پنجشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۸
تحقیق و توسعه هسته‌ای با ۱۳ عنوان کتاب در یک سال/ به بهانه ۲۰ فروردین روز ملی فناوری هسته‌ای

20 فروردین‌ماه در تقویم به‌عنوان روز ملی فناوری‌ هسته‌ای نامگذاری شده است. نگاهی آماری به کتاب‌های منتشر شده در یک سال اخیر (20 فروردین 93 تا 20 فروردین 94) نشان می‌دهد با توجه به تأکیدات بسیار مقامات کشور‌مان مبنی بر ادامه فعالیت‌های علمی و تحقیقات هسته‌ای، در مجموع تنها 13 عنوان کتاب در این حوزه منتشر شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) همزمان با اعلام دستاورد‌های جدید هسته‌ای در سال 1386، 20 فرودین‌ماه در تاریخ ملی کشورمان به‌عنوان روز ملی «فناوری‌ هسته‌ای» نامگذاری شده است.  

تحقیق و توسعه با «تحتو» یکی از نکاتی است که جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات هسته‌ای با گروه 1+5 بر آن تأکید داشته است. 

نتیجه این تأکیدات در بیش از 10 سال مذاکره تدوین‌بندی ویژه، در بیانیه مطبوعاتی مذاکرات سوئیس در 12 فروردین‌ماه سال جاری (برابر با 3 آوریل 2015) بود. در این بند آمده است: «براساس راه‌حل‌های به دست آمده، ایران برنامه تحقیق و توسعه خود را بر روی ماشین‌های پیشرفته و مراحل آغاز و تکمیل فرایند تحقیق و توسعه سانتریفیوژهای IR-4، IR-5 ،6IR- و IR-8 را در طول دوره زمانی ده ساله برنامه جامع اقدام مشترک ادامه خواهد داد.»

«تحتو» چیست؟
«تحتو» عبارت است از رشته فعالیت‌های مشخصی در یک کسب و کار. بنا به تعریف سازمان همکاری اقتصادی و توسعه، تحقیق و توسعه به کار خلاقانه‌ای گفته می‌شود که به‌طور سیستماتیک انجام می‌شود تا به دانش موجود بیفزاید و این دانش را برای ابداع کاربردهای تازه به‌ کار ببرد.    
 
پژوهش و انعکاس نتایج آن در قالب منابع مکتوب از اصلی‌ترین ابزارهای تحقیق و توسعه در هر کشور است. آمار اعلام شده از سوی مؤسسه خانه کتاب نشان می‌دهد که در مدت زمان یک سال از 20 فروردین 93 تا 20 فروردین 94، در حوزه دانش هسته‌ای، 13 عنوان کتاب در کشور به چاپ رسیده است. 9 عنوان از این کتاب‌ها چاپ نخست و چهار عنوان تجدید چاپ هستند. 10 تالیفی و سه ترجمه دیگر آمار مجموعه کتاب‌هایی است که در یک سال گذشته در حوزه دانش هسته‌ای منتشر شده است. ناشران تهرانی هشت و ناشران شهرستانی پنج عنوان از این کتاب‌ها را منتشر کرده‌اند.  
 


«انرژي هسته‌اي» نوشته ايان گراهام، ترجمه مجيد عميق، ناشر دلهام، 36 صفحه، چاپ چهارم سال 1393، دو هزار و 500 نسخه، هفت‌ هزار و 900 تومان.  

«انرژي هسته‌اي» نوشته ريچارد اسپيلزبوري و لوييس اسپيلزبوري، ترجمه سليمان فرهاديان، ناشر كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان، 32 صفحه، چاپ نخست، 6 هزار نسخه، سه‌‌‌‌ هزار تومان.
 
«بازيگران نمايش اورانيوم: گزارش دست اول چگونگي راه‌اندازي و اجراي كامل برنامه سري ساخت بمب اتمي در جنگ جهاني دوم» نوشته ليونامارشال ليبي،  ترجمه حبيب‌الله فقيهي‌نژاد، ناشر فرزان روز، 388 صفحه، چاپ نخست، یک‌هزار و 100 نسخه، 15 هزار تومان.  

«تاثير سياست نگاه به شرق بر منافع ملي جمهوري اسلامي ايران» نوشته منيره اخوان، نظري، 120 صفحه، چاپ نخست، یک‌‌هزار نسخه، هشت ‌هزار تومان.
 
«توافقنامه از منظر نخبگان» نوشته منصور شريفي، ناشر اشراق حكمت، 200 صفحه، چاپ نخست، یک‌‌‌هزار نسخه، 6 هزار تومان.  

«توافقنامه از منظر نخبگان» نوشته منصور شريفي، ناشر اشراق حكمت، 200 صفحه،  چاپ دوم، یک‌‌هزار نسخه، 6 هزار تومان.

«توافقنامه از منظر نخبگان» نوشته منصور شريفي، ناشر اشراق حكمت، 200 صفحه، چاپ سوم، یک‌هزار نسخه، 6 هزار تومان.  

«چرخه سوخت هسته‌اي» نوشته حسن انوشا، ناشر آرنا، 104 صفحه، چاپ نخست، یک‌هزار نسخه، چهار هزار تومان.

«سياست هسته‌اي دولت احمدي‌نژاد و مواضع شخصيت‌ها» نوشته اعظم سلامتي، ناشرمركز اسناد انقلاب اسلامي، موسسه فرهنگي هنري و انتشارات، 316 صفحه، چاپ نخست، نسخه، 10 هزار تومان.  

«فن‌آوري هسته‌اي: مباني، سيستم‌ها و كاربردها» نوشته مجيد رحماني و ولي‌اله طحاني، ناشر كنكاش، 446 صفحه، چاپ نخست، یک‌هزار نسخه، 20 هزار تومان.  



«قرآن و مذاكرات هسته‌اي» نوشته رضاعلي نورزي‌شالي، ناشر آواي منجي، 180 صفحه، چاپ نخست، پنج‌ هزار نسخه، هفت‌ هزار تومان.  

«مجموعه تنقيح شده قوانين و مقررات انرژي هسته‌اي ايران (همراه با دسته‌بندي موضوعي» نوشته نادر ساعد، ناشر خرسندي، 400 صفحه، چاپ دوم، 500 نسخه، 12 هزار تومان.

«مشروعيت قطعنامه‌هاي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و امكان پيگيري قضايي آن‌ها» نوشته بهرام مراديان، ناشر آثار فكر، 176 صفحه، چاپ نخست، 500 نسخه، 9 هزار و 500 تومان.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها