سه‌شنبه ۲ آذر ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۴
صالحی‌امیری: دولت باید از حوزه نشر خارج شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست هم‌اندیشی با اهالی قلم و نشر گفت: باید بپذیریم که راه نجات دولت، پذیرش اصل پرهیز از تصدی‌گری است؛ با شما موافقم که دولت باید از حوزه نشر خارج شود و از این منظر، سیاستگذاری، نظارت و حمایت وظیفه اصلی دولت است و بقیه امور به خود حوزه نشر مربوط می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) نشست هم‌اندیشی سیدرضا صالحی‌امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اهالی قلم و تشکل های نشر، شامگاه دوشنبه (1 آذرماه) در هتل انقلاب برگزار شد.
 
او در این نشست اظهار کرد: من نسبت به مسائل صنف نشر در دوره‌های گذشته اطلاع نسبی دارم و امشب نیز مسائل شما را یادداشت کردم و حتما در دستور کار قرار خواهم داد؛ مسائلی از قبیل چاپ آثار غیرمجاز، مباحث مربوط به مالیات، بیمه، یارانه‌ها و نحوه هدایت آن‌ها، تسهیلات کارگاه‌‌های آموزشی، برون‌سپاری، ممیزی، اتحادیه های صنفی، پژوهش در حوزه نشر و شبکه توزیع و موزعان.
 
صالحی‌امیری افزود: نکته کلیدی این است که اگر بناست در کشوری توسعه شکل بگیرد، نقطه آغاز و عزیمت آن، فرهنگ، کتاب و نشر است. ما به توسعه کشور نمی‌رسیم، مگر آن‌که ریل توسعه از فرهنگ آغاز شود و فرهنگ ارتقا نمی‌یابد، مگر آن‌که نشر کتاب و کتابخوانی به‌عنوان یک امر مقدس در اذهان باشد.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امروز اگر فقر می‌بینید، بدون تردید ریشه‌اش فرهنگی است، اگر در حوزه اجتماعی ایدز، طلاق و ناامنی می‌بینید، ریشه‌اش فرهنگی است و از این منظر است که بستر توسعه از ریل فرهنگ آغاز می‌شود. از این منظر شغل نشر و پدیدآورندگان و کتابفروشان و موزعان مقدس است و امر مقدس باید پاس داشته شود.
 
وی ادامه داد: آقای سیدعباس صالحی شاهدند که از بدو ورودم به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، قریب به پنج جلسه در حوزه کتاب با حضور 30 تن از نخبگان کشور داشتم تا راه‌حلی برای دغدغه‌های این حوزه پیدا کنیم و امروز علاوه بر دغدغه این عرصه، مسئولیت نیز دارم.
 
صالحی‌امیری افزود: باید بپذیریم که راه نجات دولت، پذیرش اصل پرهیز از تصدی‌گری است. با شما موافقم که دولت باید از حوزه نشر خارج شود و از این منظر سیاستگذاری و نظارت و حمایت وظیفه اصلی دولت است و بقیه امور به حوزه نشر مربوط می‌شود.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: بنده به‌صورت دائمی نظرم این بود که کار را به اهلش واگذار کنید و شهادت می‌دهم که آقای سیدعباس صالحی و تیم همکاران‌شان در این راستا گام برداشته‌اند. من به شما قول می‌دهم که سرعت این حرکت را بیشتر کنم، چراکه دستور رئیس‌جمهور به بنده است.
 
وی در ادامه توضیح داد: بخشی از مشکلات موجود در حوزه نشر به اهالی آن برمی‌گردد؛ به این معنا که عزیزان این حوزه باید خودشان بنشینند و آسیب‌شناسی کنند. متأسفانه اکنون نشر دچار چندصدایی است. باید صدای واحد از این عرصه به گوش دولت برسد که این متوجه خود اهالی نشر است.
 
صالحی امیری، عدالت‌محوری را از جمله سیاست‌های دوره مدیریت خود در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برشمرد و گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید رویکرد عدالت‌محوری را در حوزه نشر سرلوحه خود قرار دهد و بی‌عدالتی به مثابه موریانه‌ای است در یک ساختمان که بنای آن را به‌هم می‌ریزد.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: نکته دیگر، واقع‌گرایی است؛ امکان این‌که در یک زمان محدود بتوانیم همه مطالبات شما را محقق کنیم وجود ندارد، اما بخشی از آن‌ها را می‌توانیم پاسخگو باشیم و این‌کار را خواهیم کرد، چراکه این یک ضرورت است. به‌طور مثال در بحث بیمه، تاکنون چهار جلسه برگزار کردیم تا بتوانیم مطالبات شما را پاسخگو باشیم. بنا دارم 70 درصد از وقتم را برای 10 درصد مسائل اختصاص دهم که یکی از این مسائل، بیمه است.
 
وی افزود: در این راستا هیچ وعده‌ای نخواهم داد، مگر این‌که نتایجی حاصل شود. مسأله بیمه اهالی قلم و نشر را در دستور کار دارم؛ در آینده نتیجه هر چه باشد، اعلام خواهم کرد. مانع این بحث آن است که تعداد متقاضیان چند میلیون نفر است، اما مبلغ تخصیصی این حوزه 20 هزار میلیارد تومان است و این چالشی است که باید در دولت حل شود.
 
صالحی امیری در این زمینه توضیح داد: از 47 هزار نفر عضو صندوق هنرمندان و نویسندگان، 6 هزار نفر بیمه و 12 هزار و 200 نفر در نوبت عضویت هستند. امشب نیز در جلسه دولت با آقای نوبخت در این زمینه صحبت‌هایی شد و ایشان قول شفاهی دادند و وعده من این است که موفقیت در این عرصه نیازمند خرد جمعی و پرهیز از خودانگاری است؛ این‌که دولت را تافته جدابافته از مردم نپنداریم. تقاضای من این است که به‌صورت دائمی و مکتوب نقطه‌نظرات خود را به آقای سیدعباس صالحی و یا خودِ من ارائه دهید.
 
این مقام مسئول گفت: ما برای همه چیز الگوی مصرف تعریف کردیم به‌جز کتاب و کتابخوانی. ما برای همه چیز از چی‌توز موتوری گرفته تا انواع کالاها تبلیغات داریم، جز کتاب. چالش بنیادی حوزه نشر از همین مسأله آغاز می‌شود. این مسأله دیروز و امروز ما نیست، بلکه مسأله دائمی ما است.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین بیان کرد: اگر نتوانیم تحریک تقاضا کنیمي کتابخوانی همچون گذشته در حال رکود باقی می‌ماند. اکسیر نجات‌بخش آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی در ایران، افزایش سرانه مطالعه کتاب و کتابخوانی است. دولت باید این موضوع را در رأس مسائل فرهنگی خود قرار دهد.
 
صالحی امیری افزود: خودِ صنعت نشر و اتحادیه‌ها باید به ما بگویند که کدامیک از مطالبات حوزه نشر در اولویت هستند تا براساس اولویت‌ها انرژی بگذاریم و فرصت لازم به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داده شود تا بتواند این مسائل را حل و فصل کند. ما در حوزه سینما دیدیم که با همه چالش‌هایی که داشت، در اسکار درخشید و این پیامش این است که فیلم‌های ایرانی می‌توانند به روی پرده جهان ظاهر شوند. ما در عرصه‌های صنعت نشر توانمندی‌های بیشتری داریم که بروز آن‌ها به عزم ملی خودِ اهالی نشر نیازمند است. مشهد 2017 نیز کمکی به این موضوع است و این نقطه اتصال ایران و جهان در 2017 در مشهد خواهد بود.
 
وی با اشاره به این‌که تلاش داریم در حوزه چاپ کتاب‌های غیرمجاز به شدت ورود کنیم، عنوان کرد: در این زمینه نیروی انتظامی قول همکاری مساعد به ما داده تا با متخلفان برخورد جدی‌تر داشته باشد. هزینه‌های سربالایی حوزه نشر را کاهش خواهیم داد. در آبنده نزدیک جلسه‌ای با شهردار تهران درباره غیرتجاری کردن کتابفروشی‌ها خواهیم داشت. بحث پشتیبانی از شبکه توزیع کتاب را در دستور کار داریم. می‌کوشیم از نقد کردن بُن‌های کتاب خودداری شود. بحث واسپاری امور، جزو سیاست‌های قطعی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواهد بود.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: درباره بحث مالیات، امشب با آقای طیب‌نیا صحبت کردم و ایشان گفتند که از قول من به اهالی نشر بگو که آن‌چه در قانون است، ما به آن پایبندیم. تقاضایی برای تشکیل شعبه ویژه‌ای برای نشر و کتاب دادیم که در آن زمینه رئیس قوه قضائیه موافقت لازم را به‌عمل آورده تا افرادی که درک روشنی از موضوع دارند، سکانداری این امر را بر عهده بگیرند.
 
صالحی امیری گفت: من به‌عنوان رئیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور هفته گذشته اعلام کردم، نهاد موظف است از طریق نیازسنجی محیطی براساس نیاز مخاطبان کتاب تهیه کند و از منظر احساسی و رابطه‌ای به شدت پرهیز کند.
 
وی اظهار کرد: قول می‌دهم که تلاش کنم زبان شما در دولت باشم اما این قول را نمی‌دهم که همه مطالبات شما را پاسخگو باشم؛ این از توان بنده خارج است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها