جمعه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۵
شمارگان کتاب‌ها امسال به واقعیت نزدیک‌تر است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز (18 اردیبهشت‌ماه) در حاشیه بازدید از غرفه‌های موسسه خانه کتاب در نمایشگاه کتاب، از رونق یافتن فعالیت‌های کمیته علمی ـ فرهنگی این دوره از نمایشگاه ابراز خرسندی کرد و گفت: امسال آمار و ارقامی که در پشت جلد کتاب‌ها با عنوان شمارگان درج می‌شود به واقعیت نزدیک‌تر است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در دقایق نخست روز کاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب در صبح جمعه (هجدهم اردیبهشت ماه)، علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش کمیته علمی ـ فرهنگی بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور یافت و با همراهی سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی ارشاد و رئیس نمایشگاه و مجید غلامی‌جلیسه، مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب از سالن‌های مختلف این بخش دیدار کرد.
 
مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب در این همراهی با ارائه توضیحاتی پیرامون فعالیت‌های مختلف کمیته علمی ـ فرهنگی بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب تهران، وزیر ارشاد را در جریان تازه‌های نشر و رویدادهای مهم حوزه نشر در سال 94ـ93 قرار داد.
 
از جمله بخش‌های مختلفی که وزیر ارشاد از آنها بازدید کرد می‌توان به غرفه‌های آثار هفدهمین جشنواره کتاب کودک و نوجوان، نمودارهای کتاب های منتشر شده در سال 93، نمودارهای توزیع فراوانی کتاب‌های منتشر شده در سال های پس از انقلاب اسلامی به تفکیک شمارگان کل، توزیع فراوانی کتاب‌های منتشر شده در سال های پس از انقلاب اسلامی به تفکیک تهران و شهرستان‌ها، توزیع فراوانی کتاب‌های منتشر شده در سال های پس از انقلاب اسلامی به تفکیک موضوع، توزیع فراوانی کتاب‌های منتشر شده در سال های پس از انقلاب اسلامی به تفکیک تألیف و ترجمه، توزیع فراوانی کتاب‌های منتشر شده در سال های پس از انقلاب اسلامی به تفکیک بهای کل و بهای متوسط  اشاره کرد.
 
سالن امور استان‌ها، سالن کتاب و رسانه، نشریه جهان کتاب، نشریه اندیشه پویا، نشریه آیینه میراث، دو هفته نامه تخصصی کتاب، نشریه همشهری داستان، نشریه مهرنامه، سالن تکریم اهل قلم و روزنامه ایران از دیگر بخش هایی بودند که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از آنها دیدار کرد.
 
جنتی در ادامه از غرفه فصلنامه‌های تخصصی نقد کتاب بازدید کرد و ضمن ابراز خرسندی از راه‌اندازی این فصلنامه‌ها، از دست‌اندرکاران و متولیان راه‌اندازی این فصلنامه‌ها قدردانی و تشکر کرد و در پایان در دفتر یادبود این غرفه، یادداشتی به یادگار نوشت و آن را امضاء کرد.
 
مجید غلامی‌جلیسه، مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب در پایان بازدید وزیر ارشاد از بخش کمیته علمی ـ فرهنگی نمایشگاه کتاب تهران، کتاب «صفحه آخر» حاصل تلاش مجموعه مؤسسه خانه کتاب را به وزیر ارشاد معرفی کرد؛ این اثر محتوای تمام نشست‌های برگزار شده در سرای اهل قلم در سال 1393 را دربردارد. جنتی با تورق این اثر، آن را از جمله اقدامات ارزشمند خانه کتاب برشمرد.
 
در ادامه این بازدید، وزیر ارشاد در پاسخ به خبرنگاری که جویای میزان حمایت‌های وزارت ارشاد از چاپ کتاب‌های ورزشی شد، گفت: مسأله ورزش باعث نشاط جامعه می‌‌شود. بنابراین، همه باید به چاپ و انتشار آثار ورزشی کمک کنند. وزارت ارشاد در حد امکان خود به این حوزه یاری می‌رساند اما باید بخش خصوصی یعنی خود ورزشکاران و ورزش‌دوستان نیز وارد عمل شوند و در چاپ و انتشار مجله‌ها و کتاب‌های ورزشی کوشا باشند.
 
پس از آن، وزیر ارشاد وارد فضای مسقف مصلا یعنی شبستان شد و با توضیحات سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر ارشاد و رئیس نمایشگاه از بخش های مختلف آن دیدار کرد.
 
انتشارات هلال، دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی، انتشارات هلیا، مرکز بین‌المللی نشر اسراء، انتشارات سلمان فارسی، انتشارات همایون آثار، مؤسسه فرهنگی ـ هنریی مشعر، یاسین نور، انتشارات انقلاب اسلامی، مؤسسه انتشارات امیرکبیر، مؤسسه انتشارات فاطمی و انتشارات به نشر از جمله انتشاراتی محسوب می‌شوند که  وزیر ارشاد از غرفه‌های آنها بازدید کرد.
 
سپس وزیر ارشاد از بخش بین‌الملل این دوره از نمایشگاه کتاب تهران دیدار کرد و در غرفه کشور عمان، مهمان ویژه بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با پذیرایی به سبک کشور عمان مواجه شد.
 
علی جنتی در حاشیه این بازدید و در غرفه عمان اظهار کرد: ایران با کشور عمان اشتراکات فرهنگی و اجتماعی متعددی دارد. حُسن همجواری ایران و عمان در توسعه روابط فرهنگی غیرقابل انکار است.
 
وی با بیان این‌که بسیار خوشحالیم که امسال عمان مهمان ویژه نمایشگاه کتاب تهران است، ادامه داد: ایران با عمان به ویژه در طول 35 سال پیروزی انقلاب اسلامی روابط سیاسی بسیار خوبی دارد. این همه آثار مکتوبی که در غرفه عمان در این نمایشگاه موجود است، نشان دهنده علاقه فرهنگی و عمق فرهنگی این کشور است.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در غرفه عمان کتاب‌های خوبی در حوزه‌های فقه، فلسفه، گردشگری و کتاب های خطی و میراث فرهنگی مشاهده می‌شود که قابل توجه است.
 
جنتی درباره توافقات ایران با کشور عمان، گفت: در جلسه‌ای با مسئولان فرهنگی عمان قرار بر این شد تا برخی کتاب های ایرانی به زبان عربی و برخی کتاب‌های عربی به زبان فارسی ترجمه شوند.
 
این مقام مسئول به خبرنگاری که جویای سرنوشت کتاب‌های غیرمجاز دز نمایشگاه کتاب تهران شد، گفت: هر کدام از مسئولان نمایشگاه کتاب تهران با تخلفات برخورد می‌کنند. سال گذشته گزارشاتی که از کمیته رسیدگی به تخلفات ارائه می‌شد، نشان می داد که مسئولان به صورت جدی به تخلفات رسیدگی می‌کنند.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین درباره علت کاهش شمارگان کتاب‌‌ها در سال‌های اخیر، گفت: امسال متأسفانه شمارگان کتاب ها کاهش یافته است. البته ناگفته نماند که در سال‌‌های گذشته برخی ناشران متخلف رقمی را که در پشت جلد کتاب‌هایشان به عنوان شمارگان درج می‌کردند با شمارگان واقعی آن متفاوت بود و کمتر از شمارگان واقعی کتاب‌هایشان بود. اما امسال این مشکل برطرف شده و جلوی این تخلفات گرفته شده است، بنابراین، می توان با صراحت گفت که شمارگان کتاب‌ها به واقعیت نزدیک‌تر است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها