دوشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۰
قزوه: مشفق یکی از چهره‌های برجسته ادبیات معاصر است/ بیابانکی: مشفق با کلمات زندگی کرد و با کلمات از دنیا رفت

علیرضا قزوه، مدیر مرکز آفرینش‌های حوزه هنری در نخستین دوره «همایش ملی استاد مشفق کاشانی» گفت که با مشاهده آثار مشفق متوجه خواهیم‌شد که وی یکی از چهره‌های برجسته ادبیات معاصر است چراکه در وصف او شعرهای زیادی از بزرگان شنیده‌ایم. سعید بیابانکی هم گفت که مشفق کاشانی شاعرانه زندگی کرد و شاعرانه نیز از دنیا رفت.

 به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نخستین دوره «همایش ملی استاد مشفق کاشانی» عصر دوشنبه 28 دی ماه با حضور سید محمد حسینی، وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی، محسن مؤمنی شریف، رییس حوزه هنری، عبدالحسین مختاباد، عضو شورای شهر تهران، علیرضا قزوه، مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری، عباس سجادی، رییس فرهنگسرای نیاوران، محمد علی بهمنی، حسین آهی، عباس براتی‌پور، محمد سلمانی و جمع کثیری از شاعران، اهالی ادبیات و مسئولان فرهنگی کشور در حوزه هنری برگزار شد.

مشفق شاعرانه زندگی کرد و شاعرانه از بین ما رفت

سعید بیابانکی که مسئولیت اجرای این برنامه را برعهده داشت در ابتدای این مراسم اظهار کرد: بر اساس آموخته‌هایم بر این باورم که انسان‌ها آن‌گونه می‌میرند که زیسته‌اند. مشفق کاشانی در طول دوران زندگی خود شاعرانه و با کلمات زندگی کرد و با همان کلمات هم از دنیا رفت و نحوه از دنیا رفتن این شاعر نیز شاعرانه بود.

مجری برنامه با اشاره به تأثیر شعر مشفق در رشد شعر بعد از انقلاب گفت: مشفق شاعران زیادی را پرورش داد و تخلص «مشفق» کاملاً برازنده نام، زندگی و منش او بود، چراکه وی شخصیتی مهربان داشت و شفقت در او موج می‌زد و بعید می‌دانم کسی از او رنجیده باشد و خاطره بدی از او در ذهن داشته باشد.

وی ادامه داد: به خاطر دارم که مشفق یک بار از یکی از شعرهای من تعریف کرد و این اتفاق برای من بسیار خوشایند بود و می‌دانم شاعران بسیاری هستند که چنین خاطره‌های دلنشینی از استاد مشفق داشته‌اند.

مشفق یکی از چهره‌های برجسته ادبیات معاصر است

علیرضا قزوه مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری که دیگر سخنران این مراسم بود در ابتدای صحبت‌هایش عنوان کرد: طی یک سال گذشته تلاش کردیم تا از طریق نامه‌نگاری با شورای شهر، کوچه محل سکونت مشفق به نام استاد مسفق کاشانی نامگذاری شود اما پس از پیگیری‌های اعضای شورای شهر تهران مقرر شد تا در منطقه ١٧ تهران میدانی به نام این شاعر بزرگ انقلابی نامگذاری شود.

قزوه در توضیح شخصیت مشفق کاشانی گفت: با مشاهده آثار مشفق متوجه خواهیم شد که وی یکی از چهره برجسته ادبیات معاصر است. مشفق پیش از انقلاب با بسیاری از بزرگان حشر و نشر داشت و خودش را تثبیت کرد چراکه در وصف او شعرهای زیادی از بزرگان شنیده‌ایم.

وی ادامه داد: مشفق کاشانی مدت‌ها با اخوان ثالت در یک منزل زندگی می‌کرد و زمانی که قرار بوده اخوان را دستگیر کنند، این شاعر نزد مشفق پناهنده شد چراکه منزل او همیشه پناهگاه امنی برای شاعران آن زمان بود.

این شاعر انقلابی در تشریح تأثیر مشفق بر سهراب سپهری اظهار کرد: مشفق نقش غیرقابل انکاری در شکل‌گیری شخصیت شعری سهراب سپهری داشته است، چراکه هر دو در یکی از روستاهای کاشان معلم بودند و مشفق از سهراب می‌خواهد که شعر بنویسد و این‌گونه سهراب را به فضای شعر کشانده است.

وی ادامه داد: مشفق و سهراب از قله‌های شعر معاصر هستند. به خاطر دارم زمانی که در تاجیکستان بودم شاعران زیادی بودند که آرزوی دیدن مشفق را داشتند.

مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری با اشاره به نقش مشفق کاشانی در ادبیات پس از انقلاب گفت: هیچ‌وقت در صحبت‌های مشفق رنجشی را احساس نکردم چراکه وی برای شعر انقلاب نقش پدر را داشت و همه شاعران جوان را فرزندان خود می‌دانست.

وی افزود: مشفق کاشانی شعرهای زیادی برای انقلاب، دفاع مقدس، فلسطین و ائمه اطهار (ع) گفت و از همان بهمن 1357 خودش را از قافله مردم جدا نکرد. او تا همین سال‌های آخر با وجود اینکه بیمار بود، هنگامی که به دیدن مقام معظم رهبری می‌رفتیم، می‌آمد و رهبری نیز به مشفق احترام و محبت خاصی داشتند.

مشفق همیشه حواسش به شاگردانش بود

رضا اسماعیلی که در سال‌های گذشته خاطرات مشفق را  به تحریر درآورده است اظهار کرد: در ماه‌های آینده و با همکاری موسسه اطلاعات، جلد چهارم «خلوت انس» منتشر می‌شود. ضمن اینکه تازه‌ترین آثار این شاعر که منتشر نشده است با همکاری خانواده ایشان در اختیار ما قرار می‌گیرد و  با نظارت حسین آهی به چاپ خواهد رسید. انتشار این کتاب جزو برنامه این همایش ملی است و انتشارات سوره مهر حوزه هنری آن را در آینده‌ای نزدیک منتشر خواهد کرد.

وی ادامه داد: مشفق با وجود گرفتاری‌های زیاد، همیشه حواسش به اطرافیان بود و به یاد دارم که یک بار به من گفت که شنیده‌ام یکی از شاعران مشکل مالی دارد، حقوق معوقه چند ماهه‌ام را که بگیرم، به تو می‌دهم که به طور ناشناس به خانواده آن شاعر بدهی. وی با اینکه سن بالایی داشت اما در تمامی مراسم‌ها بعد از سخنرانی هر شخص می‌ایستاد و از او تشکر می‌کرد.
 
در ادامه مراسم عباس براتی‌پور در خاطره‌ای از مرحوم مشفق کاشانی گفت: در دورانی که بنده مسئولیت حضور شاعران را در دیدار نیمه ماه مبارک رمضان با رهبر انقلاب داشتم شاعران روی زمین می‌نشستد، این مساله برای استاد دشوار بود، به همین دلیل رهبر معظم انقلاب فرمودند اگر مشکلی هست برایتان صندلی قرار دهیم که استاد گفت نه مشکلی نیست، اما از آن سال به بعد آقا فرمودند شاعران روی صندلی بنشینند تا ناراحتی بدین واسطه ایجاد نشود.

در پایان این مراسم از طرف نهادهای مختلف از خانواده مشفق کاشانی قدردانی و تجلیل شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها