چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۴
مصلای تهران؛تکاپوی استقبال از بهار کتاب

خبرنگاران امروز با حضور در مصلای تهران آخرین اخبار مراحل آماده‌سازی نمایشگاه کتاب را انعکاس دادند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) هفت روز به برگزاری بزرگترین رویداد فرهنگی کشور مانده و پایتخت در اردیبهشت در انتظار آغاز بهار کتاب است.
 
سی‌‌و‌یکمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران 11 اردیبهشت‌ماه براساس اعلام امیر‌مسعود شهرام‌نیا؛ قائم‌مقام نمایشگاه، آیین افتتاحیه با حضور حسن روحانی؛ رئیس جمهوری برگزار می‌شود.
 
به رسم هر سال در آستانه برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، به دعوت روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جمعی از اهالی رسانه برای انعکاس آخرین مراحل آماده‌سازی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از مکان برگزاری این رویداد فرهنگی بازدید می‌کنند. امروز چهار‌شنبه(5 اردیبهشت‌ماه) خبرنگاران در مصلا حاضر شدند.
 
مصلای بزرگ امام‌ خمینی(ره) بعد از دو سال میزبان دو هزار و 430 ناشر داخلی است شهرام‌نیا در جمع خبرنگاران با اعلام این مطلب درباره ناشران خارجی نیز به حضور قطعی 53  نمایندگان و موزعان ناشر خارجی اشاره کرد.
 
بخش ناشران خارجی نخستین مکان بازدید خبرنگاران بود. فضایی که بیش از 50 درصد آن تکمیل شده و برای دسترسی آسان‌تر ناشران به کتاب‌هایشان، بخش گمرک دیوار به دیوار این بخش تعیین شده است.


بار ناشران خارجی شامل عرب و لاتین از طریق هوایی و دریایی به کشور وارد شده است. براساس‌ پیش‌‌بینی‌ها یک تا دو روز آینده کتاب‌ها به نمایشگاه منتقل می‌شود.

غرفه ناشران عرب دو هزار متر مربع و ناشران لاتین پنج‌هزار متر مربع است. ناشران خارجی نیز در طبقه  منهای یک استقرار پیدا می‌کنند.  
 
 قائم‌مقام نمایشگاه کتاب حوالی ظهر و بعد از پایان جلسه مشترک با شهرداری تهران به جمع خبرنگاران پیوست و سخنان خود را برمحور افزایش رواق‌های شرقی و غربی آغاز کرد.

موضوعی که طی 9 دوره برگزاری نمایشگاه کتاب تهران در مصلا، مهم‌ترین مطالبه ناشران بوده و بعد از فرصت دو ساله‌ برگزاری نمایشگاه در مجموعه شهر‌آفتاب برای مسئولان مهیا شد تا برای رفع این دغدغه تلاش کنند.
 
به گفته این مقام مسئول و همچنین حسین صفری، مدیر اجرایی نمایشگاه، مسئولان شهری موفق نشدند سوله‌های مجموعه شهرآفتاب را تکمیل کنند. رواق‌های شرقی و غربی امسال میزبان ناشران است و براساس اعلام این مقام مسئول، جانمایی ناشران کودک و نوجوان زیر رواق‌‌های جدید اولویت داشت.

شهرام‌نیا همچنین به استقرار دو چادر برای تعدادی از ناشران کودک اشاره کرد که البته برای سیستم تهویه این ناشران نیز فکر‌هایی شده  است. قائم مقام نمایشگاه همچنین از پایان مراحل جانمایی ناشران و اعلام آن بعد از پایان نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم خبر داد.

 
موضوع دوربین‌های امنیتی دیگر موضوع این دیدار بود که به گفته طباطبایی؛ مسئول روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، همه دوربین‌ها زیر نظر حراست مصلا تهیه و نصب شده است. طباطبایی همچنین از اماده شدن کارت ویژه خبرنگاران و ناشران و همچنین پارکینگ ویژه اصحاب رسانه خبر داد.
 
 شهرام‌نیا با اشاره به آماده نشدن طبقه 1+ مصلا برای جانمایی ناشران آموزشی نبود حفاظ را مهم‌ترین دلیل این جانمایی اعلام کرد.

قائم مقام سی‌و‌یکمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با تاکید بر رونق بخش بین‌المللی نمایشگاه به حضور صربستان به‌عنوان کشور مهمان و پایتخت تونس به‌عنوان شهر مهمان اشاره کرد. به گفته شهرام‌نیا 20 نفره از صربستان و 18 نفر از تونسی‌ها در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حاضر می‌شوند. بلند‌پایه‌ترین مقام این هیات‌ها وزاری فرهنگ دو کشور هستند.
 
غرفه کاشان به‌عنوان چهارمین پایتخت کتاب ایران، کارنامه نشر،  سرای اهل قلم و غرفه روستا‌ها و عشایر دوستدار کتاب از ابعاد فرهنگی نمایشگاه است که شهرام‌نیا به آن‌ها اشاره کرد. این مقام مسئول  نام‌گذاری یکی از روز‌های نمایشگاه به نام یکی از شهر‌‌ها و یا استان‌های کشور را برای این دوره  نیز اعلام کرد. طرحی که از سه سال پیش اجرایی شده است.
 
قائم مقام نمایشگاه از واگذاری امور تبلیغات و بازرگانی نمایشگاه به صنف خبر داد.
یحیی دهقانی؛ معاون اجرایی سی‌‌و‌یکمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نیز در این بازدید همراه خبرنگاران بود. وی درباره بخش ناشران عمومی گفت که  شبستان به پنج بخش تقسیم شده و بخش‌های سه، چهار  و پنج بعد از پایان مسابقات قرآن برای غرفه‌بندی آماده می‌شود.
 

صفری با اشاره به محدودیت پارکینگ به نتیجه مذاکرات با شهرداری، سازمان تاکسیرانی و اتوبوس‌رانی اشاره کرد که ایستگاه شهید نقدی برای پشتیبانی و ایستگاه گلگشت برای انتقال یازدیدکنندگان به نمایشگاه پیش‌بینی شده است.
 
مدیر اجرایی نمایشگاه درباره تهویه و فضای بخش ناشران آموزشی با اشاره به مساحت 6 متری راهرو‌های اصلی و چهار متری راهرو‌های فرعی، تاکید کرد که نقشه بخش‌های مختلف به تایید کارشناسان مدیریت بحران رسیده، وی همچنین تامین سیستم تهویه را از تعهدات مصلا اعلام کرده است. 

انتظار برای میزبانی دوباره مصلا از ناشران و مخاطبان کتاب 11 اردیبهشت به پایان می‌رسد و بهار طبیعت با بهار کتاب همراه می‌شود. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها