چهارشنبه ۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۷
مشکل اصلی آموزش فیزیک در جزوه‌نویسی و جایگزینی کتاب‌های کمک‌آموزشی غیراستاندارد است

احمد احمدی، کارشناس گروه فیزیک در برنامه‌ریزی و تألیف کتاب‌های درسی در نشست آسیب‌شناسی کتاب‌های فیزیک گفت: مشکل اصلی در حوزه آموزش فیزیک به کم اهمیت شمردن کتاب‌های درسی، افزایش روزافزون جزوه‌نویسی و توجه به کتاب‌های کمک آموزشی غیراستاندارد برمي‌گردد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) نشست تخصصی «آسیب‌شناسی کتاب‌های فیزیک» عصر امروز چهارشنبه (5آذرماه) با حضور عبدالرسول عمادی، معاون وزیر و رئیس سازمان سنجش آموزش و پرورش وزارت آموزش و پرورش،‌ اسفندیار معتمدی، رئیس اتحادیه انجمن‌های معلمان فیزیک،‌ امیر اکباتانی، مدرس فیزیک دانشگاه لرستان، دکتر عبدالحسن بصیره، مدرس بازنشسته دانشگاه سنندج و دکتر آزیتا سیدفدایی، مدرس دانشکده فیزیک دانشگاه شهید رجایی و کارشناس پیشین سازمان تألیف و تدوین کتب درسی در سرای اهل قلم برگزار شد.

ضرورت آموختن نگاه و تفکر علمی به دانش‌آموزان
بصیره، مدرس بازنشسته  دانشگاه در این برنامه با انتقاد از عنوان نشست اظهار کرد: در ابتدا باید به علت آسیب‌ها و سپس به مبحث آسیب‌شناسی کتاب‌های فیزیک که در واقع معلول است، پرداخت.

وی ادامه داد:‌ نگرش منتقدان، صاحبنظران و مؤلفان کتاب درباره اهمیت دادن به علوم پایه و به ویژه علم فیزیک، موجب توسعه پایدار در کشور می‌شود. محتوای کتاب‌‌های آموزشی فیزیک باید از منظر منتقدان، مؤلفان و معلمان نقد شود.

بصیره با طرح پرسش «آیا تفکر علمی در جامعه نهادینه است؟» بر ضرورت آموختن نگاه و تفکر علمی به دانش‌آموزان، تاکید کرد.

تشکیل تیم‌های ارزیابی و نظارت بر محتوای آموزشی
در  ادامه مباحث این نشست آزیتا سیدفدایی، مدرس دانشکده فیزیک دانشگاه شهید رجایی با اشاره به تجربیات پژوهشی خود در زمینه بررسی شیوه نگرش مفهومی دانش‌آموزان به محتوای آموزشی کتاب فیزیک گفت:‌ دانش‌آموزان نگاه مفهومی به مطالب آموزشی درسی ندارند. بحث بازنگری و اصلاح تعاریف سنتی آموزشی در آموزش کشور ضروری است.

وی با ارائه پیشنهادی درباره ضرورت تشکیل گروه‌های تخصصی درحوزه تألیف کتاب‌های فیزیک افزود:‌ تشکیل تیم‌های ارزیابی و نظارت بر محتوای آموزشی در کشور بنا بر مقتضیات و با هدف شناسایی نیاز‌های آموزشی محتوای بومی، می‌تواند راهکاری برای بهبود کیفیت محتوایی کتاب‌های فیزیک و آموزش بهتر در این حوزه باشد.

کنکورمحور بودن کتاب‌های فیزیک

اسفندیار معتمدی، رئیس اتحادیه انجمن‌های معلمان فیزیک نیز در این نشست تخصصی با انتقاد از کمبود زمان تدریس عنوان کرد: عوامل مختلفی از جمله کنکورمحور بودن کتاب‌های فیزیک و نبود امنیت شغلی معلمان، به نوعی موجب آسیب به آموزش فیزیک در مدارس کشور می‌شود.

اکباتانی، مدرس فیزیک دانشگاه لرستان نیز در ادامه بحث ضمن اشاره به جایگاه آموزش علوم در کشور گفت: نظام آموزش در کشور بر سه محور (فایده‌گرایانه، عمل‌گرایانه و اقتضاگرایانه) استوار است. برای آسیب‌شناسی کتاب‌های فیزیک در کشور ابتدا باید علم و مفهوم علم در سیستم آموزشی بررسی شود. نظام آموزش و پرورش نیازمند تغییرات اساسی است.

بازنگری در شیوه تدریس

عبدالرسول عمادی، معاون وزیر آموزش و پرورش به عنوان دیگر سخنران نشست تخصصی «آسیب‌شناسی کتاب‌های فیزیک» درباره مشکلات آموزش فیزیک در کشور اظهار کرد: بخشی از آسیب‌های کتاب‌های فیزیک متوجه شیوه تدریس دروس است که باید مورد بازنگری و  واکاوی قرار گیرد. مدیران، معلمان و مؤلفان کتاب‌های درسی با حضور در نشست‌های تخصصی به ارتقاء سطح آموزش کشور و رفع مشکلات آموزشی کمک کنند.

وی افزود: در زمینه تدریس فیزیک در سطح کشور با مشکلاتی از قبیل کمبود زمان آموزش، زیاد بودن حجم دروس و کمبود امکانات آزمایشگاهی مواجهیم.

ایران در درس‌های ریاضی و فیزیک در سطح میانگین جهانی است

احمد احمدی، کارشناس گروه فیزیک در برنامه‌ریزی و تألیف کتاب‌های درسی نیز در تکمیل مباحث مطرح شده از سوی کارشناسان حاضر در نشست، به مقایسه جایگاه فیزیک در ایران با سایر کشورهای جهان پرداخت و عنوان کرد: امروزه ایران در درس‌های ریاضی و فیزیک در سطح میانگین جهانی قرار دارد.  مشکل اصلی در حوزه آموزش فیزیک به دلیل کم اهمیت شمردن کتاب درسی و افزایش روز افزون جزوه‌نویسی و نیز توجه به کتاب‌های کمک آموزشی غیراستاندارد است. معلمان باید به دور از جزوه‌نویسی به محتوای آموزشی توجه کنند.

وی گفت: از اتحادیه‌‌های مختلف در حوزه آموزش علمی دعوت می‌کنیم برای تألیف کتاب‌های آموزشی باکیفیت و استاندارد اقدام کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها