جمعه ۷ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۲
زردآلو از «مخزن الادویه» تا «میوه درمانی با بهره‌گیری از دستورهای اسلامی»

زردآلو میوه‌ای بهاری است که در کتاب‌های بسیاری از جمله کتاب کهن «مخزن الادویه» و «میوه درمانی با بهره گیری از دستورهای اسلامی» به خواص آن اشاره شده است.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)- زردآلو میوه‌ای شبیه به هلو است، ولی از هلو کمی کوچکتر است و رنگ آن از زرد طلایی تا نارنجی نوسان دارد. زردآلو تا زمانی‌که کال و نارس است دارای طعم ترش است و هر چه بیشتر می‌رسد، طعم آن شیرین‌تر می‌شود و خاصیت اسیدی بودنش را از دست می‌دهد و مقدار ویتامین A در آن افزایش می‌یابد. زردآلو در زبان ارمنی «دزیران»، در ترکی آذربایجانی اریک (ərik) و در ترکی استانبولی (Kayısı) نامیده می‌شود.

کاربرد دم‌کرده برگ زردآلو در درمان بیماری‌ها
این میوه ارزش غذایی بالایی دارد و دارای ویتامین‌های A  ، C ، ریبوفلاوین (B2) و نیاسین(B3)  است؛ همچنین منبع خوبی از مواد معدنی مانند کلسیم،‌ فسفر، آهن، گوگرد، منگنز کبالت و بروم نیز هست.

از نظر طب قدیم ایران، زردآلو دارای طبیعتی سرد و هسته آن دارای طبیعتی گرم است. علاوه بر این از خواص زردآلو می‌توان به تصفیه خون، باز کردن عروق، ملین، رفع بوی بد دهان، تب بر، رفع کم خونی، ضد نرمی استخوان و برطرف کردن ورم مفاصل اشاره کرد.
 
مغز هسته زردآلو نیز دارای خواص بسیاری از جمله تقویت‌کننده قوای جنسی است. در طب قدیم ایران آمده است: «روغن مغز هسته زردآلو را اگر در گوش بچکانید، صداهای گوش را از بین برده و سنگینی گوش را درمان می‌کند ؛ این روغن برای نرم کردن پوست، رفع کرم معده و روده، رفع ورم مقعد و از بین بردن سنگ مثانه مفید است. دم کرده برگ زردآلو نیز برای قطع اسهال و تسکین گوش درد به‌کار برده می‌شود.»

البته باید به این نکته اشاره کرد که زردآلو به‌طور کلی دیر هضم، سنگین و نفخ‌آور است. همیشه باید زردآلو را قبل از غذا و همراه با هسته خورد، زیرا هسته زردآلو ضد نفخ بوده و هضم آن‌را آن آسان می‌سازد.



فواید ماسک زردآلو
زردآلو از سری میوه‌های پُرخاصیت است. برای کسانی قصد وزن اضافه کردن دارند، استفاده از جوشانده برگ زردآلو توصیه می‌شود.

این میوه بهاری بر پوست نیز تأثیرات مفید بسیاری دارد. به عنوان مثال: برای رفع چروک صورت، آب زردآلوی تازه را با كمی شير و عسل مخلوط نموده، ابتدا پوست را با صابون گياهی شسته، سپس با اين محلول ماساژ دهيد.
 
برای پوست‌هايی كه خيلی خشک هستند، چند برگه خشک زردآلو را در روغن زيتون خيس کرده، سپس كوبيده و به صورت ماسک روی پوست صورت بگذاريد. همچنین برای ترک دست و پا از تركيب برگه زردآلو كه در روغن بادام زمينی خيسانده، می‌توان استفاده کرد.
 
زردآلو به‌صورت خشک شده نیز استفاده می‌شود که در این حالت مقدار کالری موجود در آن چند برابر افزایش می‌یابد. وجود بتاکاروتن و لیکوپن در این میوه طلایی، از اکسیده شدن کلسترول LDL  خون جلوگیری می‌کند که این مورد به نوبه خود، از بروز بیماری‌های قلبی پیشگیری می‌کند.
 
درمان بی‌خوابی، فراموشی و خستگی با زردآلو
عقیلی خراسانی در کتاب «مخزن الادویه» زردآلو را چنین توصیف کرده است: «ثمری است معروف و بهتر از خوخ و در بلاد سردسیر به هم می‌رسد و اقسام می‌باشد. از هسته شیرین و تلخ و هر یک به نامی مشهور و بهترین همه رسیده شیرین لطیف پوست، هسته شیرین، پر آب و کم جرم آن است و خشک کرده آن بهتر از تازه آن.»

عذرا سادات حکیم در کتاب خود با عنوان «میوه درمانی با بهره گیری از دستورهای اسلامی» درباره این میوه  نوشته که زردآلو بی‌خوابی، فراموشی و خستگی را درمان می کند، آرام‌بخش و نشاط‌آور است و در درمان بیماری‌های روحی، روانی و عصبی نیز مفید است.

در کتاب «زبان خوراکی‌ها» نوشته دكتر عبادالدين جزايری نیز در بخشی با عنوان «من شکرپاره هستم» آمده است: «من شكرپاره، همتاى عسل، زردآلو هستم. یک ميوه كوهستانى كه در ييلاقات به عمل مى‌آيم. شكوفه‌ام ضد خونريزى و خودم درمان درد گرمازدگان هستم! 
 
عده‌اى زادگاه اوليه مرا ارمنستان مى‌دانند، ولى من خود را ايرانى الاصل مى‌شناسم و از ايران به ارمنستان رفته‌ام. يک نوع من كه ميوه‌اش ريز و هسته‌اش تلخ است، مشمش كليبى يا زردآلوى هسته تلخ نام دارد و ميوه نارس مرا در خراسان اخكوک می‌نامند.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها