دوشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۶:۳۵
نمایشگاه «باورنگاران» افتتاح شد/ تبیین گفتمان انقلاب برای نسل جدید

حجت الاسلام والمسلمین زائری در مراسم افتتاحیه نمایشگاه کتاب «باورنگاران» با اشاره به مولف محور بودن این نمایشگاه، بر دور بودن آن از گرایش‌های سیاسی تأکید کرد و گفت: هدف از برگزاری این نمایشگاه تبیین گفتمان انقلاب اسلامی و توجه به تاریخ انقلاب و معرفی شخصیت‌ های محوری و اساسی انقلاب است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) نمایشگاه کتاب «باورنگاران» با گذشت 50 سال از قیام امام خمینی(ره) و همزمان با ایام‌الله دهه فجر، با محوریت 50 مولف جریان‌ساز و تأثیرگذار در روند انقلاب اسلامی، روز دوشنبه (13 بهمن) آغاز به کار کرد.

در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه حجت الاسلام محمد رضا زائری، مدیر مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی تهران، با اشاره به پیروزی  انقلاب اسلامی در سال 57، خاطرنشان کرد: آن اتفاقی که در بهمن سال 57 بوقوع پیوست، انفجار نور بود، ما معتقدیم انقلاب یک تحول بزرگ تاریخی بود که در دنیا تاثیر گذاشت، چنین اتفاقی که تاثیر آن هم اکنون نیز در عراق، سوریه، یمن و لبنان قابل مشاهده بوده ومی بایست تمام تاریخ انقلاب مورد بررسی قرار گیرد.

حجت الاسلام زائری افزود: وظیفه و رسالت مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی تبیین گفتمان انقلاب، توجه به تاریخ و معرفی شخصیت‌های اساسی انقلاب اسلامی است؛ هم اکنون 50 سال از قیام امام خمینی از سال 1342 می‌گذرد و مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی سعی کرده است این تاریخ پنجاه ساله را با موضوع کتاب، مؤلف و پدید آورنده بررسی کند که در این جهت اقدام به برگزاری نمایشگاه «باورنگاران» کرده است.

مدیر مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی تهران با اشاره به نحوه انتخاب آثاری که در این نمایشگاه عرضه می شود، اظهار داشت  در این مجموعه کتبی که در پنجاه سال قیام امام خمینی(ره) در کشور اثر گذار بوده‌اند را  مورد بررسی قرار دادیم و با نظرسنجی از بازدیدکنندگان سایت مجموعه در نهایت پنجاه مولف انتخاب و کتب آنان در نمایشگاه مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی به بازدید کنندگان ارائه می‌کنیم.

وی ادامه داد: غرفه‌های حاضر در نمایشگاه «باورنگاران» به نام مولفان و نویسندگان نامگذاری شده و لازم به ذکر است که در این میان سه غرفه را هم به‌طور مستقل برای ارائه آثار امام خمینی(ره)، مقام معظم رهبری و دکتر بهشتی در حوزه انقلاب اسلامی پیش‌بینی کردیم.

حجت الاسلام زائری با اشاره به اینکه اعتمادسازی، شرط انتقال گفتمان انقلاب اسلامی است، تصریح کرد: اگراعتماد مخاطب مد نظر قرار نگیرد انتقال تفکر و گفتمان صورت نمی‌پذیرد، مخاطب امروز جمهوری اسلامی باید در بین انبوه رسانه‌های مختلف تفکری را برگزیند و اگر بخواهیم نسل جدید، گفتمان انقلاب را بپذیرد چاره‌ای جز این نداریم که اعتماد او را جلب نماییم، اگر این چنین شد می‌توانیم با او سخن بگوییم.

زائری با ابراز تأسف از برخوردهای شعاری و تعارفی با ایام دهه فجر گفت: برخی از این رفتارها باعث شده بخشی از حقیقت‌های انقلاب دیده نشود. امام گفته بودند دهه فجر باید عید مردمی باشد. سوال ما این است که در حال حاضر این ایام یک عید مردمی است؟ آیا مردم احساس می کنند تحولی در زندگی شان رخ داده است تا آن را گرامی بدارند، برای آن پرچم و ریسمان بر سر در خانه هایشان بیاویزند؟ خودمان کاری کرده‌ایم تا مردم منتظر باشند تا شورای فرهنگی و نهادهای دولتی این ایام را جشن بگیرند.

وی با تأکید بر اینکه این نمایشگاه بدون اعمال یلیقه و به دور از هرگونه نگاه سیاسی برگزار شده، اظهار کرد: بسیاری از مردم با کتاب شریعتی به انقلاب پیوستند و این چه خوشمان بیاید و چه نیاید یک حقیقت است که باید مطرح شود. اگر از انقلاب صحبت می‌کنیم نمی‌توانیم کتاب ولایت فقیه منتظری را نادیده بگیریم، نمی‌توانیم کتاب فاطمه، فاطمه است شریعتی، آثار مصباح یزدی را ندید بگیریم حتی اگر از آن آثار خوشمان نیاید.

وی با اشاره به این که این نمایشگاه برای اولین بار برگزاری شده، تصریح کرد: قطعا در اولین دوره نمایشگاه ضعف هایی وجود دارد و همان طور که کارهای زمین مانده در حوزه اسناد، مدارک، عکس، تصویر و فیلم های مستند در تاریخ انقلاب بسیار است، امیدواریم در سال های آینده بتوانیم در حوزه های دیگر نیز ورود پیدا کنیم.

گفتنی است این نمایشگاه از سه شنبه 14 الی 22 بهمن در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی واقع در تهران، میدان بهارستان، خیابان مصطفی خمینی، کوچه صیرفی پور با ارائه تخفیف 20 درصدی میزبان بازدیدکنندگان گرامی خواهد بود. همچنین نمایشگاه عکس انقلاب نیز در حاشیه این نمایشگاه برپا خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها