چهارشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۶
نسخه تصحیح‌شده «مجلس شهادت حضرت مسلم‌بن‌عقیل (ع)» و آغاز  تدوين دانشنامه فرهنگ و تمدن

گزارش امروز چه خبر از تازه‌هاي كتاب، نهادها، شخصيت‌ها در حوزه تاريخ به آغاز «نگارش دانشنامه فرهنگ و تمدن»، انتشار نسخه تصویری و مکتوب «مجلس شهادت مسلم‌بن‌عقیل (ع)» و چاپ دو كتاب «قدرت، خطابه، منبر» و کتاب«دیداری دوباره با تاریخ» اختصاص دارد.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) شروع نگارش «دانشنامه فرهنگ و تمدن» در سازمان اسناد و کتابخانه ملی، چاپ نسخه اصلاح‌شده «مجلس شهادت مسلم‌بن‌عقیل (ع)» و انتشار دو كتاب «قدرت، خطابه، منبر» و «دیداری دوباره با تاریخ» محتوای گزارش چه خبر از تازه‌های کتاب، نهادها و موسسه‌های حوزه تاریخ و سیاست را در برمي‌گيرد.

نگارش دانشنامه فرهنگ و تمدن   
نگارش «دانشنامه فرهنگ و تمدن» كه قرار است مرجع کاملی درباره فرهنگ و تمدن ایرانی - اسلامی، خانواده ایرانی، ایران شناسی، اسلام شناسی و... باشد با همکاری چهره‌هایی مانند بهاءالدین خرمشاهی، کامران فانی، علی بلوکباشی، حسن انوشه، محمدحسن رجبی، ناصر فکوهی و نعمت‌الله فاضلی در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران طی ماه جاری آغاز شد.  

سیدرضا صالحی امیری، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در مورد روند تدوین دانشنامه فرهنگ و تمدن گفت: یکی از وظایف سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، انجام پژوهش‌های بنیادین است و اساسا این یکی از کارهایی است که از سوي معاونت پژوهشی سازمان، پژوهشکده اسناد و مرکز ایرانشناسی و اسلام شناسی در گذشته نیز انجام شده است. 

نسخه تصحیح‌شده «مجلس شهادت حضرت مسلم‌بن‌عقیل (ع)» 
نسخه تصویری و مکتوب «مجلس شهادت مسلم‌بن‌عقیل (ع)» (نسخه تصحیح و اصلاح‌شده به کوشش داوود فتحعلی بیگی) توسط موسسه هنر و ادبیات هلال در قالب کتاب و سی‌دی وارد بازار شده است.

در پشت جلد این کتاب آمده است: «تعزیه زبان حالی است در قالب نمایش که سبک و سیاق اجرای آن، به صورت امروزی، قریب به سه قرن سابقه‌ دارد. شبیه‌نامه‌های بازمانده از گذشته تا حال، گویای این واقعیت است که در طول تاریخ، دستخوش تغییر و تحول شده‌اند، چه در بازآفرینی و سرایش اشعار، چه در تغییر و تبدیل ابیات و مصرع‌ها. اما هر چه بوده، از نوع گفت‌وگو در قالب اوزان شعر فارسی بوده است.»

در بخش ديگري از اين كتاب درباره اصلاح نسخه مکتوب «مجلس شهادت مسلم‌بن‌عقیل (ع)» مي‌خوانيم:«اشعار تعزیه را زبان حال می‌گویند، زیرا علاوه بر بن‌مایه تاریخی، تحت تأثیر تخیل شاعرانه سروده شده است. نظر به این‌که در برخی از شبیه‌نامه‌ها، زبان حال، از واقعیت تاریخی دور شده و به صرف تحریک احساسات، دچار دخل و تصرف غیرمنطقی شده و شأن شخصیت‌های برجسته و مورد احترام به ویژه انبیا و اولیاء را چنان نادیده گرفته که تماشاگر نقاد امروز را با چالش فکری مواجه می‌سازد، بر آن شدیم تا ضمن رعایت موازین شبیه‌نامه‌نویسی، مجلسی فراهم کنیم که (در حد امکان) به دور از اشکالات باشد.»

کتاب قدرت، خطابه، منبر منتشر شد 
کتاب «قدرت، خطابه، منبر» پژوهشی درباره رابطه خطابه و منبر با قدرت سیاسی در دوران خلافت عباسیان است. این اثر حاصل رساله دکتری سید محمد شیخ احمدی در رشته تاریخ است که شامل چهار بخش می‌شود. 

اين كتاب در چهار فصل با عناوين زير نوشته شده است: «کلیاتی درباره خطابه و منبر»، «سیاست‌های عباسیان و بهره‌برداری از خطابه و منبر»، «کارکرد خطابه و منبر در رسمیت یافتن قدرت خلیفه و ولیعهدش» و «شیوه‌های نظارت و کنترل نظام خلافت عباسی بر خطیبان و واعظان».

چاپ نخست کتاب «قدرت، خطابه، منبر» در شمارگان يك هزار و 200 نسخه منتشر و با قیمت 9 هزار و 500 تومان به همت انجمن ایرانی تاریخ و نگارستان اندیشه روانه بازار کتاب شده است.

انتشار تازه ترين كتاب محمد حسنین هیکل
کتاب«دیداری دوباره با تاریخ» شرح دیدارهای محمد حسنین هیکل با هفت تن از مطرح‌ترین شخصیت‌های قرن بیستم از جمله «خوان کارلوس» پادشاه اسپانیا، «آندروپوف» دبیرکل سابق حزب کمونیست اتحاد جماهیر شوروی، «فیلد مارشال مونتگومری» فرمانده ارتش بریتانیا در جنگ سرنوشت‌ساز العلمین که با پیروزی در این جنگ توانست سرنوشت جنگ جهانی دوم را به سود نیروهای متفقین پایان دهد، «آلبرت انیشتین» فیزیکدان، «جواهر لعل نهرو» نخست وزیر هند، «محمد رضا پهلوی» آخرین پادشاه ایران و دیوید راکفلر (ثروتمند آمریکایی) را به رشته تحریر درآورده است.

محمد حسنین هیکل، روزنامه‌نگار نامدار مصری متولد 23 سپتامبر 1923 است. وی به مدت 17 سال سردبیر روزنامه الاهرام مصر بود. هیکل برای سال‌های متمادی در ایران حضور داشت و گزارش‌های وی از ملی شدن صنعت نفت در ایران، مصر را تکان داد و منجر به دستور جمال عبدالناصر برای ملی شدن کانال سوئز شد.

چاپ نخست كتاب «دیداری دوباره با تاریخ» اثر محمد حسنین هیکل با ترجمه احسان موسوی خلخالی در 458 صفحه و به بهاي 23 هزار و پانصد تومان از سوي انتشارات ميترا روانه بازار كتاب شده است. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها