم. به همین دلیل هیچ وقت نمی گویم نجوم را حرفه‌ای دنبال کرده‌ام.
 
دالکی تصریح کرد: ضمن اینکه عاشق آسمان زیبای خداوند شدم، فکر کردم این کار برای جوانان کشورم هم مفید است.
 
وی با اشاره به هزینه‌های منجمی آماتور اظهار داشت: اصلا در ابتدا نیازی به خرید تلسکوپ نیست و می توان با مطالعه و استفاده از رصدخانه‌ها وارد دنیای آسمان شد. لازم به ذکر است که ما بیش از ۵۰ کشور اسلامی داریم ولی یک رصد خانه خوب نداریم. ساختن تلسکوپ خوب به این نیست که آینه بزرگ بخریم، حتی ژاپن به عنوان یک کشور پیشرفته نتوانسته تلسکوپ رصدخانه‌اش را خودش بسازد و از آمریکا خریده است
 
این منجم پیشکسوت با اشاره به حضور در برنامه تلویزیونی «گوناگون» گفت: مردم به من لطف دارند و بارها گفته‌اند شما، ما را به نجوم معتاد کرده‌اید. من هیچ وقت برای پول، کار نکردم. با هزینه شخصی‌ام به بیش از 80 رصدخانه دنیا از جزایر هاوایی تا دایره قطبی رفته‌ام. همین سختی‌ها برایم لذت‌بخش است؛ بیش از ۲۰ کتاب نوشته‌ام و خوشحالم اندکی تاثیرگذار بوده‌ام.

 
در ادامه این مراسم از نجل رحیم، پزشک و متخصص مغز و اعصاب دعوت شد برای اهدای جایزه دانشگر مروج علم سال به گروه اسطرلاب متشکل از خانم‌ها آزاده کیوانی و آیرین شیوایی به روی صحنه بیاید. با توجه به اینکه این دو دانشگر در ایران حضور نداشتند پیام‌های تصویری آزاده کیوانی و آیرین شیوایی که برای این مراسم جایزه ارسال شده بود، پخش شد.
 
شیوایی با تشکر از جایزه چراغ گفت: بخشی از بودجه پژوهشگران توسط مالیاتی تامین می‌شود که مردم به دولت‌ها پرداخت می‌کنند، پس باید علم را به میان مردم ببریم و با بیان زیبایی های علم، آنها را جذب کنیم. علم سبب می شود جهان‌بینی ما نسبت به دنیا تغییر پیدا کند.
 
کیوانی، مدرس دانشگاه کلمبیا در نیویورک هم گفت: ترویج علم، انتقال دانش به جامعه و مخاطب علاقه‌مند است. ما آدم‌ها سوالات مختلفی داریم از جمله اینکه از کجا آمده‌ایم و اصلا کهکشان چیست اما فرصت تحقیق برای همه ما وجود ندارد.
 
وی افزود: متخصصان تلاش می‌کنند جواب این سوالات را بیابند و به جامعه انتقال دهند. ترویج علم، ابعاد فردی، اجتماعی و جهانی دارد و اگر توجه لازم به این موضوع نشود، زندگی برای نسل بعدی بشر بسیار سخت خواهد شد.
 
کیوانی در پایان گفت: از دو گروه مختلف تشکر می‌کنم؛ از نویسندگان پروژه اسطرلاب و همچنین بانیان جایزه چراغ که باعث می‌شوند اطلاع‌رسانی در مورد علم و نقش دانشگران بهتر صورت بگیرد.
 
در ادامه این مراسم، علی پارسا، پیشکسوت ترویج علم در ایران، جایزه مروج علم سال چراغ را به کاظم کوکرم برای یک سال فعالیت موثر در ترویج علوم متنوع اهدا کرد.
 
کوکرم که سردبیری مجله نجوم و دبیری صفحه علمی روزنامه جام جم را در کارنامه دارد، درباره فعالیت‌های علمی یک سال اخیرش گفت: سال شلوغی داشتم و انجام این همه کار قطعا زمان زیادی را می‌طلبید. رشته تحصیلی من منابع طبیعی گرایش شیلات بوده ولی مجموعه‌ای از اتفاقات، مسیر آینده‌ام را تغییر داد. من در ابتدا معلمی را شروع کردم و شغل جذابی هم برایم بود. به نظرم خوشبختی را می توان با حس موثر بودن تعریف کرد و من هم می خواستم موثر باشم.
 
 
وی در پاسخ به این سوال که آیا نگران درآمد کم فعالیت‌های علمی نبوده است، گفت: معلمی نسبت به خیلی از مشاغل، درآمد خیلی کمتری دارد اما همان‌طور که گفتم دوست داشتم اثرگذار باشم. در هفتاد سالگی، تعداد شاگردهایی که داشتم برایم خیلی جذاب‌تر از تعداد ماهی‌هایی است که می‌توانستم پرورش دهم و تا جایی که بتوانم مسیر ترویج علم را ادامه می دهم چون برایم شیرین و لذتبخش است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها